"Gamle" nye kartofler
Fra : Thomas

Dato : 07-06-08 14:38

Hej NG

Jeg har ikke fået sat kartofler i jorden i år, men har nu opdaget at der
spirer nogle kartoffelplanter, som åbenbart stammer fra nogle glemte
kartofler sidste år

Hvis disse ender op med kartofller forneden, kan de så spises eller ej ?

På forhånd tak

Thomas

Fra : Ivar

Dato : 07-06-08 14:46

Thomas skrev:

> Hvis disse ender op med kartofller forneden, kan de så spises eller ej ?

Hvad skulle der være i vejen for at spise dem?
Er du bange for at de er for gamle?

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
Prøv MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/

Fra : Holst

Dato : 07-06-08 15:04

Thomas wrote:

> Hvis disse ender op med kartofller forneden, kan de så spises eller ej ?

Ja, hvorfor skulle de dog ikke det?

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 07-06-08 15:05

"Thomas" <bambanosFJERN@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> kartofler sidste år
>

> Hvis disse ender op med kartofller forneden, kan de så spises eller ej ?

Ja selvfølgelig kan de spises

JJ

Fra : Max

Dato : 07-06-08 16:25

Hej Thomas

> Hvis disse ender op med kartofller forneden, kan de så spises eller
> ej ?

Selvfølgelig, det er jo sådan man avler kartofler :)

De kan forøvrigt overleve længe i en have, jeg boede til leje et sted
med en lille have der var helt tilgroet, der opdagede jeg at der stod
kartoffelplanter rundt mellem alt andet ukrudt, jeg gravede så to
spande gode kartofler op. Man fortalte mig efterfølgende at det var
mindst 15 år siden der sidst var avlet kartofler i den have.

--
Mvh Max

Fra : Armand

Dato : 07-06-08 19:43

Max skrev:
> Hej Thomas

> Selvfølgelig, det er jo sådan man avler kartofler :)

Jup! Det er kun af frygt for frost at man graver op og genplanter om
foråret!

> [...]
> spande gode kartofler op. Man fortalte mig efterfølgende at det var
> mindst 15 år siden der sidst var avlet kartofler i den have.

Hæ!
Minder mig om en kammerat der havde fået et ellers effektivt råd om at
kvæle ukrudt i et jordstykke der skulle omlægges til plæne v.h.a. tæt
plantede kartofler - Men i stedet for ukrudt skød der i mange år efter
en kartoffelplante op gennem plænen hist og hér

--
Armand.

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 08-06-08 06:56

Hej!

Det du tænker på, er sikkert at når man køber læggekartofler er de
sygdomsfri og egnede som læggekartofler. Man må ikke bare købe en pose alm.
spisekartofler i supermarkedet og lægge dem i sin have.

Hilsen
PeterLS

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 08-06-08 09:36

Peter Løhde Svarre wrote:
> [...]
> sygdomsfri og egnede som læggekartofler. Man må ikke bare købe en
> pose alm. spisekartofler i supermarkedet og lægge dem i sin have.

Må og må - i mange tilfælde vil de være ligeså gode som de
"lægge"-kartofler man køber til en væsentlig højere pris.

En kartoffel er en kartoffel - men ja - nogle sorter er mere resistente
over for sygdomme end andre, så hvis man har noget af det i jorden,
s¨bør man gå efter sorter, der er modstandsdygtige over for disse......

De fleste gemmer alligevel en lille portion af årets høst til
læggekartofler året efter, når de finder en sort, de er glade for - og
det er jo så "bare" gemte spisekartofler..

Jan

--
Signatur ude af drift

Fra : Thomas

Dato : 08-06-08 13:13

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> wrote in message
> [...]
> sygdomsfri og egnede som læggekartofler. Man må ikke bare købe en pose
> alm. spisekartofler i supermarkedet og lægge dem i sin have.

Yup.... også lidt af der jeg ville henad.... kartoflen har jo
været naturlig på et eller andet tidspunkt, men kunne jo være deres
egenskab/er forsvandt i 2. generation, hvis de var special fremavlet. Og
som du også nævner med sygdomme..... Der er jo et eller andet med at man
ikke må sætte kartofler samme sted hvert år, men måske dette træder ud af
kraft, når det er fra samme plante ? Men det er som nævnt ikke noget jeg
har spekuleret i, og det sker heller ikke næste år, for så er det stykke
jord enten græs eller terrasse ...........

Og et stort tak til alle I andre der har svaret også... Jeg håber der
bare kommer et par stykker under til et stykke rugbrød med tandsmør

Mvh

Thomas

Fra : Ivar

Dato : 08-06-08 13:41

Thomas skrev:

> men kunne jo være deres egenskab/er forsvandt i 2. generation, hvis de var
> special fremavlet.

Kartofler, der kommer fra læggekartofler, har nøjagtig samme gener
som læggekartoflen havde. Faktisk har fx alle bintje-kartofler
nøjagtig ens gener, og det vil de også have efter 100 generationer.
Så der er igen fremavlede egenskaber, der forsvinder. Den kemiske
behandling læggekartofler får, er for at undgå at de rådner før
de slår rod. Når de først er gået i groning er det ligegyldigt.

Ivar Magnusson

Fra : Thomas

Dato : 08-06-08 13:56

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> behandling læggekartofler får, er for at undgå at de rådner før
> de slår rod. Når de først er gået i groning er det ligegyldigt.

også en stor tak til dig. Ja det ville da have været en synd, hvis jeg
havde pløjet spisebare nye kartofler ned uden grund, så jeg glæder mig til
der er gevindst.

Mvh

Thomas

Fra : Kim2000

Dato : 08-06-08 15:23

"Peter Løhde Svarre" <svarre69@mali.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sygdomsfri og egnede som læggekartofler. Man må ikke bare købe en pose
> alm. spisekartofler i supermarkedet og lægge dem i sin have.

Det er nu gået meget godt de sidste 10-12 år, og de står igen fint i år,
selvom de da savner noget vand.
mvh
Kim