Hvilken græsslåmaskine (B&S eller H
Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-06-08 17:10

Nu er jeg ved at sige farvel til min græsslåmaskine nr. 2 i løbet af
bare seks år. Ingen af dem har været "gode" da de har været det
billigste af det billigste hver gang.

Derfor har jeg kig på en Klippo-maskine (type bioklip + skub) i håbet om
et anstændigt stykke værktøj.

Her er der som vanligt ifm. græsslåsmaskiner valget mellem Briggs &
Stratton og Honda (GCV).

Hondaerne har typisk mindre slagvolumen, men hvordan med momentet (jeg
har ikke kunnet finde momentkurver på B&S-motorerne)?

Hvad med parametre som startvillighed, støj, holdbarhed, vedligehold og
generel "kvalitet"?

Folk siger typisk at Klippo bare holder, men motorerne er jo tildels af
samme mærker som på de fleste andre maskiner på markedet.

--
Steen Suder

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-08 17:26

"Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> et anstændigt stykke værktøj.
>
> Her er der som vanligt ifm. græsslåsmaskiner valget mellem Briggs &

Honda er da klart det bedste valg.

Steen.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-06-08 17:56

Steen Jakobsen wrote:

> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen

> Honda er da klart det bedste valg.

Det er da også mit indtryk, men det kan jo lige såvel være dygtig marketing.

Kan du evt. uddybe din påstand lidt?
Hvordan f.eks. kræfterne i højt græs etc.?

--
Steen Suder

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-08 18:26

> Det er da også mit indtryk, men det kan jo lige såvel være dygtig
> marketing.
>
> Kan du evt. uddybe din påstand lidt?
> Hvordan f.eks. kræfterne i højt græs etc.?

Næe. Jeg tænker mest på pålidelighed og kvalitet. Det er noget japanerne er
gode til. Ikke fordi B&S er desideret dårlig men der er lidt mere kvali over
en Honda.
Hvis man gider at slibe/file sin kniv behøver man nok ikke helt så kraftig
motor. Og hvis man er så heldig at finde en klipper med sving knive er man
rigtigt godt hjulpet i højt græs.

Steen.

Fra : Anders Majland

Dato : 03-06-08 19:37

> Og hvis man er så heldig at finde en klipper med sving knive er man
> rigtigt godt hjulpet i højt græs.

Og hva' er det ?

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 03-06-08 20:16

Steen Jakobsen wrote:

<KLIP>

> [...]
> kraftig motor. Og hvis man er så heldig at finde en klipper med sving
> knive er man rigtigt godt hjulpet i højt græs.

Er det f.eks. sådan en knivtallerken her?
http://www.klippo.dk/node2845.aspx?nid=43567

--
Steen Suder

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 03-06-08 21:16

> Steen Jakobsen wrote:
>
> <KLIP>

> Er det f.eks. sådan en knivtallerken her?
> http://www.klippo.dk/node2845.aspx?nid=43567

Yes. Jeg har haft en plæneklipper med det system bortset fra at pladen var
rund og der kun var 2 knive på.
Imidlertid var den meget bedre til højt græs end dem med fast kniv og man
behøvede ikke at slibe knivene.
Muldvarpeskud kunne den også klare med forsigtighed.

Steen.

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-06-08 06:58

Steen Jakobsen wrote:

> "Steen Suder, privat" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i meddelelsen

> Honda er da klart det bedste valg.

Stort set enig, Honda styrer men...
Jeg har selv en Wolf med B&S motor, der vel er i omegnen af 15 år gammel.
Jeg snakkede med en kammerat engang, og han fortalte at der er menge
forskellige slags 'kvaliteter' på B&S motorer.
En af de helt store forskelle skulle være at de lidt bedre motorer har
hårdtforkromet cylindervæg.
Min klipper starter ved første hiv i snoren, muligvis andet hiv, hvis den
har stået vinteren over med gammel benzin i.
Så jeg har ikke skilt den ad for at undersøge det.

Stig Johansen

Fra : Armand

Dato : 04-06-08 15:45

Stig Johansen skrev:

> [...]
> forskellige slags 'kvaliteter' på B&S motorer.
> En af de helt store forskelle skulle være at de lidt bedre motorer har

Hårdforkromet cylinder skulle vel ikke være en fordel :-/
Teknikken ses oftest på totakts-cylindre, hvorimod en B&S er firetakt,
hvor en støbejerns-cylinder brude være toppe af poppen (kun
vægtbesparelser i auto og mc-branchen medfører alu-cylindre, der bliver
nødt til at blive coatet med et eller andet, og dér hører B&S ikke
ligefrem hjemme :-|

--
Armand.

Fra : Stig Johansen

Dato : 04-06-08 18:57

Armand wrote:

> Hårdforkromet cylinder skulle vel ikke være en fordel :-/

Nå ? mindre gnidningsmodstand, længere holdbarhed ?
Men som sagt har jeg ikke skilt den ad for at tjekke, blot konstateret at
skidtet virker perfekt efter 15 år.

Det er i øvrigt en B&S Quantum motor.

> Teknikken ses oftest på totakts-cylindre,

Har tunet knallerter, Honda, Puch maxi/stor/standard, Kreidler, Tomos,
Mobylette, Velo Solex m.v.

> hvorimod en B&S er firetakt,

Yeps.

> hvor en støbejerns-cylinder brude være toppe af poppen

Har bygget/tunet Volvo motorer 'engang'.

Stig Johansen

Fra : Armand

Dato : 04-06-08 19:39

Stig Johansen skrev:

> Nå ? mindre gnidningsmodstand, længere holdbarhed ?

Argumentet for en støbejernsforing er at porøsiteten holder bedre på
smørefilmen!
En totakter indeholder smørelsen i bensinen og har således olie både
under og over stemnplet og kan således bedre håndtere en blank
kromoverflade!

> Har tunet knallerter, Honda, Puch maxi/stor/standard, Kreidler, Tomos,
> Mobylette, Velo Solex m.v.

Jeg mindes ikke at min "store" Puch havde cromet cylinder, men dét havde
Maxi derimod - Jeg skulle mene at forskellen er Maxi's åbne
skyllekanaler, som gør at man alligevel aldrig kommer til at bore+hone
cylinderen og knalde et større stempel i :-/

--
Armand.

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-06-08 06:50

Armand wrote:

> [...]
> skyllekanaler, som gør at man alligevel aldrig kommer til at bore+hone
> cylinderen og knalde et større stempel i :-/

"Stor" Puch havde støbejerns cylinder med blæserkøling.
Vi/jeg lavede noget vi kaldte "Maxi tun" hvor vi tilpassede
cylinder/top/stempel fra en Maxi, og monterede det på Puch'en.
Netop de åbne skyllekanaler gjorde, at jeg kunne plane ca. 2-3 mm at toppen,
og hæve cylinderen tilsvaremde tilsvarende med 'pakning' i aluplade, og
dermed øge flowet.
Alene det at fjerne blæseren gav nogle snoninger der sagde spar to til spar
tre.

Hvor hurtigt den kørte ved jeg ikke - speedometeret gik til 60, og nålen
stod bare klinet op ad stopklodsen ved 0.

Stig Johansen

Fra : Armand

Dato : 07-06-08 11:41

Stig Johansen skrev:

> [...]
> Netop de åbne skyllekanaler gjorde, at jeg kunne plane ca. 2-3 mm at toppen,
> og hæve cylinderen tilsvaremde tilsvarende med 'pakning'

Ja, det var tider!
En lærekammerat havde en gevind-stump á tændrørs-stigning der kunne
sættes i patronen på drejebænken, så han kunne plane Maxi-topstykker á
seriefremstilling - Nogle så dybt at der stort set kun var
tændrørshullet der var uberørt. Dé motorer tog snoninger, men det var en
kort fornøjelse førend at de jokkede et ben ud gennem krumtaphuset!

Men dén snak er helt ude af et sidespor og jeg savner modspil omkring
min skepsis over cromet B&S-cylinder!?

--
Armand.

Fra : Stig Johansen

Dato : 07-06-08 13:58

Armand wrote:

> Men dén snak er helt ude af et sidespor og jeg savner modspil omkring
> min skepsis over cromet B&S-cylinder!?

Det får du ikke herfra.
Jeg havde selv, og har måske stadig, skepsis overfor B&S.
Budskabet, eller måske mere erfaringen, er, at der er forskel på motorer.
Hvorvidt den er chromet eller ej, vil jeg gerne vende tilbage med den dag
den går i stykker, og skiller den ad, men det er ikke lige forestående.

Som sagt kører den perfekt efter de ca. 15 år, men man kunne nok også godt
købe ca. 3 Ginge for samme pris som Wolf'en. (ca 6K)

Stig Johansen

Fra : Mogens

Dato : 17-06-08 22:15

Har netop anskaffet en Klippo bio pro model, med 6 hk briggs motor, af den
nye type DOV motor, det er helt igennem en fornøjelse, utrolig letstartende
og støjsvag, den er ligeså støjsvag som honda motoren, en stor fordel i
forhold til honda motoren er, at den ikke skal tippes, der ingen benzinhane
og ingen choker, det er bare at trække ganske let i snoren og den springer
vel-lysten igang.