Bore i mur
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-06-08 10:27

Hej

Jeg har et stykke kedeligt rød mur i huset og nu har jeg tilplantet
nogle ampeller jeg vil hænge der.

Så jeg skal have boret nogle huller, sat nogle rawlplugs og kroge i.
Men skal man bore i murstenen eller i mørtlen?

Mvh Trine

Fra : Max

Dato : 04-06-08 12:13

Hej Trine

> Men skal man bore i murstenen eller i mørtlen?

Jeg vil personlig vælge at bore i stenen, men det
skyldes at mine fuger intet kan holde. Så du skal
nuk prøve dig lidt frem.

--
Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 04-06-08 12:16

Trine Kornum Christiansen wrote:

> [...]
>
> Så jeg skal have boret nogle huller, sat nogle rawlplugs og kroge i.
> Men skal man bore i murstenen eller i mørtlen?

Jeg ville helt klart vælge mørtlen. Den dag, du vil fjerne dine
ampeller, er det langt nemmere pænt at lukke et hul i fugen.

Og med passende rawplugs burde det vel ikke være noget problem at få det
til at hænge.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 04-06-08 13:43

Holst <newsfeb08@shelter.dk> writes:

> Jeg ville helt klart vælge mørtlen. Den dag, du vil fjerne dine
> ampeller, er det langt nemmere pænt at lukke et hul i fugen.

Det var et godt argument. Jeg tror jeg prøver med fugen først og hvis
det så ikke holder, så må jeg jo tage stenen.

Mvh Trine, som venter til det bliver lidt køligere...

Fra : Holst

Dato : 04-06-08 13:57

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Det var et godt argument. Jeg tror jeg prøver med fugen først og hvis
> det så ikke holder, så må jeg jo tage stenen.

Og holder det ikke, kan man altid prøve med større og længere rawplug.
Det er også et spørgsmål om at vælge en rawplug egnet til mørtel.

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-06-08 15:29

Holst wrote:

> Og holder det ikke, kan man altid prøve med større og længere rawplug.
> Det er også et spørgsmål om at vælge en rawplug egnet til mørtel.

Jeg plejer altid at bruge et bor, nummeret mindre til møtlen.
5 mm bor til 6mm rawlplugs, 4mm til bor til 5mm rawlplugs osv.
det virker her.

Stig Johansen

Fra : Ukendt

Dato : 04-06-08 13:20

Skal det holde til noget = i mursten.
Skal det ikke holde til noget særligt tungt = fugen.

Hvis husetes fuger er af ældre dato og dermed lidt møre, så brug murstenen.
Fuger bliver møre med alderen.
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)