Gøde hæk med bunddække af flis?
Fra : Mureren

Dato : 24-06-08 15:38

Hej...

Endnu engang må en nybagt haveejer ty til hjælp her i NG

Jeg har en del meter bøgehæk. Under den har jeg lagt Mypex ukrudtsdug, og
oven på dugen cirka 10 cm. flis.
Hvordan gøder jeg hækken mest effektivt, dvs. med mindst muligt "spild" af
gødning?

Kan man få en form for doserings-dims og sætte på sin vandslange, så man
bare går rundt med vandslangen(og noget flydende gødning selvfølgelig),
eller snakker vi om at blande 400 vandkander manuelt?

Jeg har en smart ting til bilvask, hvor der sidder en vasketablet i et
kammer før børsten, som så bliver opløst mens vandet løber igennem. Den
kunne man jo bruge, hvis ellers der fandtes en gødningstablet der passede,
og doseringen ellers var korrekt

Mvh.
Mureren

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 24-06-08 11:29

On 24 Jun., 16:37, "Mureren" <mureren_tag_det_v...@mail.tele.dk>
wrote:

> Kan man få en form for doserings-dims og sætte på sin vandslange, så man
> bare går rundt med vandslangen(og noget flydende gødning selvfølgelig),
> eller snakker vi om at blande 400 vandkander manuelt?

Dimsen, du søger, findes i flere fabrikater.. Gardena her sådan en,
ved jeg.

Selv bruger jeg gødning som granulat, som så vandes/regnes ned
løbende, men ved ikke, om det vil medføre stort spild i dit tilfælde.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-08 18:44

On Tue, 24 Jun 2008 16:37:49 +0200, "Mureren"
<mureren_tag_det_vaek@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>oven på dugen cirka 10 cm. flis.
>Hvordan gøder jeg hækken mest effektivt, dvs. med mindst muligt "spild" af

NPK-gødning i pilleform var nok det nemmeste/bedste.

>Kan man få en form for doserings-dims og sætte på sin vandslange, så man
>bare går rundt med vandslangen(og noget flydende gødning selvfølgelig),
>eller snakker vi om at blande 400 vandkander manuelt?

Ja, det kan man da - det hedder en gødningsblander
Men sådan en er ikke helt billig. Jeg er dog glad for min.
Min er en Dosatron, der er dog de sidste par år kommet andre mærker på
markedet som er en smule billigere, men ellers nærmest ens.

> [...]
>kunne man jo bruge, hvis ellers der fandtes en gødningstablet der passede,

Jeg ved at Gardena engang havde sådanne tingester. Gødningen som passede
deri var dog nok ikke helt billig heller, og det er næsten med garanti
ikke nær så effektivt som almindelig npk.

Fordelen ved en rigtig gødningsblander er at du kan stille helt præcis
hvor meget gødning den "æder". Min kan stilles fra 0,1 - 2%.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mureren

Dato : 24-06-08 19:08

> [...]

> Fordelen ved en rigtig gødningsblander er at du kan stille helt præcis
> hvor meget gødning den "æder". Min kan stilles fra 0,1 - 2%.

Hvorfor er jeg ikke overrasket over du har sådan en?

Hvis du kan huske nogen producentnavne på de nyere mærker, eller finde
links, ville det være en stor hjælp!

Prisen på den Dosatron er, som alt andet inden for gartnerfaget åbenbart,
næsten en statshemmelighed
(det irriterer mig grænseløst at der ikke skiltes med priser...man VED bare
man betaler for meget for varen så!)

Mvh.
Mureren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-06-08 21:19

On Tue, 24 Jun 2008 20:08:25 +0200, "Mureren"

>Hvorfor er jeg ikke overrasket over du har sådan en?

Det hører sig jo til
Som murer har du nok også en del ting som bare er 'gode at have'

>Hvis du kan huske nogen producentnavne på de nyere mærker, eller finde
>links, ville det være en stor hjælp!

Der er i hvert fald en som hedder Dosmatic.

> [...]
>næsten en statshemmelighed
>(det irriterer mig grænseløst at der ikke skiltes med priser...man VED bare

Hvor har du set den uden en prisangivelse?

P. Lindberg sælger sådanne gødningsblandere. Nogle gange omtales de også
som medicinblandere.
Fordelen ved Dosatron og Dosmatic er at de er vanddrevne. Dvs. ingen
elektronik som kan gå i stykker. Man skal bare huske at tage dem ind
inden det bliver frostvejr ....... siger erfaringen mig.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mureren

Dato : 24-06-08 22:19

> Det hører sig jo til
> Som murer har du nok også en del ting som bare er 'gode at have'

Sshhh....

> Hvor har du set den uden en prisangivelse?

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=863&profileid=1000&siteid=1

Og så fandt jeg lige en Dosmatic hos P-Lindberg, til 2.743 kr. inkl. moms,
det er ikke så afskrækkende synes jeg, omend der kan købes meget gødning for
de penge

Mvh.
Mureren

Fra : Mureren

Dato : 24-06-08 22:20

> Og så fandt jeg lige en Dosmatic hos P-Lindberg, til 2.743 kr. inkl. moms,
> det er ikke så afskrækkende synes jeg, omend der kan købes meget gødning
> for de penge

Vrøvl, det var hos http://www.agroengro.dk/produkter/2000000000/2514000000
de godt turde angive en pris

Mvh.
Mureren

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-06-08 07:48

On Tue, 24 Jun 2008 23:19:10 +0200, "Mureren"

>Sshhh....

Tænkte det nok

>På http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=863&profileid=1000&siteid=1

Men de har da en pris i deres katalog:
<http://www.america-thisted.dk/users/1000/images/America%20prisliste%202008.pdf>

>Og så fandt jeg lige en Dosmatic hos P-Lindberg, til 2.743 kr. inkl. moms,
>det er ikke så afskrækkende synes jeg, omend der kan købes meget gødning for
>de penge

Enig. Til en almindelig have vil jeg nok mene at en gødningsblander er
overkill. Dog kan de jo også blande andre ting. Jeg kender en som bruger
insektsæbe i sin, når hans drivhus skal rensen.
Sæbe til bilvasken kan den også klare.

Næste problem - hvis du investerer i en - er gødningen dertil. Det skal
helst være fuldt vandopløseligt. Almindelig NPK kan godt opløses og
bruges, men det vil danne bundfald, som nok ret hurtigt stopper
gødningsblanderen til.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads

Dato : 24-06-08 20:53

> [...]

>oven på dugen cirka 10 cm. flis.
>Hvordan gøder jeg hækken mest effektivt, dvs. med mindst muligt "spild" af

Jeg har også flis under min hæk og den gøder jeg på samme måde
som hvis der ingen flis var, altså med håndkraft. Selvom gødningen
ryger ned mellem flisen, så opløses den jo stadigvæk når det regner,
dog måske en anelse langsommere. Hækken ser ihvertfald ud til
at trives ved den behandling.

mvh Mads

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 25-06-08 08:29

Mureren wrote:
> [...]
> ukrudtsdug, og oven på dugen cirka 10 cm. flis.
> Hvordan gøder jeg hækken mest effektivt, dvs. med mindst muligt

Hvorfor skulle dug og flis have indflydelse på dit gødningsvalg? Begge er
jo vandgennemtrængelige og skygger kun for lys.... Jeg ville strø NPK som
jeg plejer. Det skal nok finde ned

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info