Raps- og sennepsmarker
Fra : Marianne

Dato : 16-06-08 22:34

Hej

Ikke lige et hus & have spørgsmål, men måske nogen alligevel kan hjælpe mig
med et svar.

I gamle dage - min barndom - var gule marker sennepsmarker. Sådan husker jeg
dem i hvert fald betegnet. I dag er gule marker rapsmarker. Er raps et
moderne navn for sennep eller er det noget nyt?

mvh
marianne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-06-08 22:41

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg dem i hvert fald betegnet. I dag er gule marker rapsmarker. Er raps et
> moderne navn for sennep eller er det noget nyt?

Ved ikke hvor 'ny' Raps er, men det har ikke noget med Sennep at gøre.

Hvad brugte man egentlig Sennepsplanterne til, udover at man kan lave sennep
af frøene?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 16-06-08 23:53

"Preben Riis Sørensen" skrev

> Hvad brugte man egentlig Sennepsplanterne til, udover at man kan lave
> sennep af frøene?

Formentlig foder

- Peter

Fra : Lars

Dato : 17-06-08 03:57

Marianne skrev:
> [...]
> dem i hvert fald betegnet. I dag er gule marker rapsmarker. Er raps et
> moderne navn for sennep eller er det noget nyt?

Gule sennepsmarker og gule rapsmarker kan til forveksling minde om
hinanden, i hvert fald når man bare kører forbi i bil eller ser markerne
på afstand. Men de er nu ret forskellige - og fra afstand kan man se det
på, at raps som regel bliver omkring en meter høj, har et kraftigere
blomsterflor, mens sennep kun bliver godt 30-60 cm høj (på markerne, kan
sagtens blive højere).

Tæt på kan man nemt se forskel:

Gul sennep:
http://www.biopix.dk/Species.asp?Searchtext=Sinapis%20alba&Category=Planter

Raps:
http://www.biopix.dk/Species.asp?Searchtext=Brassica%20napus%20ssp.%20napus&Category=Planter

Vårraps bruges til foder og olie, mens vinteraps også bruges som
efterafgrøde.
Gul sennep bruges (vistnok) udelukkende som efterafgrøde, der bliver
sået lige efter høst og pløjet ned efter den første frost. Formålet er
jordforbedring (den kan som andre bælgplanter optage store mængder
kvælstof og andre næringsstoffer, så de ikke bliver udvaskede af
jorden). Især sukkerroedyrkere bruger den i udstrakt grad som
efterafgrøde fordi den er rimelig resistent over for nematodelarver.

Fra : Marianne

Dato : 17-06-08 06:35

Super - tak for et udførligt svar.

Tja .. sådan er det, når en bybo ser noget vokse på en mark! For mig er det
korn, og graver jeg i barnelærdommen kan jeg da godt se forskel på de
'store' kornarter. Men derudover ....

mvh
Marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-08 07:02

On Tue, 17 Jun 2008 04:56:36 +0200, Lars <jubija@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>jorden). Især sukkerroedyrkere bruger den i udstrakt grad som
>efterafgrøde fordi den er rimelig resistent over for nematodelarver.

Sennep er ikke en bælgplante. Den tilhører de korsblomstrede, som f.eks
kål.

Bælgplanterne kan optage luftens kvælstof vha. knolde på rødderne. Det
kan sennep ikke. Men sennep spirer hurtigt og kan let nå at dække jorden
efter høst af f.eks korn, og binder dermed jordens kvælstof.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 17-06-08 15:44

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> Sennep er ikke en bælgplante. Den tilhører de korsblomstrede, som f.eks
> kål.

Ja og raps

Steen.

Fra : Armand

Dato : 17-06-08 23:18

Lars skrev:

> [...]
> jorden). Især sukkerroedyrkere bruger den i udstrakt grad som
> efterafgrøde fordi den er rimelig resistent over for nematodelarver.

Ergo: Er det næppe sandsynligt at det er sennep man oplever her i
vækst-perioden!?

Duften af de gule raps-marker er velkendt - Gad vide hvorledes sennep i
samme flor ville lugte (Google har endnu ikke fået færdigudviklet
"Google-scent" )

--
Armand.