Udfræsning af fuger - Det bedste værktøj.
Fra : Kåre

Dato : 20-06-08 17:02

Jeg skal have kradset mine fuger ud, men ham der var sat til det er noget
ustabil...
Så jeg vil prøve om jeg orker det selv.

Skal jeg bare købe et standard fugefræser sæt til vinkelsliberen?

Skal jeg bruge en speciel god vinkelsliber, eller bare den helt billige fra
Harald? Og så købe 3, 4 5 stykker. Uanset pris bliver de vel ødelagt af
støv?

Jeg har en stor vinkelsliber liggende. 2kW motor. den er tung, og starter
langsomt, men er ekstremt stærk når først den drejer. Er det en fordel at
bruge den? Jeg vil nødig ødelægge den med støv, hvis ikke det er fordi den
er specielt god til det.

Eller skal man leje en fugefræser ?

Håber på jeres kyndige råd

mvh
Kåre

Fra : Kåre

Dato : 20-06-08 17:19

> Håber på jeres kyndige råd
>
> mvh
> Kåre

Lige en ekstra oplysning:
Fugerne er lavet med en afsluttende cementfuge. Den er jo noget hårdere end
resten af fugen.
Er det et godt råd til at fjerne cementfuge? Skal man fjerne den først, og
så tage resten af fugen bageftert?

Kåre

Fra : Max

Dato : 20-06-08 17:26

Hej Kåre

> Er det et godt råd til at fjerne cementfuge? Skal man fjerne den
> først, og så tage resten af fugen bageftert?

Jeg tror den bedste løsning er at leje noget ordentlig udstyr med
en rigtig god sugeevne og så lade være med at satse på at
man skal lave det i weekenderne.

Ps: jeg ville aldrig gå igang med opgaven selv, det er en rigtig
typisk opgave til folk der gider den slags.

--
Mvh Max

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 20-06-08 17:41

> Eller skal man leje en fugefræser ?

Jeg har fræst 40 kvm meget hård fuge ud ligesom din med vinkelsliber med
fugefræsejern.
Tro mig, det har man aldrig lyst til at gøre igen. Betal dig fra det hvis du
kan.

Fra : Kåre

Dato : 20-06-08 18:10

"Fidolinux.dk" <fidolinux@FJERNMIGfidolinux.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fugefræsejern.
> Tro mig, det har man aldrig lyst til at gøre igen. Betal dig fra det hvis

Jeg ville også have betalt mig fra det, men ham der skulle gøre det har
været her fire timer de sidste 2 måneder...
Så tænkte jeg at jeg ligesågodt selv kunne gøre det, og spare pengene.

Har nu overvejet det nøje igen med konen, og vi er blevet enige om IKKE at
spare pengene.
Jeg har muligvis en joker i baglommen som kan klare jobbet, så det bliver
nok løsningen

mvh
Kåre

Fra : Andersen [3650]

Dato : 21-06-08 09:15

"Kåre" <kaare@megajam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spare pengene.
> Jeg har muligvis en joker i baglommen som kan klare jobbet, så det bliver

Hvad med en Polak? Dem er der rigtig mange af i landet
Opgaven er så simpel at den burde man ikke kunne ødelægge.
Omvendt så hører man rigtig tit at polakker laver noget værre
markværk. Meeeeen i ovenstående tilfælde burde det kunne
lade sig gøre.

Fra : Sixten

Dato : 21-06-08 20:10

Hej

Jeg har netop haft fornøjelsen at fræse ca. 40 m2 fuger ud. Alle sagde også
til mig, at det ville være et trælst arbejde, men på den anden side - imens
arbejdet står på kan man jo glæde sig over de penge man sparer (og det er da
under alle omstændigheder et arbejde man kan se bevæger sig fremad).

Anyway - fik også rådet om, at købe et par af de billige vinkelslibere fra
Bilka og så bytte dem hen af vejen, men det vil jeg altså ikke anbefale med
mindre du er nabo til Bilka, Harald Nybord eller lignende.. De 2 billige jeg
købte holdt hver især ca. 10 minutter, så var de stået af. Konstaterede at
det ikke kunne svare sig ift. den mængde benzin jeg skulle bruge på bilen på
at køre frem og tilbage og bytte vinkelslibere.

Det skal nævnes, at mine fuger var meget ujævne i hårdhed - fra stenhård til
"kradse-ud-med-en-blød-gren-konsistens".

Jeg endte med, at have god erfaring med en vinkelsliber fra Bauhaus - de
sælger et sæt med en stor og en lille til en 400-500 kr og den store af dem
vejer godt nok lidt til, men den holdt til jobbet (og har ellers brugt
2xBilka vinkelslibere, 2xMakita og en Ryobi!). Husker ikke navnet på sættet
fra Bauhaus, men de er blå og det er noget "kineser-værktøj" ala Tool-mate
eller så'en.

Derudover - da mine fuger som skrevet nogle steder var meget hårde har jeg
god erfaring med at skære for med diamant-skæreskiver - skær ca. midt i
fugen, så er den meget lettere at kradse ud efterfølgende.

Udover vinkel-sliber og fugejern, kan du også med fordel bruge et "land", så
du kradser jævnt ud. Husk selvfølgelig også et par gode briller og
støvmaske - ellers har du cement-lunger i løbet af nul-komma-fem.

Og.... støv, støv, støv.... Det giver et fygteligt svineri! Ud over det
hele! Find en eller anden strategi for at komme af med støvet. Jeg fik
anbefalet at slutte støvsugeren til vinkelsliberen/"landet", men det er
altså noget bøvl at stå med både vinkelsliber, støvsuger, maske og briller.
Istedet lagde jeg nogle plader ud og så fejede jeg jævnligt støvet sammen og
støvsugede det op - bare så det ikke lå og blev hvilet op hver gang der
blæste lidt. Derudover skal du fjerne støv på muren når fugen er ude - en
stiv kost, børst fra alle vinkler OG start fra oven og nedefter og IKKE
omvendt. Du skal måske også have fat i en hammer og mejsel til lige at tage
de sidste kanter ved murstenen hvis ikke dit fræserjern helt når ud til
kanten.

Det var så'en ca. lige hvad jeg kunne komme i tanke om. God fornøjelse med
jobbet! Kan glæde dig med, at jeg nåede de 40 m2 på ca. 45 timer incl.
oprydning og rengøren og jeg er IKKE hverken håndværker eller erfaren
gør-del-selv-mand.

Fra : Kåre

Dato : 21-06-08 23:13

> [...]
> jobbet! Kan glæde dig med, at jeg nåede de 40 m2 på ca. 45 timer incl.
> oprydning og rengøren og jeg er IKKE hverken håndværker eller erfaren

Tak for alle rådene!

Jeg har nok næsten det dobbelte antal m2.
Ham som har lavet en lille smule, vel ca. 1/18, gjorde det på ca. 4 timer =
72 timer.
Det svarer meget godt til det du siger.

Men jeg må nok kapitulere og indrømme at det vil slå mig ihjel...'
Har bygget på gamle huse i 7 år nu, og er ved at være træt.
Havde egentlig bestemt mig for at nu ville jeg ikke mere, og betale mig fra
resten.
Troede så måske jeg kunne spare de penge jeg havde lagt til side til en
murer, da mureren nu alligevel ikke kommer.

Men jeg må hellere holde mig til denoprindelige plan, og finde en mand der
har tiden til det.

mvh
Kåre

Fra : Benny Andersen

Dato : 23-06-08 18:59

Det var dog en fantastisk fin forklaring. Det eneste jeg savnede var
fugetykkelse - mon ikke det passer med 1 cm.
--
Benny Andersen
http://abbyg.dk

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 23-06-08 03:06

Hej.

Hvis du ikke selv har mod på den opgave, og bor øst for Storebælt, så kan
jeg da nok klare den opgave,
og prisen finder vi nok ud af.

Hilsen

K-E

mti@tdcadsl.dk

Fra : Kåre

Dato : 23-06-08 07:49

> Hvis du ikke selv har mod på den opgave, og bor øst for Storebælt, så kan
> jeg da nok klare den opgave,
> og prisen finder vi nok ud af.

Vest for storebælt, vest for Lillebælt, nord for Vejle fjord og nord for
Randers Fjord....

mvh
Kåre

Fra : Klaus-E. Jensen

Dato : 23-06-08 16:19

> Vest for storebælt, vest for Lillebælt, nord for Vejle fjord og nord for
> Randers Fjord....
>
> mvh
> Kåre
>Det er desværre for langt væk, jeg bor på Østsjælland.

Hilsen
K-E

mti@tdcadsl.dk