Syren hænger hurtigt i vasen
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 05-06-08 20:55

Jeg undrede mig for et par uger siden over at de helt friske stilke med
syrén allerede efter få timer hang i den vase jeg havde sat dem i. Er det
normalt med syrén? Jeg har hørt noget om at det er fordi at der er bark på
en syrén, men hvorfor skulle det få den til at hænge så hurtigt. Kan man
ellers gøre noget for at få den til at vare længere - og her tæller det ikke
blot at lade den sidde på træet

Lars

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-06-08 11:14

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en
meddelelse news:48484495$0$90264$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
> det få den til at hænge så hurtigt. Kan man ellers gøre noget for
> at få den til at vare længere - og her tæller det ikke blot at

Hej Lars.

Det er der en meget enkel forklaring på. Fordampningen fra blomster
og blade er en del større end grenens evne til at optage vand fra
stilken. Du kan fjerne de fleste af bladene, og kun lige lade et par
enkelte tilbage, og eventuelt lige knuse det nederste af stilken. Så
skulle de kunne holde et par dage mere.

Jeg lader nu altid mine dobbelte, hvide (skønt duftende) syrener
blive på træet. Jeg nænner simpelthen ikke at tage dem ind i vaser.
Det "lever" de i forvejen for kort til.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-06-08 22:57

"Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev
> Jeg lader nu altid mine dobbelte, hvide (skønt duftende) syrener blive på
> træet.

Det er rigtigt, de dobbelte har en meget skøn og kraftigere duft. Er af
samme grund ved at blive liljoman. Når først man får duft i haven, bliver
man vild med det.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tove Krieger

Dato : 08-06-08 18:15

> "Tove Krieger" <minimiv_nospam_@privat.dk> skrev
>
> Det er rigtigt, de dobbelte har en meget skøn og kraftigere duft.
> Er af samme grund ved at blive liljoman. Når først man får duft i
> haven, bliver man vild med det.

Det har du helt ret i. Der er intet så skønt, som at gå ud i haven
når solen er gået ned, og duggen er faldet, så dufter der ekstra
meget. Syrener og liljekonvaller er mine yndlinge. Ellers er det
Freesia, dem har jeg prøvet selv at dyrke en enkelt gang med et
pauvert resultat, så nu må jeg ty til blomsterhandleren når jeg får
lyst til duften.