Ny væg med Multiblokke
Fra : gocha_dk@hotmail.com

Dato : 01-06-08 13:46

Jeg skal til at bygge en ny væg med multiblokke.

Beton-gulvet den skal mures på er dog ikke 100% plant - der er et par
lunker og buler hen ad gulvet. Hvordan får jeg sat første række plader
pænt både vandret og lodret? Jeg synes at jeg har læst engang at man
sætter den første række sten i alm. mørtel for dermed at kunne
"justere" den og kompensere for et ikke helt plant underlag?

Er det korrekt? Og er den korrekte rækkefølge i givet fald:

Gulv -> Murpap -> Mørtel -> Multiplade

eller

Gulv -> Mørtel -> Murpap -> Multiplade

På forhånd tak :)

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 01-06-08 21:35

gocha_dk@hotmail.com skrev:
> [...]
> sætter den første række sten i alm. mørtel for dermed at kunne
> "justere" den og kompensere for et ikke helt plant underlag?

Vejledningen fra producenten siger:

Første skifte opmures efter snoren på murpap
med en mørtel, f.eks. KC 35/65/650.
På denne måde bliver soklens ujævnheder
til 1. skifte oprettet. Max. højde
for opretning er 25 mm.

http://www.hplush.dk/c/document_library/get_file?folderId=24353&name=DLFE-1273.pdf

--
Niels

Fra : CC

Dato : 01-06-08 22:25

skrev i en meddelelse ...
[...]

Jeg går ud fra, at det eksisterende betongulv er mindst 10 cm tyk således,
at radonspær ikke skal anvendes.
Brug fliseklæber eller multipladelim - sæt den første række efter en snor.
Støder den nye væg op til en eksisterende væg i "multiplader",
så brug bølgesøm. Køre det som en leg, så sæt række nr. 2 ellers gem række
nr 2 til til dagen efter.
Husk at vand enderne godt på mutipladerne.
Evt. kan du fylde fugerne mellem betongulv og plader inden du starter på
række nr. 2 eller 3 dagen efter.
Lad være med at svine alt for meget med klæber. Når det er tørt er det langt
hårdere en mutiplader, så det er pladeren der forsvinder ikke fugen hvis du
sliber.