Nogen med forstand på gammel kul/koks kæ
Fra : Optimus Prime

Dato : 23-06-08 09:18

I vores etageejendom fra år 1900 er der en port, hvor bunden er lavet af
tykke træplanker.
I bunden af porten er der "låger" ned til det underliggende kælderrum,
hvor man sandsynligvis har skovlet kul/koks ind i de gode gamle dage.

I det klæderrum er der skrå vægge af cement/beton og som sørgede for
kullene faldt fremad i rummet (vil jeg tro)...

Årsagen til denne beskrivelse er at jeg håbede på nogen her i gruppen
har kendskab til hvordan man lavede de skrå vægge dengang - er det en
masse jord man har lagt et lag beton udenpå eller skal jeg forvente det
er massiv beton ind til den oprindelige væg?

Spørger fordi jeg er den (u)heldige ejer af det gamle koksrum og ville
få et væsentligt bedre kælderrum hvis den skrå væg kunne fjernes; men
omvendt er det massiv beton orker jeg det ikke

Fra : TG

Dato : 23-06-08 03:19

On Jun 23, 10:18 am, Optimus Prime <opti...@prime.dk> wrote:
> [...]
> få et væsentligt bedre kælderrum hvis den skrå væg kunne fjernes; men
> omvendt er det massiv beton orker jeg det ikke

Uden at vide det, kan jeg ikke forestillle mig at man har lavet det i
"massivt" beton.. Mon ikke det er et relativt tyndt lag beton på jord.
Du kan jo prøve at bore igennem med et "langt" beton bor. Jeg vil tro
at du efter 10-15 cm er igennem til jorden. Ved at bore flere steder,
kan du måske få en idé om den gennemsnitlige tykkelse, så du ved
hvormeget der skal fjernes

/TG

Fra : René Hansen

Dato : 23-06-08 11:57

Optimus Prime <optimus@prime.dk> skrev:
> [...]
>
>I det klæderrum er der skrå vægge af
>cement/beton og som sørgede for
>kullene faldt fremad i rummet (vil jeg tro)...

Med mindre du selv er meget stiv i bygningskonstruktion vil jeg
nok foreslå at du får en evt ingeniør til at kigge med på dit
projekt...Sådan en etageejendom er ufattelig tung hvis
funderingen begyner at skride...
Nu har jeg jo ikke set din kælder med egne øjne, så det er jo
let at sidde her og spille klog, men det sker jo desværre
sommetider at vi på grund af vores egen uvidenhed overser
vigtige detaljer...Derfor et velment råd.

Rene

Fra : Optimus Prime

Dato : 23-06-08 12:55

René Hansen (slet VY5VP) skrev:
> [...]
> sommetider at vi på grund af vores egen uvidenhed overser
> vigtige detaljer...Derfor et velment råd.

Jamen du har helt ret - vi har nok alle billedet af den uheldige
husejer, som ikke havde understøttet huset ordentligt før han gravede ud
til kælderen, på ryggraden...
Jeg postede her i håbet om nogen måske lige vidste alt hvad der er værd
at vide den slags skråvægge.

Men jeg kan se jeg ikke fik beskrevet det ordenligt før... det er på
bagvæggen at der er lavet en "skråning" som går ca op midt på væggen og
tilsvarende ud i rummet - det er tydeligt at det er lavet efterfølgende
udenpå den eksisterende væg...

Min plan var alt lave et indhak på ca. 30cm i skråvæggen, så jeg fik
vandret gulv nok til at kunne montere nogle hylder indover skråningen og
alligevel kunne gå rundt derinde (der er omkring 60cm vandret gulv på
nuværende tidspunkt); men hvis en nu fortalte mig det var helt normalt
dengang lige at lave sådan en skråvæg af lidt jord og 4-5cm beton, så
kunne det jo betale sig at grave mere ud...

Jeg snupper TG's råd og prøver at se hvor tykt laget er og tager en
fagmand med på råd før jeg går igang med det helt vilde... tak til jer
begge

Fra : Armand

Dato : 24-06-08 21:10

Optimus Prime skrev:
> [...]
> Jeg snupper TG's råd og prøver at se hvor tykt laget er og tager en
> fagmand med på råd før jeg går igang med det helt vilde... tak til jer

Pas nu på: Det kan være at du finder en eller andens svigermor

--
Armand.

Fra : Optimus Prime

Dato : 25-06-08 07:11

Armand skrev:
> Pas nu på: Det kan være at du finder en eller andens svigermor

Og her går jeg og håber på en masse værdigenstande fra krigens tid