"Hævestang" til at hæve nedbuet tag ?
Fra : Jakob Munck

Dato : 22-06-08 15:53

Jeg har et haveskur (højde 200 cm.), hvor taget er sunket 30 cm. ned på
midten. Det skal repareres, og det sker ved at jeg presser taget op i den
rigtige højde og derefter sætter en ny støttebjælke og et par tværplanker
på. Problemet er bare, hvordan jeg hæver det nedsunkne tag, som er temmelig
tungt og ikke kan hæves bare ved skulderkraft. Jeg skal bruge en anordning
(som jeg ikke ved hvad hedder), som kan sættes ind under den nedsunkne tag
og gradvis hæve det op, på samme måde som en donkraft hæver en bil op, når
man skal skifte dens dæk.

Men findes en sådan "hævestang" (eller hvad den nu måtte hedde)?
Hvad bruger man til at løse en sådan opgave?
Hvor skaffer man en sådan anordning ("hævestang")??

v.h.
Jakob

Fra : Max

Dato : 22-06-08 16:03

Hej Jakob

> Hvad bruger man til at løse en sådan opgave?

Lån nogle soldater hos den lokale tømrer eller murer.

http://www.byggecity.dk/Produkter/Vaerktoej/Stiger_og_stilladser/Galv_Stillads/5796228_JUMBO_SOLDAT_LAKERET.html

--
Mvh Max

Fra : Carsten

Dato : 22-06-08 16:45

"Jakob Munck" <jm2_fjern_dette@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> på. Problemet er bare, hvordan jeg hæver det nedsunkne tag, som er
> temmelig tungt og ikke kan hæves bare ved skulderkraft.

Hvordan er det sunket ? ..og over hvor lang tid ? Hvis det er sunket fordi
bjælken på tværs ikke har været solid nok, og er det sket over lang tid så
tror jeg ikke at du kan hæve den på een gang. Jeg vil tro at du så skal hæve
den i små portioner med nogle dage imellem at du giver den et nøk mere. Hvis
du hæver den i eet hug så "frygter" jeg at tværbjælken slet og ret knækker
(eller i hvert fald slår revner hist og her) og bagefter slet ikke kan
bruges.

Carsten

Fra : Per H

Dato : 22-06-08 22:23

On Sun, 22 Jun 2008 17:44:32 +0200, "Carsten" <carsten@noexists.dk>
skrev:

> [...]
>bjælken på tværs ikke har været solid nok, og er det sket over lang tid så
>tror jeg ikke at du kan hæve den på een gang. J

det vil jeg også mene, og så skal han lige huske at der skal være en
medhjælper, til at styre slagets gang. det kan ellers ende rivende
galt.

Mht. donkraft, skal du passe på at du ikke laver en væltepeter.
Løft lidt af gangen og bank kiler under de andre støttepunkter.

per

Fra : Keld Nygaard

Dato : 22-06-08 17:13

Jeg skal bruge en anordning
> (som jeg ikke ved hvad hedder), som kan sættes ind under den nedsunkne tag
> og gradvis hæve det op, på samme måde som en donkraft hæver en bil op, når
> man skal skifte dens dæk.

Hvad med at bruge donkraften fra din bil??

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Ralph

Dato : 22-06-08 17:22

"Keld Nygaard" <keld@mitefternavn.eu> skrev i en meddelelse
> Hvad med at bruge donkraften fra din bil??

Også min første tanke, det brugte vi i mit barndomshjem når taget i
maskinhuset skulle hæves fordi min far nu havde købt en højere traktor, det
skete jævnligt. Det var dog en mere robust donkraft, men det var IKKE noget
jeg ville turde binde an med idag, og mon ikke forsikringen ville nægte at
betale for evt. indvaliditet ved uheld.

--
Ralph

Fra : Armand

Dato : 22-06-08 18:01

Keld Nygaard skrev:
> Jeg skal bruge en anordning
>>
> Hvad med at bruge donkraften fra din bil??

Jup!
Kombineret med en stolpe hvis længde svarer til højden minus donkraft!
Og søm så lige løftestolpen fast til tag-lægten med en hulplade/laske
for at imødegå at det hele lige smutter met ét

--
Armand.

Fra : Andersen [3650]

Dato : 22-06-08 17:59

> [...]
> Hvad bruger man til at løse en sådan opgave?
> Hvor skaffer man en sådan anordning ("hævestang")??

Jeg ville kombinere de hidtil indkomne forslag og hæve taget
ved hjælp af en soldat på en donkraft (evt flere sæt) og hvis
det var nødvendigt, så gøre det over en tid.
(soldaten kan evt også bare være noget kraftigt tømmer)

Fra : Jakob Munck

Dato : 22-06-08 18:37

Donkraft (og bil) har jeg ikke og skuret er sådan placeret, at en bil slet
ikke vil kunne anvendes. Donkraft har jeg svært ved at se, hvordan skulle
anvendes, da den for det første er temmelig ting og for det andet kun løfter
ca. 40 cm. og for det tredie ikke egner sig til at stå ude i længere tid.
Jeg tror derfor at forslaget med Soldaten (!!) er det bedste, og langsomt
skal det helt sikkert udføres. Når den rigtige højde er någet, så udskiftes
soldaten med et par stolper. Det tror jeg kan lade dig gøre.

Tak for forslagene.

v.h.
Jakob

Fra : Mads

Dato : 22-06-08 20:44

On Sun, 22 Jun 2008 19:37:26 +0200, "Jakob Munck"
<jm2_fjern_dette@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>skal det helt sikkert udføres. Når den rigtige højde er någet, så udskiftes
>soldaten med et par stolper. Det tror jeg kan lade dig gøre.

Du skal stadig bruge en donkraft til at løfte med. Lån en donkraft af
en der har en bil.
Soldaterne er kun til at sætte i spænd når den rette højde er nået.
De kan ikke flytte bjælken alene.

En donkraft med en kraftig stolpe/bjælke lodret, til at skubbe
tagbjælken op med. Når højden er nået sættes et par soldater
i spænd og donkraften kan fjernes igen.

Fra : Max

Dato : 22-06-08 21:32

Hej

> Du skal stadig bruge en donkraft til at løfte med. Lån en donkraft af
> en der har en bil.

En 2 ton hydraulisk donkraft koster 89,50 kr. hos Harald Nyborg, den
er velegnet til opgaven. Har varenummer 1022

--
Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 23-06-08 19:45

> Men findes en sådan "hævestang" (eller hvad den nu måtte hedde)?
> Hvad bruger man til at løse en sådan opgave?
> Hvor skaffer man en sådan anordning ("hævestang")??

Vi har brugt en gammel "kaffemølle", altså en solid donkraft. Den har løftet
hele taget i små bidder ved at vi har løftet til at sætte en stolpe under,
sænket ned på stolpen og så næste løft. Det skal gå meget gelinde, og der
skal være rigelig understøtning - altså ikke noget med at lade dunkraften
bære over tid.

Mvh Maria

Fra : Esben I.

Dato : 23-06-08 22:03

Jakob Munck wrote:
> [...]
> og gradvis hæve det op, på samme måde som en donkraft hæver en bil op, når

Donkraft som løfter en stolpe som løfter taget
mvh
Esben I.