Flytning af hjortetakstræ
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-06-08 09:31

Hej

Der er dukket et hjortetakstræ op i vores indkørsel. Det er vel ved at
være omkring 40 cm højt nu. Jeg vil egentlig gerne flytte det om til
en lidt mere passende sted i haven, men hvordan og hvornår gør jeg
bedst det?

Mvh Trine

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-06-08 13:48

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> være omkring 40 cm højt nu. Jeg vil egentlig gerne flytte det om til
> en lidt mere passende sted i haven, men hvordan og hvornår gør jeg

Hvis jeg var dig ville jeg rykke det op og flytte det til skraldespanden.
Det er et forbandet træ til at skyde op alle steder!

Steen.

Fra : Gilbert....\(5750\)

Dato : 27-06-08 14:06

" <news@trinekc.dk> skrev i en meddelelse news:u8wwr5lg1.fsf@trinekc.dk...
> [...]
> være omkring 40 cm højt nu. Jeg vil egentlig gerne flytte det om til
> en lidt mere passende sted i haven, men hvordan og hvornår gør jeg

du investere i en murerbalje, skære bunden ud af den, graver et hul der hvor
du gerne vil have træet, sætter murerbaljen ned i hullet fylder noget af
jorden tilbage i hullet, nu kommer vi til det lille træ, det graver du op
med så stor en jordklump du kan bæer, efterfølgende planter du træet i det
dertil gravede hul med murerbalje omkring, fylder det efter med jord så det
passer, og så husker du at vande det godt den næste måned eller 2, hvis du
husker at vande skulle du nok kunne flytte et så lille træ nu

--
Hilsen Gilbert Rønhave
( . ) ( . )

Fra : tobi

Dato : 27-06-08 20:44

> [...]
> være omkring 40 cm højt nu. Jeg vil egentlig gerne flytte det om til
> en lidt mere passende sted i haven, men hvordan og hvornår gør jeg

Generelt skal du plante barrodsplanter/ træer om efteråret/ først på
vinteren.

Jeg går ud fra, at træet stå i vejen og du gerne vil flytte det nu?

Gør da sådan:

Vand træet grundigt i et par dage eller tre, hvis det er muligt (alt er jo
knas tørt nu)

Grav det op med så meget jord/ rod som du kan - det er ikke så meget for
sådan en lille fyr....

Plant det straks efter opgravningen og vand

Vand jævnligt til hen på efteråret.

Så har du et smukt lille træ til næste sommer:)

(Det formerer sig ved rodskud, som skal fjerne hårhændet, hvis ikke du
ønsker en lille lund af hjortetak.............)

Tom

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 27-06-08 21:37

> (Det formerer sig ved rodskud, som skal fjerne hårhændet, hvis ikke du
> ønsker en lille lund af hjortetak.............)

Desværre også på alle mulige andre måder. Vi havde i hvert glæde af dem på
et par hundrede kvm. De tåle dog dårligt græsslåning

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-06-08 02:07

> [...]
> være omkring 40 cm højt nu. Jeg vil egentlig gerne flytte det om til
> en lidt mere passende sted i haven, men hvordan og hvornår gør jeg

En stang dynamit under, skulle virke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen