Okker i vandslange
Fra : Aksel Pedersen

Dato : 05-06-08 22:41

Vandet til vores havevanding tages fra en privat boring, der desværre er ret
okkerholdig. Alle vandere og rør og pumpe får gule aflejringer indvendig, og
jeg synes på det seneste at kunne mærke nedsat effektivitet i systemet.
Er der nogen, der ved, hvordan man kan rense rør for sådanne forbistrede
aflejringer?
Samlet rørlængde ca 100 m.
Mvh
Aksel

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-06-08 06:19

On Thu, 5 Jun 2008 23:40:35 +0200, "Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>jeg synes på det seneste at kunne mærke nedsat effektivitet i systemet.
>Er der nogen, der ved, hvordan man kan rense rør for sådanne forbistrede

Jeg ved at man i nogle planteskoler tilsætter salpetersyre til vandet
ved hjælp af gødningsblanderen. Det skulle nedsætte problemet. Og
salpetersyre fungerer som en slags gødning for planterne.

Jeg ved ikke om man kan gøre det nummer hvis det er metalrør, eller
hvilken opløsning der skal til. Og det er nok heller ikke nemt at gøre
hvis man ikke har en gødningsblander monteret.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-06-08 11:05

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Jeg ved at man i nogle planteskoler tilsætter salpetersyre til vandet
> ved hjælp af gødningsblanderen. Det skulle nedsætte problemet. Og
> salpetersyre fungerer som en slags gødning for planterne.

Det er sur nitrat H+ og NO3-, nitrat, i sin reneste form.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Armand

Dato : 06-06-08 11:33

Preben Riis Sørensen skrev:
> "Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
>
> Det er sur nitrat H+ og NO3-, nitrat, i sin reneste form.

Jup!
Den nu lukkede gødningsfabrik Kemira, tidl. Superfos, havde af samme
grund en stor produktion af salpetersyre
Fabrikken kaldes/kaldtes blandt de ældre også tit for "salpetersyren"
eller slet og ret "syren"
Måske at salpetersyre i grunden er et af de allerførste kunstige
gødningsmidler :-/

--
Armand

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 07-06-08 00:30

> Jeg ved at man i nogle planteskoler tilsætter salpetersyre til vandet
> ved hjælp af gødningsblanderen. Det skulle nedsætte problemet. Og
> salpetersyre fungerer som en slags gødning for planterne.

Ja, det er ikke utænkeligt, at salpetersyretilsætning kan lette eller
forebygge ulemperne ved okkerholdigt vand. Men mon syren kan fjerne den
okker, der er afsat indvendig i de ret tykke sorte plastikrør, hvorfra
tyndere slanger år ud til vandere. Pumpen kan man spule delvis med en
højttryksrenser, og så vælder det ud med en masse tykt, gult vand. Men inde
i de lange plastikrør vil en trykspuling næppe være ret effektiv.
Jeg må nok forsøge en form for mekanisk rensning - eller måske foretage en
hel eller delvis udskiftning af rørene.
Mvh
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-08 01:04

"Aksel Pedersen" <akselp@hotmail.com> skrev .
> Jeg må nok forsøge en form for mekanisk rensning - eller måske foretage en
> hel eller delvis udskiftning af rørene.

Du kan vel skylle, evt blæse, en snor gennem, der så kan trække en
rensedims?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Lou

Dato : 06-06-08 07:07

On Thu, 5 Jun 2008 23:40:35 +0200, Aksel Pedersen wrote:

> [...]
> jeg synes på det seneste at kunne mærke nedsat effektivitet i systemet.

Har du tænkt over hvordan dit eget indre har det, efter at have drukket
vandet i flere år?

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 06-06-08 09:27

Lou wrote:

> Har du tænkt over hvordan dit eget indre har det, efter at have drukket
> vandet i flere år?

Der er jo ingen der har skrevet at det er deres primær vandforsyning der
kommer fra den boring.

Som jeg forstår ham, så har de alm. vandværksvand ind i huset, men til
havevandingen anvender han en privat boring, og det er givetvis meget
meget billigere end vandværkets

Thomas

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 06-06-08 11:08

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.invaliddk> skrev i en meddelelse

> Som jeg forstår ham, så har de alm. vandværksvand ind i huset, men til
> havevandingen anvender han en privat boring, og det er givetvis meget
> meget billigere end vandværkets
>
> Thomas

Dette er korrekt.
Mvh
Aksel

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 06-06-08 11:05

"Lou" <lou@strawman.com> skrev i en meddelelse

> Har du tænkt over hvordan dit eget indre har det, efter at have drukket
> vandet i flere år?

Jamen det har jeg skam ikke! (
Mvh
Aksel

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-06-08 11:06

"Lou" <lou@strawman.com> skrev

> Har du tænkt over hvordan dit eget indre har det, efter at have drukket
> vandet i flere år?

Sandsynligvis det sundeste vand du kan opdrive i kongeriget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : JB

Dato : 07-06-08 18:15

> [...]
> i systemet.
> Er der nogen, der ved, hvordan man kan rense rør for sådanne forbistrede

Du kan fjerne okker med oxalsyre, det fåes i pulverform hos farvehandleren
eller et byggemarked.
Hvis du kan få det til at cirkulere i rørene får du det bedste resultat.
Hvis du vil undgå okker i dine rør skal du ilte vandet og sende det igennem
et sandfilter som returskylles jævnligt.

JB

Fra : BA

Dato : 07-06-08 21:32

Vi har et hus i Sverige med egen brønd. Der er ret meget okker/jern i
vandet, så vi tager som regel drikkevand med hjemmefra, men brøndvandet kan
da drikkes i "nødstilfælde".

Naboer og andre svenskere har fortalt meget om, hvordan de som børn opvokset
med okkervand både havde underligt farvet hår, og at alles lyse tøj havde
samme farve. Der er ingen, der har fortalt om sundhedsskader, men de er
måske også "borte".

Vi har dog hørt fra VVSfolk, at vandet er meget "aggerssivt" og lettere
korroderer og ødelægger VVS, så man vist helst skal have fx vandvarmere med
kobber indvendig.

Der findes løsninger. se fx: http://www.akdolit.com/de/index.html
--
Venlig hilsen
BA

OBS: Ved direkte henvendelse skal du fjerne dyret fra min emailadresse.....

Fra : JB

Dato : 07-06-08 22:08

> [...]
>
> Vi har dog hørt fra VVSfolk, at vandet er meget "aggerssivt" og lettere
> korroderer og ødelægger VVS, så man vist helst skal have fx vandvarmere

Det er ikke særligt svært at fjerne jernet i vandet. Det der egenligt skal
ske er at jernet i vandet skal ruste. Du får jernet i vandet til at ruste
ved ganske simpelt at tilslutte en kompressor som indblæser luft hver gang
pumpen kører, derefter skal vandet igennem et sandfilter som filtrerer
rusten fra. Er vandet aggresivt tilsætter du kalk. Når dette er gjort har du
det reneste drikkevand.

JB

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 08-06-08 09:19

"JB" <nospam@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Det er ikke særligt svært at fjerne jernet i vandet. Det der egenligt skal
> ske er at jernet i vandet skal ruste.

Mange tak til alle, der har bidraget med gode råd. Vi bruger kun vandet til
havevanding, og så er det begræset, hvor meget vi vil ofre på egentlig
rensningsanlæg. Jeg vil forsøge mig frem med en "symptomatisk" behandling
et stykke henad vejen.
Med venlig hilsen
Aksel.