filt eller glasvæv
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-06-08 07:53

Hejsa

Jeg er ved at renovere, men kan ikke helt finde ud af om jeg skal
anvende filt eller glasvæv. Har en eller anden forestilling om at man
altid idag bruger filt og det bliver flotte glattevægge lofter ud af
det?!

Har filt den samme styrkende effekt på gipsplader som glasvæv, jeg
tænker på samlinger osv? eller skal man man ved filt bruger
ameringstape?

Har egenligt brugt ameringstape på gipspladerne indtil videre... men
det bliver meget spartelarbejde ved samlingerne på gipspladerne hvor
der ikke er fals.

Det er både vægge og lofter i hele hytten inkl. køkken og bad der skal
tages stilling til... hvad ville i vælge?

Mvh. Bjarke

Fra : Anders Majland

Dato : 27-06-08 15:06

> Har egenligt brugt ameringstape på gipspladerne indtil videre... men
> det bliver meget spartelarbejde ved samlingerne på gipspladerne hvor
>der ikke er fals.

Imho er filt pænest da væv er lidt meget 90'er ligesom hessian var det i
70'erne ...

MEN alt kan ses igennem en filt - så samlinger skal være spartlet så de er
100% plane eller ses det lige igennem.

Vi har filt på vægge og lofter på 1.salen - og hvis en lampe står så den
lægger lys ud parallelt med skråvæggene kan man meget tydeligt se hvor der
er bitte små forskelle ved nogen af samlingerne... Trods det at de er
spartlet 3 gange ...

Så hvis du er træt af spartlearbejdet så er det måske en god ide at vææge en
grov filt der kan skjule lidt mere ... Men der skal nu stadig armeringstape
i alle samlingern og de skal stadig spartles "ordenligt"

/A

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-06-08 09:54

On 27 Jun., 16:05, "Anders Majland" <See.Signat...@Address.invalid>
wrote:

>  >der ikke er fals.
>
> Imho er filt pænest da væv er lidt meget 90'er ligesom hessian var det i
> 70'erne ...

Ja det var også noget i den stil jeg havde forestillet mig det...

> MEN alt kan ses igennem en filt - så samlinger skal være spartlet så de er
> 100% plane eller ses det lige igennem.

ja det har jeg også hørt noget omkring.

> [...]
> lægger lys ud parallelt med skråvæggene kan man meget tydeligt se hvor der
> er bitte små forskelle ved nogen af samlingerne... Trods det at de er

hm ok.

> Så hvis du er træt af spartlearbejdet så er det måske en god ide at vææge en
> grov filt der kan skjule lidt mere ... Men der skal nu stadig armeringstape
> i alle samlingern og de skal stadig spartles "ordenligt"

OKay, men hvad skal man egenligt have filt på i loftet for, hvis man
stadig skal have ameringstape på? Jeg har nemlig fået forskellige ting
afvide omkring det ameringstape.. Har hørt når man bruger filt er det
for at forstærke, og der behøves ikke tape. Men har da også hørt det
du siger med at man altid sætter det på.

Kender du et godt sted at handle grov filt, som det jo nok skal være?

Fra : marlene

Dato : 27-06-08 20:49

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

sæt altid armeringsstrimler/papir på.
både filt og glasvæv kan revne ved store matrialebevægelser

jeg har hjemme strimlet og spartlet, grundet med microdispers, malet med
kridering og malet 2 x med loftmaling.
min holdning er at filt skal være i de gamle huse, med krakeleringer o.
lign.
gipspladelofter krakelere ikke, og en jævnt påført kridering giver lidt
struktur. a´la filt.
som andre skriver er væven lidt 90 ér agtigt, har selv en del af det i
huset.
på den nye del har jeg valgt miljøvæv, kan købes i de fleste byggemarkeder
og farvehandlere.
den har mange overflader/mønstrer, og er stærk på bagsiden som filt,
opsætning som glasvæv - men brug armeringstrimmel alligevel.

malene