Tætning af hane på regnvandstønde
Fra : Leo Havmøller

Dato : 27-06-08 04:32

Jeg har en gammel whisky/vin tønde til regnvandsopsamling.
Der fulgte en taphane med, men det er ikke helt tæt.
Hvordan/med hvad får jeg det tæt, når tønden nu er af træ og hanen af
plastic?

Leo Havmøller.

Fra : Kim Christensen

Dato : 26-06-08 23:09

On 27 Jun., 05:31, Leo Havmøller <rtx...@nospam.nospam> wrote:
> [...]
> Der fulgte en taphane med, men det er ikke helt tæt.
> Hvordan/med hvad får jeg det tæt, når tønden nu er af træ og hanen af

Er det mellem tønden og hanen at det er utæt, eller er det selve hanen
der ikke lukker ordentligt?
Hvordan er hanen sat fast på tønden, har den en omløber på bagsiden,
eller er det med en konisk studs der holder sig selv fast i hullet.
Kan hanen skilles ad?
Har du evt mulighed for at vise billeder af arrangementet?

Hilsen Kim

Fra : Leo Havmøller

Dato : 27-06-08 10:29

> Er det mellem tønden og hanen at det er utæt

Ja.

> Hvordan er hanen sat fast på tønden

Der er gevind på hanen, og den er så skruet ind i tønden.
Den sidder såmænd fast nok, men der skal en eller anden form for
tætningsmateriale på gevindet.

> har den en omløber på bagsiden

Nej, "godstykkelsen" på sådan en whisky/vin tønde er ca. 3cm, så gevindet
når ikke så langt.

> Har du evt mulighed for at vise billeder af arrangementet?

Ligner nogenlunde det her:
http://www.newgarden.dk/product.asp?product=21&sub=6&page=1
http://www.newgarden.dk/group.asp?group=54&sub=6

Leo Havmøller.

Fra : Max

Dato : 27-06-08 10:33

Hej Leo

> Hvordan/med hvad får jeg det tæt, når tønden nu er af træ og hanen af
> plastic?

Mon ikke en gang pakgarn og salve kan klare det ?

--
Mvh Max

Fra : Leo Havmøller

Dato : 27-06-08 13:22

> Mon ikke en gang pakgarn og salve kan klare det ?

Sikkert, men hvad mener du med salve?

Leo Havmøller.

Fra : Jacob Andersen

Dato : 27-06-08 13:53

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i en meddelelse

> Sikkert, men hvad mener du med salve?
>
> Leo Havmøller.

Hvis du ikke har prøve pakgarn før, så køb noget paktape i stedet. Det er
sådan noget teflon agtigt noget, som du taper rundt om gevindet et passende
antal gange. Købes i byggemarkeder.

Mvh
Jacob

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-06-08 13:46

"Leo Havmøller" <rtxleh@nospam.nospam> skrev i meddelelsen
> Jeg har en gammel whisky/vin tønde til regnvandsopsamling.
> Der fulgte en taphane med, men det er ikke helt tæt.
> Hvordan/med hvad får jeg det tæt, når tønden nu er af træ og hanen af
> plastic?

Prøv med noget silicone.

Steen.

Fra : Kim Christensen

Dato : 27-06-08 06:55

> Sikkert, men hvad mener du med salve?

Det er en grå salve som fås i tuber eller dåser i byggemarkeder. Det
har heddet Unipak i mange generarioner. Ofte har byggemarkederne et
lille sæt med en tube paksalve og et bundt pakgarn.
Når du lægger pakgarnet på skal du huske at lægge det på samme vej som
gevindet skrues i. Ellers vil pakgarnet rulle af gevindet og ende i en
klump udenfor tønden.

Hilsen Kim