Nivellering - fliselægning
Fra : Torben Brøndum

Dato : 19-06-08 15:33

Hej derude,

Kan I anbefale et eller andet produkt til nivellering, når jeg skal lægge en
terrasse eller indkørsel. Jeg ved ikke hvad det måtte koste, men ikke vildt
dyrt da kun er til alm. privatbrug.

Meget gerne giv et link til produktet - tak.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Kurt Hansen

Dato : 19-06-08 16:05

On Thu, 19 Jun 2008 16:33:08 +0200, Torben Brøndum wrote:

> Kan I anbefale et eller andet produkt til nivellering, når jeg skal lægge en
> terrasse eller indkørsel. Jeg ved ikke hvad det måtte koste, men ikke vildt
> dyrt da kun er til alm. privatbrug.

Hvis du bare skal nivellere et stykke eller en strækning vandret, kan du
bruge en haveslange med vand i. Enderne lader du stikke opad. Mellem
vandoverfladerne i de to ender, har du en ret linie er der en million
procent vandret. Herfra han du så afsætte et mærke på en pind og måle dit
fald ud. 1½ cm pr. meter er en god tommelfingerregel.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 20-06-08 08:19

Kurt Hansen wrote:

> [...]
> procent vandret. Herfra han du så afsætte et mærke på en pind og måle dit
> fald ud. 1½ cm pr. meter er en god tommelfingerregel.

Ja, slange-vaterpas er en god ting at bruge.
Jeg brugte også et 80 kroners HaraldNyborg laser-vaterpas, det var sådan
set udmærket, men jeg kontrollerede det dog med slange- og almindeligt
vaterpas også - bare for at være sikker.

En anden god ting at bruge laser vaterpas til er at udnyttet at
laserstrålen altid lyser 100% ligeud, så da jeg havde målt 2 modstående
sider af det kommende fliseareal af, lod jeg laserstrålen lyse fra den
ene side til den anden, i det niveau flisernes overflade skulle ende med
at være i.
Herefter lagde jeg et langt vandrør ned i det stampede sand lige under
strålen og gravede det ned, sådan at når jeg lagde en flise et
vilkårligt sted oven på røret, havde flisen en rød prik 3-4 mm nede på
siden, svarende til de mm jeg forventede at flisen ville blive trykket
ned af pladevibratoren senere.
Ditto med næste vandrør, og så trække sand af mellem de 2 vandrør...
resten kender du vel...?

Lasertrålen er også god til f.eks. at grave en dræn-rende med. Grav ned
og placer laser-dimsen så strålen lyser der hvor bunden skal være, med
det rigtige fald, og grav så renden, mens der sørges for at strålen lige
er fri af bunden.

God arbejdslyst!
/Finn

Fra : F.hansen