Flamingo/styropor under fliser/sten til te~
Fra : jones_net

Dato : 11-06-08 13:11

Hejsa

Jeg var lige ved at kigge lidt på hvordan jeg skal forberede
underlaget til ca. 60 kvm herregårdssten til en terrasse.
På denne side http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=212&a=10952
skriver en GDS'er om at han har lagt fliser ovenpå flamingo plader,
som ligger helt plane ovenpå underlaget.

Har I hørt eller prøvet denne løsning, eller kan I se nogle ulemper,
for umiddelbart ser det jo let ud for een, som aldrig har lagt fliser
før...

/J

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 12-06-08 07:38

On Wed, 11 Jun 2008 12:11:25 -0700 (PDT), jones_net <jonesnet@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Har I hørt eller prøvet denne løsning, eller kan I se nogle ulemper,
>for umiddelbart ser det jo let ud for een, som aldrig har lagt fliser

I mine ører lyder ideen tåbelig.
Jeg har lige hjulpet en kammerat med at lægge 120 m2 fliser omkring hans
hus, og han snakkede også om denne løsning med flamingo.

For det første tror jeg ikke rigtig på at det vil holde fliserne
specielt meget varmere - fliserne i sig selv samler en god del varme som
afgives i løbet af aftenen. Sådan er det i hvert fald på mine forældres
terasse.

Der skal graves mere jord/underlag væk for at få plads til flamingoen.
Underlaget, under flamingoen, skal stadig være helt jævnt, der må ikke
være ujævnheder for så vil hele terassen stadig sætte sig.

Endelig kan du ikke få stenene vibreret ordentligt på plads når der ikke
er sand under.

Det er også nøjagtig lige så let at lægge fliserne på en fuldstændig
plan overflade af sand, som på en plan overflade af flamingo.

I mine øjne er det kun et ekstre led i arbejdsprocesson der kommer ind
over. Uden at man får nogen særlig fordel ud af det.

(Men det kan jo være jeg tager fejl, mht. hvor godt terassen holder på
varmen når der er isolering under i forhold til når der ikke er nogen.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 12-06-08 01:57

On Jun 11, 9:11 pm, jones_net <jones...@gmail.com> wrote:
> [...]
> skriver en GDS'er om at han har lagt fliser ovenpå flamingo plader,
> som ligger helt plane ovenpå underlaget.

Jeg tror herregårdssten er for små til det, de vil trykke ned i
pladerne.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Keld Nygaard

Dato : 12-06-08 09:58

> [...]
>
>Har I hørt eller prøvet denne løsning, eller kan I se nogle ulemper,
>for umiddelbart ser det jo let ud for een, som aldrig har lagt fliser

Jeg tror ikke argumentet med at terrassen bliver bedre til at holde på
varmen. Tvært imod!
Mens solen bager, vil der på en normal terrasse blive akkumuleret varme både
i fliser og i sandet nedenunder. Hen under aftenen, hvor luften bliver
koldere end fliserne, vil både sand og fliser afgive varme. Hvis man isolere
under fliserne, bliver der kun akkumuleret varme i fliserne, og ikke i
sandet, og varmen vil hurtigere være opbrugt om aftenen...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Max

Dato : 12-06-08 10:20

Hej Keld

> Jeg tror ikke argumentet med at terrassen bliver bedre til at holde på
> varmen. Tvært imod!

Jeg tror heller ikke på det, jeg har hørt at varmen ikke afgives
ned ad, kun op ad, isolering nedad kan ikke betale sig.

--
Mvh Max

Fra : Keld Nygaard

Dato : 12-06-08 11:28

> Hej Keld

> Jeg tror heller ikke på det, jeg har hørt at varmen ikke afgives
> ned ad, kun op ad, isolering nedad kan ikke betale sig.

Det kan godt gå ned ad - det er derfor man isolerer under et gulv..

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : J.E.

Dato : 12-06-08 19:33

> Hej Keld

> Jeg tror heller ikke på det, jeg har hørt at varmen ikke afgives
> ned ad, kun op ad, isolering nedad kan ikke betale sig.

Der har du vist hørt noget forkert

Fra : Martin Petersen

Dato : 12-06-08 15:42

"jones_net" <jonesnet@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

----------------

Det må da også være noget lort med sandet i fugerne. Regnen vil trække det
ned under stenen, og man ender med et ujævnt lag sand på flamingoen. Fusk!

- Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 12-06-08 22:25

Den holder heller ikke med at der ikke kommer ukrudt mellem fliserne. Det
gror lifligt i fugesandet, og såningen heraf sker næsten inden fliserne er
lagt. Det er muligt at man kan have glæde af tidlig opvarmning af fliserne.
Og de vil sikkert også være lune om aftenen, grundet den gode isolering. Men
derimellem må der let kunne komme ubehagelige temperaturer, så man brænder
fødderne.

Myrer kan det heller ikke forhindre.

Og så er det jo at man spørger hvordan menneskeheden har kunnet leve
lykkeligt uden, i så mange år....

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jens Petersen

Dato : 13-06-08 05:54

On Thu, 12 Jun 2008 23:24:52 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>derimellem må der let kunne komme ubehagelige temperaturer, så man brænder

Det vil sikkert også nemmere blive isglat om vinteren når jordvarmen
begrænses af isolering. (ligesom tilfældet er på broer)
--
OV1A Jens

Hard work has a future pay-off. Laziness pays off now!