brumbasser
Fra : KS

Dato : 24-06-08 08:04

I mit hus er der i fundamentet nogle "luftriste" og her har en forsamling af
brumbasser fundet ud af at der er dejligt at være.....
De er et sted under mit stuegulv og jeg kan høre dem "brumme" rundt
dernede....

hvordan kommer jeg af med disse basser - jeg ville gerne undgå at slå dem
ihjel men hvis jeg sætter er plade over hullet risikerer jeg vel bare de
finder en anden vej ud?!?!?!

Hvad kan man gøre???

på forhånd tak

mvh
Kenneth

Fra : Fynbo

Dato : 24-06-08 08:49

"KS" <kenned@o.f.i.r.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ihjel men hvis jeg sætter er plade over hullet risikerer jeg vel bare de

Davs.

Jeg har næsten samme problem.

Jeg har brumbasser under taget på min garage
så jeg vil også gerne have et råd til hvordan jeg
får dem væk.

Gift er nok en løsning, men hvilken?

Har hørt man kan få noget pulver til at spraye på hvor de kommer ind
men er det den bedste løsning? De skal bare væk.

Fynbo

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-06-08 11:58

Fynbo wrote:

> Davs.
>
> Jeg har næsten samme problem.
>
> Jeg har brumbasser under taget på min garage
> så jeg vil også gerne have et råd til hvordan jeg
> får dem væk.

Svar til KS og Fynbo:

Lad dem dog endelig være......
Brombasser er ganske uskadelige og gør en masse nytte i haven.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info

Fra : KS

Dato : 24-06-08 13:21

"Carsten Finn Rasmussen" <cfr@c.invalid> skrev i en meddelelse

> Svar til KS og Fynbo:
>
> Lad dem dog endelig være......
> Brombasser er ganske uskadelige og gør en masse nytte i haven.
>
> --
> Carsten (3600)
> HELD... er noget der indtræffer når grundig forberedelse mødes med en
> gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info
som du kan se vil jeg heslt undgå at slå dem ihjel, men jeg er heller ikke
interesseret i at få gravet og lavet ubehagelige ting under mine
gulvbrædder.....
ks

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-06-08 14:33

KS wrote:
> som du kan se vil jeg heslt undgå at slå dem ihjel, men jeg er heller
> ikke interesseret i at få gravet og lavet ubehagelige ting under mine
> gulvbrædder.....
> ks

Ved ikke rigtigt om de gør skade.... måske andre har større indsigt.
Ellers ville efteråret, efter at de har sværmet, være et passende tidspunkt
at skaffe sig af med boet.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 24-06-08 21:25

KS wrote:

> som du kan se vil jeg heslt undgå at slå dem ihjel, men jeg er heller ikke
> interesseret i at få gravet og lavet ubehagelige ting under mine
> gulvbrædder.....
> ks

De ødelægger isoleringen hvor de har deres rede - hvis den altså er
bygget i isoleringen - og skaden ER allerede sket.
Glæd dig over at det er fredelige flittige blomsterbestøvere.

/Lars

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-06-08 15:27

"Fynbo" <clanusa@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Har hørt man kan få noget pulver til at spraye på hvor de kommer ind
> men er det den bedste løsning? De skal bare væk.

Er det brumbasser? Jeg mener at brumbasser bor i jorden. Hvepse derimod
laver kuber under tage og lignende.

Steen.

Fra : Inger D.

Dato : 25-06-08 16:31

> Er det brumbasser? Jeg mener at brumbasser bor i jorden. Hvepse derimod
> laver kuber under tage og lignende.

Brumbasser kan også finde på at flytte ind i fuglekasser. Jeg mener endda,
det på et tidspunkt blev anbefalet at sætte fuglekasser op til dem, da de
manglede steder at bo.

Inger D.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 25-06-08 16:42

"Inger D." <blabla@no.no> skrev i meddelelsen

> [...]
> det på et tidspunkt blev anbefalet at sætte fuglekasser op til dem, da de

Ja jeg har nu via Anettes indlæg fundet ud af at der findes mange slags
brumbasser.
Det har godt nok også undret mig at der var så stor forskel på størrelsen af
disse hyggelige væsener

Steen.

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-06-08 10:37

Trinol BIO insektgift er en god løsning, sprøjtes ind i hullet og er
langtidsvirkende....

--
Michael Nielsen

Fra : KS

Dato : 24-06-08 11:43

"Michael Nielsen" <m.oestergaardSLET@c.dk> skrev i en meddelelse
> Trinol BIO insektgift er en god løsning, sprøjtes ind i hullet og er
> langtidsvirkende....
>
> --
> Michael Nielsen

tak for svar - hvor købes det henne?

mvh
Kenneth

Fra : Rainman

Dato : 24-06-08 12:06

KS wrote:

> tak for svar - hvor købes det henne?
>
> mvh
> Kenneth

Bl.a. grovvareforretninger eller havecentre. Kan tilslutte mig at Bio
Trinol er hyper effektivt.

Fra : Fynbo

Dato : 24-06-08 15:03

"Rainman" <rainman@rainman.com> skrev i en meddelelse

> Bl.a. grovvareforretninger eller havecentre. Kan tilslutte mig at Bio
> Trinol er hyper effektivt.

Er det ikke det man kan købe i Matas også og som koster 179,95
for 1 liter?

Kommer det så helt ind i boet eller er det kun lige dertil hvor "strålen"
kan nå til?

Mit bo sidder helt inde midt på loftet under loftspladerne.

Fynbo

Fra : Michael Nielsen

Dato : 24-06-08 15:42

Kan købes her:
http://shop.totalrent.dk/index.php?menupunkt=butikken&action=soeg&vareid=86&underid=

--
Michael Nielsen

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 24-06-08 15:00

"KS" <kenned@o.f.i.r.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> ihjel men hvis jeg sætter er plade over hullet risikerer jeg vel bare de

De gør jo ingen skade og hvis du lukker for dem dør de jo bare af sult.
Bier er nyttedyr og vi har ikke for mange af dem til at bestøve vores
afgrøder så hvorfor ikke lade dem være i fred?
Man burde tværtimod beskytte dem og være glad for at have dem på sin egen
grund!
Jeg har da overvejet at sætte et bistade op i haven men konen mener jeg har
for mange projekter jeg ikke bliver færdig med

Steen.

Fra : Armand

Dato : 24-06-08 21:32

Steen Jakobsen skrev:

> [...]
> afgrøder så hvorfor ikke lade dem være i fred?
> Man burde tværtimod beskytte dem og være glad for at have dem på sin

Hørt!

> Jeg har da overvejet at sætte et bistade op i haven men konen mener jeg
> har for mange projekter jeg ikke bliver færdig med

Faktisk har selv min kryb-forskrækkede frue lært at værdsætte de par
murbier der bor i terrasse-facadens løse fuger: De kommer enkeltvis og
kredser kun lidt langs væggen inden de finder deres hul!
Faktisk hører fremstillingen af en hvidmalet bjælke med et antal huller
i, til mulig indflytning af vores pensionærer, sammen med planerne om at
få fuget den væg om

Kryb, skt.hans, terrasse!?
Det minder mig om at mine terrasse-myrer (som jeg ikke engang har set
noget til endnu, selvom jeg brugte højsommeren med at tømre på
terrassen) vel snart går i luften for i år :-/
Jeg havde jo planer om at få filmet fuglelivets fourageren ved samme
lejlighed:
<http://groups.google.com/group/dk.fritid.hus-og-have/msg/d54aa8977fe75305>!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 02-07-08 21:37

Armand skrev:

> [...]
> terrassen) vel snart går i luften for i år :-/
> Jeg havde jo planer om at få filmet fuglelivets fourageren ved samme

For de der måtte være interesseret i et nyt perspektiv på flyvemyreplagen:
I dag har der været spæde tyvstart med de mindste bevingede beboere, så
det ser ud til at blive i morgen - Her i kvarteret ihvertfald!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 05-07-08 09:50

Armand skrev:

> For de der måtte være interesseret i et nyt perspektiv på flyvemyreplagen:
> I dag har der været spæde tyvstart med de mindste bevingede beboere, så
> det ser ud til at blive i morgen - Her i kvarteret ihvertfald!

Det blev så i går istedet - Tidligt på dagen hvorved at showet var ovre
da jeg kom hjem fra arbejde
Fruen berettede som noget af det første at hun havde følt sig helt
hensat til Hitchcock's "fuglene" p.g.a. mængden ag lavtflyvende
svale-fugle omkring terrassen!

--
Armand.
(der håber på bedre held næste år)

Fra : Kim Christensen

Dato : 24-06-08 23:46

On 24 Jun., 22:31, Armand <arm...@mc-chaufforerne.dk> wrote:

> Faktisk hører fremstillingen af en hvidmalet bjælke med et antal huller
> i, til mulig indflytning af vores pensionærer, sammen med planerne om at
> få fuget den væg om

Noget lignende har jeg også spekuleret på at lave. Men er der nogen
der kender til hvordan sådan en indretning helst skal udformes for at
øge chancen for at den bliver brugt til sit formål?

Hilsen Kim

Fra : Anette

Dato : 25-06-08 11:41

KS wrote:
> hvordan kommer jeg af med disse basser - jeg ville gerne undgå at slå
> dem ihjel men hvis jeg sætter er plade over hullet risikerer jeg vel
> bare de finder en anden vej ud?!?!?!
>
> Hvad kan man gøre???

Lær at leve med dem og glæd dig over at de hjælper dig i haven. De er der
kun i år og så kan du til vinter forebygge at der er nye dronninger der
finder ind under dit hus næste år
http://www.dpil.dk/dpil2005/pdf/humlebi2007.pdf

/ Anette

Fra : Kim2000

Dato : 25-06-08 18:24

> [...]
> ihjel men hvis jeg sætter er plade over hullet risikerer jeg vel bare de

Hvis du ikke vil slå dem ihjel er der vel ikke meget andet at gøre end at
leve med dem. De er der kun en sæson. Må man spørge hvorfor du egentlig vil
af med dem? Lyden? Jeg synes jo det er lidt hygsomt med dem i haven og du
skal nærmest sætte dig på dem før de stikker.

Fra : KS

Dato : 26-06-08 14:36

> [...]
> vil af med dem? Lyden? Jeg synes jo det er lidt hygsomt med dem i haven og
> du skal nærmest sætte dig på dem før de stikker.
de har taget til huse gennem en ventilationsristpå mit gamle hus og nu kan
jeg høre dem hygge under mit stuegulv- men jeg lader dem være og sætter
noget for hullet til efteråret så det ikke gentager sig

mvh
Kenneth

Fra : nasip

Dato : 26-06-08 03:37

On 25 Jun., 17:30, "Inger D." <bla...@no.no> wrote:

> [...]
> det på et tidspunkt blev anbefalet at sætte fuglekasser op til dem, da de

Vi havde faktisk en sværm, der var flyttet ind i en forladt redekasse.
Desværre skulle vi have ryddet stedet og var nødt til at slå dem ned
(læs: gift) da de blev hidsige, så snart vi nærmede os kassen. Ellers
ville vi bare have taget fuglekassen ned og sat den et andet stedi
haven, men det kunne simpelthen ikke lade sig gøre. Vi er også meget
glade for humlebier, så det var med sorg i sinde, at vi gjorde det.