Male sommerhus udvendigt - hvad med algern~
Fra : Marianne

Dato : 28-06-08 21:14

Hej

En af sommerens større aktiviteter bliver at male sommerhus. Nogle steder er
der lidt grønne alger på træværket, andre steder lidt sorte. De skal
selvfølgelig væk inden jeg maler, men er det nødvendigt at bruge den dyre
algefjerner? I hvert fald de sorte går fint væk med Ajax.

mvh
Marianne

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 29-06-08 10:30

Marianne har bragt dette til verden:
> [...]
> selvfølgelig væk inden jeg maler, men er det nødvendigt at bruge den dyre
> algefjerner? I hvert fald de sorte går fint væk med Ajax.

Det går kun væk på overfladen, deres "rødder" sidder der stadig, så det
er igang med for kr. 200 af den dyre.
Ajax er til _rengøring_ og ikke til at rense noget af med.
Der kommer sikkert et par råd om rodalon og andet, jeg kender ikke selv
noget til det, så vent og se hvilke svar der kommer.
God fornøjelse.
Kai

Fra : Lars Hansen

Dato : 29-06-08 13:33

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> selvfølgelig væk inden jeg maler, men er det nødvendigt at bruge den dyre
> algefjerner? I hvert fald de sorte går fint væk med Ajax.

Hej Marianne

Det kan godt være at dyrt er godt, men jeg har igennem mange år brugt den
billige Husrens fra Bauhaus. Så vidt jeg husker har Harald Nyborg den også.
Det er en 2½ liters klar plastdunk hvorpå der bare står "Husrens" og så lidt
med småt nedenunder. Så vidt jeg husker så plejer den at koste 40 kroner for
sådan en dunk.

Smør det på med en grov gulvskrubbe og lad det sidde i 3-4 dage.
Efterfølgende vask med almindeligt vand og en halvhård børste (eventuelt den
samme som ved påføring).
Jeg har aldrig oplevet at algerne er kommet igen de steder jeg har behandlet
med det produkt.
Ifølge en servicemedarbejder i Bauhaus laves det på samme fabrik som det
dyre produkt Bauhaus sælger, og skulle efter sigende være samme produkt. Om
det er samme produkt skal jeg ikke kunne sige, men effektivt er det.
Faktisk så effektivt at jeg prøvede det på en båd med MANGE alger. Smurte
det på, ventede 4 dage og skyllede algerne af med en forholdsvis blød
børste. Nemt, Billigt og lige til.

Prøv det inden du går ud og giver 200 kroner pr. liter for et andet produkt.

Lars Hansen