Varme i eksisterende kældergulv
Fra : Leo Jensen

Dato : 22-06-08 16:32

Hej

Jeg kunne godt tænke mig varme i mit gulv i kælderen i mit hus fra 1947. Af
hensyn til varmetab (og sandsynligvis også for at gøre det lovligt)
forestiller jeg mig at proceduren er: Skære gulv fri ved sokkel, brække det
i passende stykker, ud med det. Grave en 40-50 cm af, lecanødder,
flamingoplader e.l., støbe nyt gulv med indstøbte varmeslanger.

Det jeg er i tvivl om:
Kan man fjerne ret meget gulv før soklen bliver ustabil ?
Der skal støbes en ny plade med kontakt til soklen. Kan det være den samme
som den der er varme i, eller laver man et flydende gulv med varme i oven på
isoleringen ?

MVH Leo

Fra : Jacob Andersen

Dato : 22-06-08 19:19

"Leo Jensen" <leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> som den der er varme i, eller laver man et flydende gulv med varme i oven

Det allerførste du skal finde ud af, er hvor langt ned fundamentet går, set
i forhold til gulvplan i kælderen. Ud fra denne oplysning kan du planlægge
hvad der er mest hensigtsmæssigt.

Altså et lille hul i gulvet og frem med spaden.

Mvh
Jacob

Fra : Leo Jensen

Dato : 22-06-08 19:53

"Jacob Andersen" <i@dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> planlægge hvad der er mest hensigtsmæssigt.
>
> Altså et lille hul i gulvet og frem med spaden.

Ikke dårligt tænkt, det bliver jeg nødt til at starte med.
Hvis fundamentet ikke går lige så langt ned som jeg har brug for til min
operation nytter det jo ikke noget. Det kunne vel nemt tænkes ikke at gå ret
meget dybere i, gulvet er jo godt og vel i frostfri dybde.

Leo

Fra : Benny Andersen

Dato : 22-06-08 21:08

On Sun, 22 Jun 2008 17:32:06 +0200, Leo Jensen wrote:

> [...]
>
> Det jeg er i tvivl om:
> Kan man fjerne ret meget gulv før soklen bliver ustabil ?
Nej, du må ikke gå tæt intil jorden UNDER sokkelen - det betyder heller
ikke meget isoleringsmæssigt at den et stykke nede ikke fylder ud i hele
gulv bredden.
Det er ikke muligt at udtale sig uden at se det, men huset er
fundamentsmæssigt ikke bygget til at opfylde de moderne måder at isolere på
- jeg tror ikke at jeg ville grave under sokkelunderkant niveauet
overhovedet - blev der kun plads til 10cm flamingo ville jeg nøjes med det.
> Der skal støbes en ny plade med kontakt til soklen. Kan det være den samme
> som den der er varme i, eller laver man et flydende gulv med varme i oven på
> isoleringen ?
I moderne konstruktioner adskilles gulv og sokkel med en 1 cm tyk
flamingostrimmel - jeg kunne godt finde på at lade den nederste cm være
gennemgående - har mange gange tænkt at regne på hvad det reelt betyder
varmetabsmæssigt.
--
Benny Andersen