Finde ud af hvad en sort substans er?
Fra : Morten

Dato : 31-05-08 14:06

Hej

Jeg har nogle træklodser som har været brugt til noget gulv i en arbejdshal
i 15 år...

De er blevet behandlet med et eller andet sort - nogle mener det ligner
tjære - selv mener jeg at det ligner motor-olie ...

Er der nogen der har en ide' til hvordan jeg endeligt får konstateret hvad
det er de er behandlet med?

- jeg skal vide det for at finde ud af om jeg kan bruge dem i brændeovnen ..

Fra : Fynbo

Dato : 31-05-08 15:57

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det er de er behandlet med?
>
> - jeg skal vide det for at finde ud af om jeg kan bruge dem i brændeovnen

Er de behandlet må du overhovedet IKKE brænde dem af..

Fynbo

Fra : Jacob Andersen

Dato : 31-05-08 20:55

> [...]
> det er de er behandlet med?
>
> - jeg skal vide det for at finde ud af om jeg kan bruge dem i brændeovnen

Ikke så sandsynlig at bruge tjære til et indendørs trægulv. Det vil fedte i
rigtig lang tid. Brugt motorolie er der mange der har haft gode ideer til
hvad det kan bruges til. Så det kan være... I så fald er det skidt til
brændeovnen, fyldt med tungmetaller og i øvrigt forbudt at brænde af. Så
vidt jeg ved er den eneste måde at finde ud af hvad det er at sende en prøve
til et laboratorie, så vil de komme med et kvalificeret gæt. Men det er jo
nok ikke aktuelt for dig. Spørg evt nogen der har arbejdet i hallen
tidligere.

Mvh
Jacob

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 01-06-08 08:54

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> det er de er behandlet med?
>
> - jeg skal vide det for at finde ud af om jeg kan bruge dem i brændeovnen

Uanset hvad de er behandlet med, må du IKKE brande det af i Brændeovnen.

JJ