Hvor købes billig fjederbelastet afbryder?
Fra : A.Kaup

Dato : 10-06-08 23:49

Hej Gruppe.

Til en garageportstyring mangler jeg 2 fjederbelastede afbrydere.
Eller dvs. jeg har en jeg fik af en ven - den havde været billig og
var ifølge ham købt i Jem&Fix, HN eller lignende, og så mangler jeg en
til. Jeg kan desværre bare ikke finde den hos de 2 nævnte
forhandlere.
Det er sådan en stikkontakt, der er kun slutter når der trykkes på
den. Jeg vil ikke betale for de dyre mærker, da de koster i omegnen af
200 kr, og de billige kan fåes for omkring 20-30 kr. (Den jeg har er
beregnet for udendørs montering, men sidder indendørs, så er ikke så
bange for vandindtrængning.

På forhånd tak - mvh. Akaup.

Fra : John V.

Dato : 11-06-08 10:46

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Nu afhænger det jo af om der er tale om 220V eller lavspænding, f.eks. 12V
Er det 12V kan du vel bare bruge et ganske almindeligt ringetryk.
Det kan også være en god idé at kikke i den lokale elektronik forretning, de
har ofte restpartier til ingen penge.

--
Malermester
John Vedsegaard

Fra : A.Kaup

Dato : 11-06-08 04:19

> [...]
> Er det 12V kan du vel bare bruge et ganske almindeligt ringetryk.
> Det kan også være en god idé at kikke i den lokale elektronik forretning, de

Nu tog jeg i HN i en anden anledning, og sørme om jeg ikke fandt 2
fjederbelastede afbrydere i en kasse med "ta' selv-varer!?! Pris 13 kr/
stk - hvilket jo var fint.
Der er iøvrigt lavvolt, men jeg vil gerne anvende kraftige kabler og
tryk - så er jeg jo på den sikre side, selvom jeg nok skyder gråspurve
med kanoner.
Tak for input.
Mvh. Akaup.

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 12-06-08 22:05

A.Kaup wrote:
> [...]
> 200 kr, og de billige kan fåes for omkring 20-30 kr. (Den jeg har er
> beregnet for udendørs montering, men sidder indendørs, så er ikke så

Selvom du har fundet et par afbrydere kan jeg godt fortælle dig at der
kan sættes en fjeder underdækpladen (vippepladen) på en Fuga-afbryder -
og så har man et ringetryk der er godkendt til 220v.

Du fortæller ikke om det skal sidde ude eller inde og om der er
specielle krav til fugtige omgivelser eller om det skal være stænktæt.

/Lars

Fra : A.Kaup

Dato : 14-06-08 14:34

> [...]
>
> Du fortæller ikke om det skal sidde ude eller inde og om der er
> specielle krav til fugtige omgivelser eller om det skal være stænktæt.

Tak for oplysningen. Jeg har opsat de 2 udendørs kontakter i et varmt
og tørt bryggers, så ingen probs der
Mvh. Akaup.