Havedam...filter?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 22-06-08 23:22

Jeg skal vælge en form for filter til min lille dam på ca. 25 - 3.000 liter.

Jeg er lidt lun på http://havedammen.dk/articlelist.45 Easy Clear 4, da den
blot skal proppes ned i dammen. Set til 1.521,-

Omvendt er jeg noget i tvivl, da jeg fra min akvarie-tid ved, at interne
filtre er noget møg, der aldrig fungerede, og skulle renses konstant.
(bortset fra dem der monteres på bagvæggen). Filtermassen er jo ikke ret
stor sammenlignet med en ekstern spand.

Så valget står mellem den ovennævnte Easy Clear 4 eller
http://koiimport.dk/product.asp?product=5607&sub=0&page=1 til 1.521 eller
1.280,- for en 6000 liters spandpumpe.

Er Easy Clean et vidunderprodukt eller får jeg langt mere for pengene ved at
købe en 11.000 liters spandpumpe til samme pris, eller oven i købet spare
lidt, og købe den lille spand til 6.000 liter? (er 11.000 liter
overdrevent?)

Planen er at der skal fisk i dammen. Det er en formstøbt kasse på 2x3 meter,
og desværre kun 60 cm dyb. Det er planterne der er det primære formål, men
som sagt skal der også fisk i, for børnenes skyld. Men det bliver ikke noget
dyrt Koi, men udelukkende billige guldfisk og lign. Jeg ved ikke hvor meget
de forurener?

Håber nogen har et godt forslag?

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 05:08

Jeg har en ekstern spandpumpe med både biokugler, filtermasse og indbygget
uv lys. Der følger ligeledes slanger og hele molevitten til. Gav 1400 for
den sidste år, men da jeg har koi, var den desværre for lille til bit bassin
på 10.000 liter.
Den kan du få for 500 kr. hvis du vil, da jeg bare skal af med den.

Michael, Fyn

Bogense
"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:485ed082$0$15893$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-06-08 15:20

> [...]
> bassin på 10.000 liter.
> Den kan du få for 500 kr. hvis du vil, da jeg bare skal af med den.

Lyder fint.

Hvad er det for et mærke / model eller antal liter?

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 18:30

Det er en Top Clear 7000 og som navnet antyder, klarer den 7000 liter i
timen.

meddelelsen news:485fb131$0$15885$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 23-06-08 22:27

> Det er en Top Clear 7000 og som navnet antyder, klarer den 7000 liter i
> timen.

Hvis du gider at sende den, snupper jeg den. (bor i Hjørring, så der er en
god bid vej til Fyn).

Men skriv endelig til min private email, så vi kan aftale nærmere:

jasper@FJERNESahrensbach.com

Vi tales ved.

Mvh

Jasper

Fra : Henning Lund

Dato : 25-06-08 20:21

Michael, Fyn tastede:
> [...]
> desværre
> for lille til bit bassin på 10.000 liter.
> Den kan du få for 500 kr. hvis du vil, da jeg bare skal af med

Jeg har selv fremstillet en lignende, den holder vores dam 100%
krystalklar, jeg lavede den sidste forår og jeg har endnu ikke
renset filteret på nogen måde. Bakterievæksten i biofiduserne
skulle klare arbejdet, og det gør de hos os.

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 25-06-08 22:30

> [...]
> krystalklar, jeg lavede den sidste forår og jeg har endnu ikke renset
> filteret på nogen måde. Bakterievæksten i biofiduserne skulle klare

Det er også sådan jeg husker det fra akvarietiden. Bruger du UV-lys?

PS. Jeg tjekkede din hjemmeside.... jeg er da ked af, at din model 62´ er en
mandagsmodel. Prøv evt. en 73´er fra midtjylland, den er muligvis bedre.
Utroligt nok, kan den sagtens begå sig i nordjylland

/Jasper

Fra : Henning Lund

Dato : 26-06-08 09:48

Jasper Norman Ahrensbach tastede:

> Det er også sådan jeg husker det fra akvarietiden. Bruger du
> UV-lys?

Ja det er uundværlig for at holde algerne væk.

> [...]
> er
> muligvis bedre. Utroligt nok, kan den sagtens begå sig i

Halløjsa, vil du bytte? Jeg vil godt give noget i bytte ved
hurtig handel.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 26-06-08 22:24

> Halløjsa, vil du bytte? Jeg vil godt give noget i bytte ved hurtig handel.

Hehe. Nix. Skal bruge den til at dekorere dammen. Men muligvis senere på
året, når der skal bages småkager til jul. Det er bestemt ikke dens stærke
side

/Jasper

Fra : Keld Nygaard

Dato : 27-06-08 07:22

> Men muligvis senere på året, når der skal bages småkager til jul. Det er
> bestemt ikke dens stærke side

Jeg tror den feature er udgået sidst i tredserne, for min 78'er er heller
ikke specielt velegnet til det formål

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Henning Lund

Dato : 27-06-08 11:36

Keld Nygaard tastede:

> Jeg tror den feature er udgået sidst i tredserne, for min 78'er
> er
> heller ikke specielt velegnet til det formål

Hmmmm måske jeg kan få penge i bytte