Mit damixa blandingsbatteri med thermostat~
Fra : Tonni Madsen

Dato : 25-06-08 19:47

Kæresten brokker sig over at brusevandet er for koldt, og efter rensning af
blandingsbatteriet opdagede jeg at hvis jeg lukker for det verme vand ved
hovedhanen, og skruer lidt på blandingsbattriet, startende fra helt koldt,
så skruer den langsomt over mod varmt, så lukker den ned for det kolde, ca
indtil skoldesikringen skal trykkes ind, nu er der ca halv kraft på vandet,
og der bliver den eller selvom jeg fortsætter helt over på varmt...
Hvis jeg gør det samme med kun varmt vand tændt, så lukker den næsten helt
ned for vandet når jeg nærmer mig koldt (kommer nok en stråle på ca 3 mm når
den står helt på koldt).
Tyder det ikke på at der er noget galt med thermostaten...
Når den kun har koldt vand til rådighed, så skal den vel lukke helt hvis jeg
skruer over på varmt, og omvendt... Eller er det mig der har misforstået
noget...

På forhånd tak

Fra : Armand

Dato : 25-06-08 20:42

Tonni Madsen skrev:
> [...]
> skruer over på varmt, og omvendt... Eller er det mig der har misforstået

Termostaten reagerer på varme, hvorfor at det må være den varme
tilledning der reguleres på, men det er ikke utænkeligt at det kolde
vand reguleres ned mekanisk i en vis takt i forhold til justering mod
"varm"!

--
Armand.

Fra : Tonni Madsen

Dato : 25-06-08 21:11

> Termostaten reagerer på varme, hvorfor at det må være den varme tilledning
> der reguleres på, men det er ikke utænkeligt at det kolde vand reguleres
> ned mekanisk i en vis takt i forhold til justering mod "varm"!

Ja, det er også sådan jeg regnede med at det virkede, men så skulle den vel
bare lukke helt for vandet når jeg drejer helt over på varmt, og har lukket
for den varme hovedhane.. Den kan naturligvis ikke lukke varmt vand ud når
der ikke er noget, men den skal vel i det mindste lukke helt for det
kolde... Eller?

Mvh Tonni Madsen

Fra : Armand

Dato : 26-06-08 00:26

Tonni Madsen skrev:

> [...]
> for den varme hovedhane.. Den kan naturligvis ikke lukke varmt vand ud når
> der ikke er noget, men den skal vel i det mindste lukke helt for det

I termostaten i en bils kølesystem er der boret et lille hul gennem
selve ventil-fladen - Dét er for at der ellers aldrig ville kunne komme
varmt vand frem, hvorved at den aldrig ville fungere á åbne for
gennemløb når vandet bliver varmt.
For at blandingbatteriets termostat kan regulere temperaturen bør der
vel på samme måde være et behersket flow af regulært vand forbi termostaten.
At der altid vil løbe lidt koldt vand er på samme måde måske for at have
noget at regulere i forhold til :-/

Det kán sagtens også have en helt tredie årsag, men hvis reguleringen
virker i praksis, hvilket den formodentlig gør efter at du har fået
fjernet tilstoppelserne, er der ingen grund til at give sig selv
hovedpine over den egentlige ingeniør-bedrift som termostatbatteriets
indre udgør!?

--
Armand.

Fra : Tonni Madsen

Dato : 26-06-08 06:19

> [...]
> over den egentlige ingeniør-bedrift som termostatbatteriets indre udgør!?

Næh, det kan der være noget om, men hele problemet er som sagt at kæresten
mener vandet er for koldt, det bliver max 43 grader, hvis jeg så lukker for
den kolde hoved hane, så stiger det til 52... så den blander jo en masse
kold vand i heletiden, også selvom den bliver skruet helt op... Det er det
der undre mig..

Mvh Tonni Madsen

Fra : Martin Bak

Dato : 27-06-08 17:26

"Tonni Madsen" <Tonnimadsen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for den kolde hoved hane, så stiger det til 52... så den blander jo en
> masse kold vand i heletiden, også selvom den bliver skruet helt op... Det

Det er jo netop fordi det er en termostat. Og max på denne er åbenbart
indstillet til 43 grader. Du kan måske ændre det ved at flytte knappens
placering i forhold til selve batteriet. Du kan ihvertfald flytte gradtallet
for skoldningssikringens indvirken.
At blandingsbatteriet stadig leverer vand selvom der ikke længere er varmt
vand til rådighed må betyde, at den regulerer temperaturen ved at skrue op
og ned for den varme streng. Så når I løber tør for varmt vand vil den
faktisk åbne mere, i et forsøg på at få noget (ikke-eksisterende) varmt vand
igennem.
Logisk og betryggende at den arbejder på den måde, fremfor at regulere den
kolde streng.

--
Martin
www.martinbak.dk/