Naboen er et drøs!
Fra : frank

Dato : 28-06-08 15:40

Hej ng. Vores nabo har boet 8 år i huset. Han har i alle årene intet lavet
i sin have - jeg mener INTET. F.eks. har han ikke slået græsset en eneste
gang i alle årerne, så nu ligner det der før han flyttede var en nydelig
have, et vildnis fuldstændig tilgroet.

Min kone og jeg satte ny hæk ind mod naboen for ca. 7 år siden og den er
oppe i fuld højde. Men naboen har ikke en eneste gang klippet sin side
eller den halve top. Altså aldrig klippet hæk, heller ikke hans øvrige
hække mod de andre naboer! Hans vildnis er vokset helt ind mod hækken og
presser den nu ind imod os. Hækken er 60 meter lang.

Hans vildtvoksende træer og buske/hyld er visse steder 2 - 3 meter inde over
hækken/skellet til os.

I 2006 og igen i 2007 viste jeg ham hvordan hans mangel på at holde
bevoksningen/hækken i skellet var til gene for os. Han lovede bod og
bedring, men intet er sket.

Hans 2 andre naboer har også klaget til ham over den manglende pasning i
skellet, uden resultat. Den ene har været hos grundejerforeningen, som ikke
ville tage sig af sagen.

Jeg har tænkt mig en tredie gang at "trække" ham ind og vise hvordan det ser
ud fra vores side, men har ikke store forhåbninger.

Mit spørgsmål her er: Er der nogen mulighed for at få myndigheder til at
tage sig af "sagen" - er det kommunen/hegnssyn der skal ind over ?

Er der andre som har været ude for noget tilsvarende - og hvad har man gjort
? Jeg tror heldigvis det er sjældent med en så ligegyldig holdning til sine
naboer.

Jeg ville godt vise nogle billeder af vildnisset her på nettet, men har ikke
kunnet finde en "gruppe" til formålet.

Venlig hilsen, Frank

Fra : Ralph

Dato : 28-06-08 15:52

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> eneste gang i alle årerne, så nu ligner det der før han flyttede var en
> nydelig have, et vildnis fuldstændig tilgroet.

Det lyder som om haven skal tvangsfjernes Spøg til side, Skive Kommune
rydder jævnligt op hos en psykisk syg mand i Skive, han SAMLER papirsække,
engangsøldåser, pap - you name it - han går helt amok når der er sat ud til
storskrald. Men hvem der betaler ved jeg ikke, det lyder som om din nabo har
brug for hjælp.

--
Ralph

Fra : Tove Krieger

Dato : 28-06-08 15:58

> [...]
> slået græsset en eneste gang i alle årerne, så nu ligner det der
> før han flyttede var en nydelig have, et vildnis fuldstændig

Det må være forfærdeligt for alle jer naboer at skulle leve med at
sådan en fyr ikke sørger for at passe sin have og hække. Det er
ganske rigtigt ikke et problem grundejerforeningen skal tage sig af,
den slags beder de som regel grundejerne ordne indbyrdes.

Det eneste jeg kan forestille mig er et hegnssyn, men for det første
skal du jo selv betale det, og jeg tror at det p.t. ligger på en
12-1400 kr., og så kan I endda ikke være sikre på at han ikke blæser
på afgørelsen, og så er I lige vidt. Der stod noget om det i sidste
nummer af bladet fra parcelhusejernes landsforening, og man kan vist
tilsidesætte hegnssynsmandens rapport som man lyster. Der sker som
regel ikke mere.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Hauge

Dato : 28-06-08 16:01

Tove Krieger wrote:
> Det må være forfærdeligt for alle jer naboer at skulle leve med at
> sådan en fyr ikke sørger for at passe sin have og hække.

Man kan da bare lade være med at glo derind. Og at man har plantet en hæk
ind mod naboen, gør ikke at han skal klippe den, andet end hvis han selv har
været med til at få den plantet.

/Hauge

Fra : hamselv

Dato : 28-06-08 17:30

> Jeg ville godt vise nogle billeder af vildnisset her på nettet, men har
> ikke kunnet finde en "gruppe" til formålet.
>
> Venlig hilsen, Frank

gad godt lige at se det.

du kunne jo smide lidt guf på dk.binaer

henrik

Fra : frank

Dato : 28-06-08 19:58

> gad godt lige at se det.
>
> du kunne jo smide lidt guf på dk.binaer
>

> henrik

Desværre Henrik. Jeg har internetadgang gennem TDC og dér er ikke adgang
til binaer-grupperne.

Og til Hauge. Jeg "glor" skam ikke ind til naboen - det er rent faktisk
umuligt på grund af hans vildnis der visse steder nu rækker 2 til 3 meter
ind over hækken og er ved at kvæle den, nogle steder i år i en højde af 1,50
meter! Har man ikke PLIGT til at holde en hæk i skellet ?

Tove kan du fortælle mig i hvilket nummer af bladet den artikel er, kunne
godt tænke mig at læse den. Jeg er ved at varme op til et hegnssygn, men
bryder mig på den anden side ikke om at ligge i strid med mine medmennesker.

Jeg tror ikke han er psykisk syg, blot doven ud over alle grænser. Som han
selv engang så rammende har sagt: "Jeg har ingen samvittighed". (ja, det
lyder ellers helt sygt).

v.h. Frank

Fra : Hauge

Dato : 28-06-08 20:07

frank wrote:
> Har man ikke PLIGT til at holde en hæk i
> skellet ?

Du skrev at *du* har plantet hækken, og hvis det er sket uden at denne nabo
er blandet ind i det, så kan han jo faktisk få hækken fældet.. Ellers skal
den stå på jeres side af grunden.. Men uanset hvad, hvis han ikke er blandet
ind i den hæk, så kan han jo bare sige der skal stakit op, hvis det
selvfølgelig ikke står skrevet (tinglyst) at der skal være levende hegn.
Skidt med hvad en grundejerforeningen siger, de har kun noget at skulle have
sagt, hvis det er tinglyst. Heldigvis.

/Hauge

Fra : Jakob Griffel

Dato : 28-06-08 20:10

> Desværre Henrik. Jeg har internetadgang gennem TDC og dér er ikke adgang
> til binaer-grupperne.

Du kunne jo bare uploade et par billeder til peecee.dk og smide linkene
tildem her bagefter.
Det er utrolig nemt - og gratis...

--
Hilsen Jakob

Fra : Tove Krieger

Dato : 29-06-08 12:04

> [...]
> er, kunne godt tænke mig at læse den. Jeg er ved at varme op til
> et hegnssygn, men bryder mig på den anden side ikke om at ligge i

Hej igen Frank.

Jeg kom desværre uforvarende til at bilde dig ind, at det var i
sidste nummer af "Mit Hus" jeg så artiklen. Det var det så ikke. Jeg
fik en kopi af en side fra nettet for et par dage siden fra én af
vore naboer, som p.t. har vrøvl med hans nabo om deres fælles hæk.

Udskriften stammer fra nettet, men er en side fra medlemsbladet "Mit
Hus", derfor huskede jeg forkert. Den er i bladet for maj 2001, så
det er jo nogle dage siden, men hegnsloven er nok ikke blevet lavet
om i mellemtiden. Jeg har fundet siden på nettet og sender den
hermed videre til dig.:

http://www.parcelhus.dk/

Hvis den nævnte side ikke bliver vist her, så kan man finde den
under publikationer der stammer tilbage fra 2001. Det er blad nr. 1
fra 2001, og hedder "Er hegnssynet en narresut ?"

Fra : frank

Dato : 29-06-08 13:50

> [...]
>
> Hvis den nævnte side ikke bliver vist her, så kan man finde den under
> publikationer der stammer tilbage fra 2001. Det er blad nr. 1 fra 2001, og

Hej Tove. Tak for linket. Jeg havde søgt på siden, men ikke så langt
tilbage i tiden. Nu har jeg printet den og studerer den lidt nærmere.

Tak igen.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : Kåre

Dato : 30-06-08 13:07

> gad godt lige at se det.
>
> du kunne jo smide lidt guf på dk.binaer

Ja, og et billede af synderen
Gad godt at se hvordan en mand der kan finde på at sige "jeg har ingen
samvittighed" ser ud...

Er han fattig?
Prøv at spørge ham hvad han skal have for at I naboer:
- Slår hans græs 2-4 gange om året
- Klipper hækken 1 gang om året.
- Beskærer træer 1 gang om året.

Et eller andet sted har han jo ret til at være lige så ligeglad med sin have
som han ønsker.
På den anden side har han valgt at bosætte sig et sted hvor han ikke ikke er
eneboer.

mvh
Kåre

Fra : Kim2000

Dato : 28-06-08 20:03

> [...]
>
> Mit spørgsmål her er: Er der nogen mulighed for at få myndigheder til at
> tage sig af "sagen" - er det kommunen/hegnssyn der skal ind over ?

Du kan ligeså først som sidst erkende at skal hækken ordnes, så skal du
ordne den. Man kan vel sige det er et mindre problem at han ikke klipper sin
side, så du må bare klippe hele toppen, ligesådan med de grene der rager ind
til dig, underligt du ikke bare har gjort det forlængst.

Fra : frank

Dato : 28-06-08 20:24

> [...]
> sin side, så du må bare klippe hele toppen, ligesådan med de grene der
> rager ind til dig, underligt du ikke bare har gjort det forlængst.

Hele situationen er svær at forklare for udenforstående - det skal ses! Det
er jo slet ikke hækken som er det store problem - det er helheden. Jeg har
såmænd klippet toppen af hækken hvert år indtil nu hvor jeg vil sige stop.
Hækken er 60 meter lang og er sat i skellet i fælles forståelse. (blot
udskiftning af den gamel hullede hæk).

Hvis jeg skal have myndigheder ind over skal jeg jo ikke klippe de
træer/grene af som rager ind over skellet - så er der jo ikke noget at komme
efter. Desuden vil det antagelig være selvtægt! Som jeg har skrevet, vi er 3
naboer som er grundig trætte af situationen. Så det vi søger er en løsning
på problemerne, hvor vi alle hver især passer vores egne haver til et
tåleligt niveau.

v.h. frank

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-06-08 21:18

frank wrote:

> Det er jo slet ikke hækken som er det store problem - det er
> helheden.

Lader du hækken vokse op over din egen hovedhøjde, ser du ikke vildnisset
hos naboen. Og de grene fra hans buskads, der reger langt ind over di
ejendom, er du i din gode ret til at beskære så meget, at de ikke generer.

Min nabo har et poppeltræ, der mindst er 20 meter højt og med en stamme på
over 1 meter i diameter. Træets grene rager 10 meter ind over min have og i
blæsevejr smider det en pokkers masse smågrene i min have - men da de lange
grene sidder i mere end 5 meters højde og langt fra mit hus, kan jeg ikke
gøre noget som helst ved det.

Overalt på hans grund ligger kæmpestore kvasbunker, som jeg håber snart at
blive fri for at se, når den ret nyplantede hæk kommer op på 1,8 meter i
højden.

Du må lige som jeg bare lære at leve med det.

Erik Ginnerskov

Fra : Kim2000

Dato : 30-06-08 19:06

> [...]
> vi er 3 naboer som er grundig trætte af situationen. Så det vi søger er
> en løsning på problemerne, hvor vi alle hver især passer vores egne haver

Som du selv siger, klipper du grenene er der intet problem, så klip dog de
grene, så er problemet løst. Om det er selvtægt? Husker jeg ret, så er du da
i din fulde ret til at beskære de grene der rager ind til dig (og kun dem).
Selvfølgelig er det træls når han ikke gider passe sin have bare nogenlunde,
men faktum er at sådan er det, så kan du have folk ude der tildeler en
gartner efter en lang og besværlig kamp og så kan du starte på samme projekt
næste år og året efter det. Du bliver sur og får mavesår, han forbliver
komplet ligeglad.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-06-08 22:44

"Kim2000" <kim2000@surfer.dk> skrev
> [...]
> da i din fulde ret til at beskære de grene der rager ind til dig (og kun

Det er selvtægt, og der er ingen ret. Kun hvis det generer fysisk for en
indkørsel, eller ødelægger hækken. Sidste kræver hegnssyn.
Men selv klipper jeg, koste hvad det vil, der er nok ingen der nogensinde
ville lægge sag an (og vinde den).

Omvendt kunne jeg ikke drømme om at noget af mit skulle lægge beslag på
naboers anvendelse af den jord d e betaler huslejen for.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : TGJ

Dato : 28-06-08 20:20

"frank" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ville godt vise nogle billeder af vildnisset her på nettet, men har
> ikke kunnet finde en "gruppe" til formålet.

peecee.dk ?

Thomas

Fra : Dan

Dato : 28-06-08 20:48

> Mit spørgsmål her er: Er der nogen mulighed for at få myndigheder til at
> tage sig af "sagen" - er det kommunen/hegnssyn der skal ind over ?
Nu er jeg heldigvis fri for de problemer, da jeg bor i lejlighed. Men jeg
kommer bare til at tænke, at hvis han "bare" er doven, så kunne du måske få
en gartner til at komme med et uforpligtiende tilbud og overdrage dette til
naboen?
/Dan

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-08 04:31

On Jun 28, 4:52 pm, "Ralph" <r...@post6.tele.dk> wrote:

> Det lyder som om haven skal tvangsfjernes

RoundUp i nattens mulm og mørke

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 30-06-08 11:24

On 28 Jun., 16:58, "Tove Krieger" <minimiv_nosp...@privat.dk> wrote:

> [...]
> nummer af bladet fra parcelhusejernes landsforening, og man kan vist
> tilsidesætte hegnssynsmandens rapport som man lyster. Der sker som

Tja, tjo, jeg har undersøgt sagen for nylig, og det er den, der
"taber", der skal betale for synet. Hegnssynets afgørelse kan
gennemtvinges ved fogedens hjælp, som i sidste ende kan bestille en
gartner til at udføre arbejdet for "tabers" regning.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang