vanding af have - hvor mange millimeter ad~
Fra : uh

Dato : 20-06-08 09:27

Urter, jordbær og kartofler samt bærbuske skal helst ikke miste livet her i
tørkeperioden. Vi har nu købt en spreder til at vande med, hvor mange mm. er
relevant pr gang, vi skal jo helst spare på vandet, men det skal jo også
nytte noget med vandingen. Er det noget i retning af 15mm. eller? jeg har
hørt nogle tal men husker ikke hvilke.

Vi har blandet jord, snarere lidt stiv end sandet.

Mvh og tak for svar uh

Fra : Flemming

Dato : 20-06-08 12:05

"uh" <uh@forum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har hørt nogle tal men husker ikke hvilke.
>
> Vi har blandet jord, snarere lidt stiv end sandet.

Hej

Når jeg vander køkkenhaven giver jeg den 30-40 mm. Man kan anbringe en
regnmåler
i bedet eller aflæse på vandmåleren( 3 kbm. pr 100 kvm.)
http://www.gardena.dk/index.cfm?fuseaction=act_getpagecontent&parent_page_id=79&page_id=83&department_id=1&lang=dk&

mvh.
Flemming

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-06-08 17:54

On Fri, 20 Jun 2008 10:26:51 +0200, "uh" <uh@forum.dk> wrote:

> [...]
>nytte noget med vandingen. Er det noget i retning af 15mm. eller? jeg har

Da vi havde det meget varmt for nogle uger siden, var fordampningen på
op til 15 mm om dagen, har jeg hørt. (Jeg har ikke slået tallene op).
Dvs. først skal der tilføres 15 mm som næsten kun går til dagens
fordampning. Først derudover er der til planterne.

Så simpelt er det selvfølgelig ikke, men det giver en pejling.
Jeg ville give 20-30 mm pr. gang.

>Vi har blandet jord, snarere lidt stiv end sandet.

Det holder så lidt bedre og længere på vandet end sandjorden kan
forventes at gøre.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : uh

Dato : 20-06-08 23:10

"Mads Lie Jensen" > Så simpelt er det selvfølgelig ikke, men det giver en
pejling.
> Jeg ville give 20-30 mm pr. gang.

> Det holder så lidt bedre og længere på vandet end sandjorden kan
> forventes at gøre.
> Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Tak til Flemming og Mads, så har vi en god rettesnor.
mvh uh og husbond

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-06-08 23:30

uh wrote:
> "Mads Lie Jensen" > Så simpelt er det selvfølgelig ikke, men det
> giver en pejling.

> Tak til Flemming og Mads, så har vi en god rettesnor.
> mvh uh og husbond

Jeg ville nu vælge at vande lidt sjældnere og så give mindst 50 mm på en
gang.

Vander man lidt og ofte, er det kun de øverste jordlag, der bliver våde. Det
får planterne til at sende rødderne i den retning og de bliver mere følsomme
for tørke.

Bliver der vandet godt igennem, går rødderne nedad og de kan så bedre klare
lidt udtørring i toppen.

Erik Ginnerskov