Bedste græsslåmaskine til prisen
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-06-08 14:53

Hej derude

Mine forældre har sat mig på en opgave (dog også til min fornøjelse).

Der skal indkøbes en ny græsslåmaskine (+ukrudt+mos) til deres
sommerhus, den skal kunne tåle en helvede masse tæsk, græsset er ofte
50cm højt, grunden er en naturgrund hvor grankogler, grene og lign. ofte
findes i græsset. Den skal kunne tåle fx. at man strejfer en træstub
eller lign. uden at motoren går i stykker.

Jeg var nede ved den lokale og han anbefalede en Jonsered LM2155 som
koster 3500kr.

Selvkørende er ikke umiddelbart et krav, pt. kører vi lige meget frem og
tilbage med maskinen (det er den nemmeste måde at køre på grunden).

Sideudkast er et must, opsamling nær umuligt, så ligegyldigt. Bioklip er
ikke det store krav, men måske er det rart nok.

Den største udfordring er at den skal kunne matche den eksisterende
Ginge (ukendt model, med fiat 4-takt motor) som blev købt brugt i '94 og
har fået de tæsk den skal have (nu er den dog ved at være træt og svær
at starte)

De har givet mig en grænse på omkring 3000kr.

Men hvad skal man gå efter? Er en Jonsered fornuftig (det er med en B&S
motor).

Motorkræfter til kniven er nok det vigtigste da en godt kraftigt
græs-tæppe ala http://www.p7.dk/gallery2/d/5471-2/DSC03005.JPG er ikke
unormalt.

Håber på mange gode råd, gerne på modeller og mærker (brugt skræmmer
ikke hvis det kan give den rigtige maskine til formålet.

Mvh
Thomas

Fra : Finn Egmose

Dato : 09-06-08 08:27

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.invaliddk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Håber på mange gode råd, gerne på modeller og mærker (brugt skræmmer ikke
> hvis det kan give den rigtige maskine til formålet.

Til dit formål er du da nok bedre tjent med en kraftig buskrydder bortset
fra at man bliver møgbeskidt fra top til tå af at bruge sådan en.Eller evt
en bjælkeklipper. Den kan sikkert købes brugt for et par tusinde. En ny
plæneklipper i 3000 krs klassen ville nok hurtigt blive ødelagt under disse
forhold.

Mvh
Finn

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 09-06-08 10:54

Finn Egmose <fimus wrote:

> [...]
> plæneklipper i 3000 krs klassen ville nok hurtigt blive ødelagt under disse

Så det vil sige den der har kørt de sidste 14 år ikke kan lade sig gøre
idag? Der SKAL en ny klipper til, og en busk-rydder er udelukket dels
fordi det skal være noget min mor kan køre med og dels fordi anvendelsen
af den kun er når græsset er højt og der vil skulle en ordentlig klipper
til alligevel (pris er et issue)

Derudover vil det tage alt for lang tid at busk-rydde plænen (vel ca.
1000kvm) så det skal være en klipper.

Men hvad er kvaliteten af sådan en Jonsered? (en B&S motor er ikke det
ringeste, men hvad med resten)

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-08 21:11

Thomas Rasmussen tastede:

> [...]
> (vel ca.
> 1000kvm) så det skal være en klipper.
>
> Men hvad er kvaliteten af sådan en Jonsered? (en B&S motor er

Græsset er ikke særligt tæt ud fra billedet, så jeg ville vælge
en klipper med en 5HK motor, så burde du være kørende mange år
igen. Hvad den skal hedder er et religionsspørgsmål, en vil have
datteren, en anden moderen men gå efter en hvor
højdereguleringen er solid og enkelt at bruge, hjulene skal være
forholdsvis store pga det sikkert kuperede terræn, hjulene skal
gerne være med lejer pga holdbarheden, resten er sådan set hip
som hap, hvis skjoldet ikke rengøres med jævne mellemrum, ruster
de væk før eller siden

--
Mvh Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 10-06-08 06:40

Henning Lund wrote:
> [...]
> terræn, hjulene skal gerne være med lejer pga holdbarheden, resten er
> sådan set hip som hap, hvis skjoldet ikke rengøres med jævne mellemrum,

Ja, medmindre skjoldet som den nuværende er af alu

Det billede af græsset er nok rimelig som det plejer at være, jeg har
lige været nede og slå her i weekenden og der var det lidt højere, men
græsset var så også meget tørt og så er det lettere at slå end hvis det
er super saftigt.

Også tak for din anbefaling mht. knivene, ja det er jo dem der skal lave
arbejdet med at få det ud af maskinen hurtigt og effektivt så den har
kræfter til det der er på vej ind.

Men vi må vist bare ud og kigge på nogle forskellige... så lige at
bauhaus har en Partner med en 7hk B&S motor til 3000 godt nok med
opsamler, men den kan jo pilles af og så er den med sideudkast.

Så jeg tror jeg vil gå efter en maskine med min 5hk og gode solide knive
der kan få kastet affaldet helt ud af maskinen.

Thomas

Fra : Henning Lund

Dato : 10-06-08 12:41

Thomas Rasmussen tastede:
> Ja, medmindre skjoldet som den nuværende er af alu

Der er squtte mange af dem på markedet mere, det blev vist en
dårlig forretning for fabrikanterne. Da jeg solgte den slags
maskiner havde vi flere reklamationer på knækkede skjolde, dog
ikke Klippe som kan finde ud af at lave dem.

> [...]
> højere, men
> græsset var så også meget tørt og så er det lettere at slå end

Jeps.

> [...]
> lave arbejdet med at få det ud af maskinen hurtigt og effektivt
> så
> den har kræfter til det der er på vej ind.

Ja ellers klumper skidtet og ruller ud af klipperens udkast, det
dur ikke i længden.Det tager for meget tid og det er irreterende
med alle de græsklumper de ligger tilbage.

> Så jeg tror jeg vil gå efter en maskine med min 5hk og gode
> solide
> knive der kan få kastet affaldet helt ud af maskinen.

Så går du ikke helt galt i byen, lad nu være med at køb en på 55
cm i bredde, så skal du have en lidt større motor for at det ikke
skal tage hele din fri wekend at slå grunden.

Henning

Fra : Henning Lund

Dato : 09-06-08 21:16

Hov. jeg glemte bioklip.
Det kan du ikke bruge i den skov du skal slå, der skal sideudkast
til og kniven skal have forholdsvis store vinger for at kunne
smide det lange afklippede græs ud, ellers stopper skidtet, så om
på ryggen med klipperen og se efter om der sidder en helt flad
knis i, så skal du få en med vinger monteret.
Jeg slår selv en del grunde ved sommerhuse med en traktor de la
plæneklipper. Da jeg købte den var der kun 1 cm høje vinger på de
knive der var monteret, den kunne ikke blive af med det tiltider
½ m høje græs jeg får serveret, men så monterede jeg knive med 4
cm høje vinger, nu smider den alt jeg kan stoppe i den væk uden
problemer.