"er træ olie lin olie?"
Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 19:15

Har fået et spørgsmål af en veninde:

"er træ olie lin olie?"

Hans
http://www.sitecenter.dk/hanspaulin/

Fra : Jacob Andersen

Dato : 22-06-08 19:21

> Har fået et spørgsmål af en veninde:
>
> "er træ olie lin olie?"

Kan være det, men hvis du tænker på Gori etc, så bestemt nej. Det er ren
"kemi".

Mvh
Jacob

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 19:24

Jacob Andersen skrev:

> Det er
> ren "kemi".

Altså Gorien?

Fra : Per H

Dato : 22-06-08 19:41

On Sun, 22 Jun 2008 20:14:36 +0200, "Hans Paulin \(6310\)"
<me@privacy.net> skrev:

> Har fået et spørgsmål af en veninde:
>
>"er træ olie lin ollinolie er linolie,
linolie er linolie. bruger det ofte til beskyttelse i forbindelse med
renovering af vinduer,, så de ikke rådner så hurtigt.

Det er et meget gammelt produkt.

træolie er alt muligt olie der beskytter/ og frisker træ op, der er
ofte en skvat linolie blandet i.

--

M.V.H.

Per

skype bruger

Fra : Martin Bak

Dato : 22-06-08 20:23

> Har fået et spørgsmål af en veninde:
>
> "er træ olie lin olie?"

Linolie er olie af hørfrø. Alt andet olie kan sagtens være træolie, men
linolie er det ikke. Linolie kan være varm- eller koldpresset. Det er den
koldpressede der er særligt god.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 20:29

Martin Bak skrev:

> Linolie er olie af hørfrø. Alt andet olie kan sagtens være træolie,
> men linolie er det ikke. Linolie kan være varm- eller koldpresset.
> Det er den koldpressede der er særligt god.

Er videresendt til spørgeren, tak!

Fra : Armand

Dato : 22-06-08 20:42

Hans Paulin (6310) skrev:

> Er videresendt til spørgeren, tak!

Det skal vel købes et sted!?
Hvorfor ikke blot udbede sig om "træolie" hos farvehandleren?

--
Armand.
(hvis terrasse får en gang træolie hvert forår)

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 21:35

Armand skrev:

> Det skal vel købes et sted!?
> Hvorfor ikke blot udbede sig om "træolie" hos farvehandleren?

Jeg skal ikke kunne sige hvad årsagen til spørgsmålet var!?

Måske havde hun en slat linolie stående som hun var usikker på om hun kunne
anvende som træbeskyttelse!?

Fra : Martin Bak

Dato : 22-06-08 21:48

> Jeg skal ikke kunne sige hvad årsagen til spørgsmålet var!?
>
> Måske havde hun en slat linolie stående som hun var usikker på om hun
> kunne anvende som træbeskyttelse!?

For så at være helt præcis i min besvarelse må jeg hellere understrege, at
der ikke findes bedre træolie end linolie. Jeg er lidt bekymret for, om mit
sprogbrug kan have efterladt et andet indtryk.
Til handelsnavnet "træolie" er der gerne tilsat fungicider, der beskytter
mod skimmelsvampe, men hvis man bruger den rene koldpressede linolie behøver
man ikke at bekymre sig om det. Den giver beskyttelse nok i sig selv.
Formålet med at give træ olie eller træbeskyttelse er jo, at forhindre træet
i at optage vand, der kan nære skimmel og svamp (råd) Hvis man sørger for at
træet altid er mættet med olie får man ikke de problemer, -vandet er der
simpelthen ikke plads til. Derfor er linolien supergod. for den udfylder sin
opgave, og bliver på sin plads. Mange af de "smarte" handelsprodukter gør
hverken det ene eller det andet. Men det ser jo pænt ud, lige når man har
"malet" med sin GORI 88...

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-06-08 21:56

Martin Bak skrev:

> [...]
> opgave, og bliver på sin plads. Mange af de "smarte" handelsprodukter
> gør hverken det ene eller det andet. Men det ser jo pænt ud, lige når

Så lærte jeg osse noget i aften - tak for dét!

Jeg vil bruge koldpresset linolie fremover!

Jeg videresender dit svar til spørgeren!

Fra : Gainsbourg

Dato : 22-06-08 23:32

> mod skimmelsvampe, men hvis man bruger den rene koldpressede linolie
> behøver man ikke at bekymre sig om det. Den giver beskyttelse nok i sig
> selv.

Det er fuldstændigt forkert og helt og aldeles i modstrid med fakta.

Hvis man ønsker at benytte et linolieprodukt som træbeskyttelse udendørs,
skal man benytte en "Linolie Træolie" beregnet specifikt til udendørs brug
eller "Linolie Grundingsolie" beregnet specifikt til udendørs brug - begge
vil være tilsat fungicid, altså et svampedræbende middel, ligesom de vil
være tilsat sikkativer, der tillader olien at danne en tør overflade, så den
ikke forbliver fugtig.

Hvis man smører udendørs træ ind i almindelig rå linolie, vil det faktisk
virke som næring for råd og svamp og altså give en dårligere beskyttelse end
at lade træet stå helt ubehandlet.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : N/A

Dato : 23-06-08 18:01

Fra : Ukendt

Dato : 23-06-08 18:01

www.linolie.dk er vel det rette sted at blive klogere

Fra : Ukendt

Dato : 01-07-08 20:53

Gainsbourg wrote:

> [...]
> faktisk virke som næring for råd og svamp og altså give en dårligere
> beskyttelse end at lade træet stå helt ubehandlet.

For 10 år siden var mantraet at koldpresset linolie var vidundermidlet også
udendørs. Det passer ikke. Mine hvidmalede vinduer blev sorte i løbet af et
år. Nu bruger jeg Linoliefarve med fungicid så opstår problemet ikke
længere. Jeg ved ikke hvor nødvendigt sikkativet er. mine linolieoverflader
har ingen problemer med at tørre.

Stig Bang-Mortensen

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 01-07-08 21:06

Stig Bang-Mortensen wrote:

> Jeg ved ikke hvor nødvendigt sikkativet er. mine
> linolieoverflader har ingen problemer med at tørre.

Sikkativ er ikke nødvendigt. Tilsætning af sikkativ og fortyndingsmiddel
til linoliemaling blev i gamle dage betragtet som "dårligt håndværk".

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-06-08 06:41

On Jun 22, 10:34 pm, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Jeg skal ikke kunne sige hvad årsagen til spørgsmålet var!?
>
> Måske havde hun en slat linolie stående som hun var usikker på om hun kunne
> anvende som træbeskyttelse!?

Så husk lige at fortæl hende det med selvantændelse af kludene.
Det sker hvert år at der er huse som brænder pga. det.
Bedste råd er at brænde kludene selv bagefter.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 24-06-08 00:59

Christian B. Andresen skrev:

> Så husk lige at fortæl hende det med selvantændelse af kludene.
> Det sker hvert år at der er huse som brænder pga. det.
> Bedste råd er at brænde kludene selv bagefter.

Er videresendt, tak!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-06-08 01:35

On Jun 24, 1:59 am, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Er videresendt, tak!

Et dugfriskt eksempel:
http://ekstrabladet.dk/112/article1025708.ece

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-06-08 09:35

Christian B. Andresen skrev:

> Et dugfriskt eksempel:
> http://ekstrabladet.dk/112/article1025708.ece

Tror jeg holder nallerne fra dét!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 26-06-08 03:57

On Jun 26, 10:35 am, "Hans Paulin \(6310\)" <m...@privacy.net> wrote:

> Tror jeg holder nallerne fra dét!

Det behøver man ikke, man skal bare huske at brænde klude og svampe
bagefter.
Så de er væk...helt væk.

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 26-06-08 12:03

Christian B. Andresen skrev:

> man skal bare huske at brænde klude og svampe
> bagefter.
> Så de er væk...helt væk.

Lader jo til at gå helt automagisk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-06-08 21:12

Christian B. Andresen wrote:

> Det behøver man ikke, man skal bare huske at brænde klude og svampe
> bagefter.

Det er nu ikke den eneste brugbare løsning.

Lægges kluden ned i en lufttæt metaldåse - ikke større end at kluden
lige akkurat kan være der, får den ikke ilt nok til at udvikle så meget
varme, at den kan selvantænde.

Hænges den frit fremme helt udbredt på en snor, får den godt nok rigelig
ilt, men den vil ikke kunne akkumulere varme nok til at selvantænde -
den
bliver bare stiv som et bræt.

Erik Ginnerskov

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-06-08 00:52

On Jun 26, 10:11 pm, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk>
wrote:

> [...]
>
>     Hænges den frit fremme helt udbredt på en snor, får den godt nok rigelig
>     ilt, men den vil ikke kunne akkumulere varme nok til at selvantænde -

Det er korrekt, men er man færdig så er IMO den eneste farbare vej
selv at sørge for at den er brændt af.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-06-08 22:43

Christian B. Andresen wrote:

> Det er korrekt, men er man færdig så er IMO den eneste farbare vej
> selv at sørge for at den er brændt af.

Og hvis man ikke har pladsforhold til at 'lege med ild'? Lad kluden tørre,
inden du smider den væk. Det er med garanti lige så sikkert - når først
afhærdningen er slut, udvikles der ikke varme selv om kluden pakkes tæt.

Erik Ginnerskov

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 30-06-08 04:27

On Jun 27, 11:43 pm, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk>
wrote:

> [...]
> inden du smider den væk. Det er med garanti lige så sikkert - når først
> afhærdningen er slut, udvikles der ikke varme selv om kluden pakkes tæt.

Det er selvfølgelig rigtigt, men det er jo lige før man kan brænde den
af i vasken eller ud i en gård eller lign.