drivhus mider
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-06-08 04:12

Hej

Jeg dyrker grønsager for først gang i drivhus. Det hele ser meget fint
ud og jeg tror jeg har styr på beskæring af tomat og agurk.

Men der er nogle små røder mider der kravler rundt.. Er det noget jeg
skal være bange for, og er der brug for generel bekæmpelse af udyr?

Mvh. Bjarke

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-06-08 12:55

"Bjarke Hansen" <bjarke_h@hotmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

JA, det lyder som spindemider hvis de da er så små at de er næsten usynlige.
Spindemider ødelægger agurkeplanter.

Steen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-06-08 07:15

On 5 Jun., 13:55, "Steen Jakobsen" <in...@post.dk> wrote:

> JA, det lyder som spindemider hvis de da er så små at de er næsten usynlige.
> Spindemider ødelægger agurkeplanter.

De er helt røde og ca. 1mm store...
kan ikke se agurkeplanterne lider noget overlast endnu.. Men har dog
set et par mider i bunden af "stammen" på en agurkeplante, ellers
startede jeg med at se dem kravle nede i plantekassen hvor vandet er.

Hmm og så lige en anden ting, så nogle mærkelige dyr i min
regnvandtønde.... svømmende indsekter som svømmede rundt og prøvede at
gemme sig i bundslammet efter jeg lige havde vendt tønden lidt for at
få det sidste vand ud..

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-06-08 17:38

> [...]

set et par mider i bunden af "stammen" på en agurkeplante, ellers
startede jeg med at se dem kravle nede i plantekassen hvor vandet er.

Nå er det sådan nogen kæmper. Mon ikke bare det er bladlus, de kan
selvfølgeligt også suge lidt saft men jeg ved ikke om det er alvorligt.

Steen.

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 07-06-08 23:02

Hej!

Det er jordmider, og jeg mener ikke de er skadelige for planterne.

http://www.fugleognatur.dk/gallery_browse.asp?ID=35702&ArtsID=3538&mode=art

Hilsen
PeterLS

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 07-06-08 23:05

Du kan også læse om dem her:

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/dyr_i_haven/1935.html

Mvh.
PeterLS

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 08-06-08 07:24

On 8 Jun., 00:02, "Peter Løhde Svarre" <svarr...@mali.tele.dk> wrote:
> Hej!
>
> Det er jordmider, og jeg mener ikke de er skadelige for planterne.
>
> http://www.fugleognatur.dk/gallery_browse.asp?ID=35702&ArtsID=3538&mo....

Tak, det ligner præsis dem.... Dog kan man ikke lige se målestok på
billederne.