Marksten omkring Hjørring?
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 09-06-08 22:30

Hej.

Jeg mangler en trailerfuld marksten.

Jeg har tjekket Gul&Gratis, men de eneste i lokalområdet vil have 150,- for
en trailerfuld. Nu er det jo ikke en formue, men da jeg er fra landet, ved
jeg at stenene er landmandens plage, og næppe 150,- værd!

Nogen der har en dynge, eller kender nogen i Hjørring omr.?

Mvh

Jasper

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-06-08 08:01

On Mon, 9 Jun 2008 23:29:30 +0200, "Jasper Norman Ahrensbach"
<jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote:

> [...]
>en trailerfuld. Nu er det jo ikke en formue, men da jeg er fra landet, ved
>jeg at stenene er landmandens plage, og næppe 150,- værd!

Jeg kender ikke nogen her i Rakkeby-området (nær hjørring) som har
dynger af sten liggende. Vist er de en plage for landmanden, det har jeg
da også altid hørt. Men jeg har aldrig været hos nogle her i nærheden
som har haft en dynge sten liggende. Hvis de endelig har haft lidt, så
har de selv brugt dem i haven.

Jeg har selv kigget lidt efter sten, men ender altid med at køre i den
lokale grusgrav (i Vrå) og hente dem for ikke voldsomt mange kroner. Der
har jeg så til gengæld en kæmpe dynge at vælge fra, så jeg kan få lige
nøjagtig de sten der passer mig i farven og størrelsen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-08 09:49

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:484da0b9$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> jeg at stenene er landmandens plage, og næppe 150,- værd!
>
> Nogen der har en dynge, eller kender nogen i Hjørring omr.?

Plage, vil landmanden jo nok ikke ligefrem kalde dem, det er ikke derfor han
samler dem i bunker.
Han bruger dem jo ofte igen... Så helt værdiløse er de jo ikke for ham.
Jeg kunne faktisk godt selv bruge nogle flere, så jeg kan desværre ikke
hjælpe dig.
Men lad være med at fylde traileren, så vender den benene ud til siden
)....

M.V.H....Benny..

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 10-06-08 12:28

> Men lad være med at fylde traileren, så vender den benene ud til siden
> )....

Ja, den ville være et kønt syn. Og stenene vejer godt til.

/Jasper

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 10-06-08 03:22

On Jun 10, 10:48 am, "Benny Mortensen" <in...@brugbar.inv> wrote:
> Plage, vil landmanden jo nok ikke ligefrem kalde dem, det er ikke derfor han
> samler dem i bunker.
> Han bruger dem jo ofte igen... Så helt værdiløse er de jo ikke for ham.

Ham samler dem jo i bunker for at de ikke roder alle mulige steder.

> Jeg kunne faktisk godt selv bruge nogle flere, så jeg kan desværre ikke
> hjælpe dig.

En hver landmand har sikkert en dynge han vil af med, vi har det da
for enden af vores mark.
Ham som har forpagtet vores jord smider da stenene der.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Benny Mortensen

Dato : 10-06-08 17:41

> [...]
> Han bruger dem jo ofte igen... Så helt værdiløse er de jo ikke for ham.

Ham samler dem jo i bunker for at de ikke roder alle mulige steder.

Han samler dem i bunker, for at kunne hente dem samlet, når han skal bruge
dem.

M.V.H....Benny..

Fra : Kasper

Dato : 10-06-08 17:11

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> wrote in message
> [...]
> for en trailerfuld. Nu er det jo ikke en formue, men da jeg er fra landet,
> ved jeg at stenene er landmandens plage, og næppe 150,- værd!

Tjoe, men han bruger sin tid på at rende og fjerne dem fra marken...
men du stiller dig måske gerne op til at gratis rende markerne igennem for
sten til foråret?

Kasper

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-06-08 17:16

"Kasper" <ask@ask.ask> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Tjoe, men han bruger sin tid på at rende og fjerne dem fra marken...
> men du stiller dig måske gerne op til at gratis rende markerne igennem for

Hvorfor tror du han render og fjerner dem fra markerne?

Steen.

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 10-06-08 22:33

Nix. Det er jo en del af landmandslivet at rense markerne. Men hvis jeg
havde 100 m2 fliser jeg ikke mere skulle bruge, ville jeg da hellere give
dem væk til en interesseret end at lade dem ligge i en dynge og se grimme
ud, uanset at jeg i sin tid havde brugt tid / penge på dem.

Jeg er ret sikker på, at landmændene har det på samme måde. De renser
markerne fordi de er nødt til det, og ikke fordi de kan tjene 150,- på en
trailerfuld. (eller sådan var det i hvert tilfælde da jeg var dreng for
25-30 pår siden Jeg tror ikke at de tænker på, at de har brugt x antal
liter diesel på rensningen + kørsel med sten. Det er ikke fordi jeg er ude
på "udnytte" landmændene, men jeg gider ikke at betale 150 for nogle få
sten, der fulgte med i købet af et nedlagt landbrug.

Mvh

Jasper

Fra : Ralph

Dato : 10-06-08 17:30

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i en
meddelelse news:484da0b9$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Ikke et svar - og dog.

Jeg havde samme problem som dig for 20 år siden, så jeg havde ALTID
traileren med og kørte nye veje på arbejde hver dag, fandt overraskende
mange "bunker", noterede adressen og ringede kl. 12:00 til landmanden om jeg
måtte tage for mig af retterne når jeg kørte hjemad, een uge så havde jeg
hvad jeg skulle bruge.
En dag kom jeg hen til en GAMMEL mand, bankede på, fortalte at det var mig
der havde ringet, og at jeg gik i gang nu. Så vendte jeg bilen og bakkede
det små 200 meter ned til stenbunken, læssede som meget i traileren som jeg
syntes var forsvarligt og skulle til at køre igen (over ½ time) - da kom
manden trissende iført arbejdshandsker og arbejdstøj ned for at hjælpe mig,
så måtte man jo lige læsse et par sten til

--
Ralph

Fra : Martin Petersen

Dato : 10-06-08 21:36

"Jasper Norman Ahrensbach" <jasper@FJERNESahrensbach.com> skrev i
meddelelsen news:484da0b9$0$15892$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> ved jeg at stenene er landmandens plage, og næppe 150,- værd!
>
> Nogen der har en dynge, eller kender nogen i Hjørring omr.?

Synd du bor så langt væk. Den gamle er landmand, og har en helvedes masse
liggende. De bruger dem godt nok til digerne, men jeg tvivler på han ville
tøve med at forære en trailerfuld væk. Næste år er der jo en hel vognfuld
nye. ;)

- Martin

Fra : Carsten Jensen

Dato : 11-06-08 19:49

> [...]
> tøve med at forære en trailerfuld væk. Næste år er der jo en hel vognfuld

Hvis du er fra Fyn er jeg interesseret.

Fra : Ann

Dato : 11-06-08 10:23

On 10 Jun., 18:15, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:

> Hvorfor tror du han render og fjerner dem fra markerne?
>
> Steen.

Hej Steen

Landmændene samler sten fordi at undgå at få dem ind i mejetærskeren
eller roeoptageren - det er altså fordi det er nødvendigt... tror de
fleste landmænd og deres ansatte hader at samle sten...

Til Jasper

Prøv du bare at kontakte et par landmænd - er sikker på, at de har
nogle gemt væk bag ved laden eller ved en markvej som de hellere end
gerne vil af med.

hilsen

Ann