Bedste øl-kølesystem udendørs?
Fra : Marianne

Dato : 30-05-08 07:37

Hej

I forbindelse med en fest, vi skal holde, har vi talt om, hvordan man bedst
køler øl, når der ikke er et køleskab i umiddelbar nærhed. jeg har ikke
mulighed for at grave, i hvert fald ikke i større stil. Kan man lave noget
smart?

mvh
Marianne

Fra : Carsten Keller

Dato : 30-05-08 07:56

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> wrote in message
> [...]
> ikke mulighed for at grave, i hvert fald ikke i større stil. Kan man lave

Hvis du bor i nærheden af en havn kan du hente en sæk is til få penge og
smide i en stor balje. Det plejer sagtens at kunne holde øllerne kolde til
det bliver lyst igen. Eventuelt med et låg på, så holder det endnu længere.

Alternativt i dagene op til fryse nogle poser vand og komme ned i køletasker
sammen med øllerne. Men det er begrænset hvor mange der kan være i en
køletaske og bjerget af is ser federe ud

Keller

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-05-08 08:08

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> writes:

> [...]
> man bedst køler øl, når der ikke er et køleskab i umiddelbar
> nærhed. jeg har ikke mulighed for at grave, i hvert fald ikke i

Pak øllene ind i våde aviser, og stil dem et sted hvor der er
bevægelse i luften. Hvis det skal være high-tech, kan du fylde en
termokasse med tøris og vand, og opbevare dem der.

--
// Wegge
<http://blog.wegge.dk> - Her hænger jeg også ud.

Fra : Morten

Dato : 30-05-08 10:39

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Pak øllene ind i våde aviser, og stil dem et sted hvor der er
> bevægelse i luften. Hvis det skal være high-tech, kan du fylde en
> termokasse med tøris og vand, og opbevare dem der.

Det er da vist en kort fornøjelse - hvis du hælder vand på din tøris er den
jo væk indenfor et mindre antal minutter ...

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 30-05-08 10:57

"Morten" <FJERN_post@simonsen.mail.dk> writes:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@obelix.wegge.dk> skrev i en meddelelse

> Det er da vist en kort fornøjelse - hvis du hælder vand på din tøris
> er den jo væk indenfor et mindre antal minutter ...

Det afhænger helt af hvor meget tøris og vand man bruger. Jeg har for
år tilbage været med til en firmasommerfest, hvor det rakte til en
eftermiddag og en aften.

Fra : Morten

Dato : 30-05-08 18:18

> Det afhænger helt af hvor meget tøris og vand man bruger. Jeg har for
> år tilbage været med til en firmasommerfest, hvor det rakte til en
> eftermiddag og en aften.

Er det ikke svært at finde den rigtige drikkevarer når det hele er fyldt med
tåge?

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 31-05-08 11:15

> Er det ikke svært at finde den rigtige drikkevarer når det hele er
> fyldt med tåge?

Efter ret kort tid er tørisen indkapslet i vandis, og så letter tågen.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 30-05-08 11:29

Anders Wegge Jakobsen wrote:
> Pak øllene ind i våde aviser, og stil dem et sted hvor der er
> bevægelse i luften....

Jeg så en gang en beskrivelse at dette princip, hvor de så havde
konstrueret et lille dobbelt-vægget skab i hønsenet, hvor mellemrummet
var fyldt op med trækul.
Disse blev gennemvædet med vand, og skabet med øller i blev placeret i
sol og træk. På grund af den store overflade og den sorte farve var der
så stor fordampning/afkøling at der dannedes lidt iskrystaller/rim inde
i skabet.
Det kunne jeg godt tænke mig at prøve - men det er jo ikke det samme som
at jeg får det gjort!

/Finn

Fra : Marianne

Dato : 30-05-08 11:57

> [...]
> og træk. På grund af den store overflade og den sorte farve var der så
> stor fordampning/afkøling at der dannedes lidt iskrystaller/rim inde i

Det er lige sådan et princip, jeg efterlyser. Har nemlig - desværre - ikke
mulighed for at hente is ved en havn eller lignende.

mvh
marianne

Fra : Brian Lund

Dato : 30-05-08 12:29

> Det er lige sådan et princip, jeg efterlyser. Har nemlig - desværre - ikke
> mulighed for at hente is ved en havn eller lignende.

Hvis du har en stor fryser så fyld en masse fryseposer med vand, og så knus
isen med en hammer eller lignende den dag det skal bruges..!

Det er altså langt det nemmeste bare at have en balje med is og så
drikkelsen der i! :)

Brian

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 15:45

"Brian Lund" <brian@-FJERN-lundfoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> knus isen med en hammer eller lignende den dag det skal bruges..!
>
> Det er altså langt det nemmeste bare at have en balje med is og så

Nemlig, tøm kummefryseren så der er plads til et par spande med vand.
De mandlige gæster vil nok gerne lave det til små isterninger med en hammer
og mejsel

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 16:35

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nemlig, tøm kummefryseren så der er plads til et par spande med vand.
> De mandlige gæster vil nok gerne lave det til små isterninger med en
> hammer og mejsel
>
> Mvh Allan

Og husk at starte i god tid med at fryse ned.
Din fryser for chok hvis du kommer for meget ned i den.
Dvs ødelagte frostvarer.

Køb evt. nogle frostposer i Aldi det er ikke den bedste løsning, men den
billigste.
De koster 4,95 dkk og er i normal indkøbs pose størrelse.

Så kan isen holde lidt længerer på turen til sommerhuset.

Mvh Allan

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 16:49

> [...]
> De koster 4,95 dkk og er i normal indkøbs pose størrelse.
>
> Så kan isen holde lidt længerer på turen til sommerhuset.

Ævv jeg glemmer altid at skrive et eller andet.
Nå frostposerne er ikke til at fryse is i, men kun til transport.

Mvh allan

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 15:49

"Marianne" <handel@fjerndettelundbak.dk> skrev i en meddelelse

> Det er lige sådan et princip, jeg efterlyser. Har nemlig - desværre - ikke
> mulighed for at hente is ved en havn eller lignende.
>
> mvh
> marianne

Da jeg selv bruger det meste af min ferie på de verse festigvaler, Så lød
det smart.
Så jeg prøvede lige med en testopstilling.

Jeg håber at gæsterne er meget mørke i huden
For hold da op hvor det sviner sort, sådan noget vådt kul.

Der skal vist bygges et allu skab med kul på ydersiden for at den ide
holder.

Mvh Allan

Fra : Marianne

Dato : 30-05-08 17:19

> [...]
> For hold da op hvor det sviner sort, sådan noget vådt kul.
>
> Der skal vist bygges et allu skab med kul på ydersiden for at den ide

Uh - tak fordi du lavede en prøveopstilling! Det går ikke, at gæsterne
bliver sorte. I hvert fald ikke af øllen.

mvh
marianne

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-05-08 17:35

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Så jeg prøvede lige med en testopstilling.
>
> Jeg håber at gæsterne er meget mørke i huden
> For hold da op hvor det sviner sort, sådan noget vådt kul.

Prøv med mursten eller gasbeton/multiplade. Det handler jo blot om at det
skal kunne optage og afgive vand.

- Martin

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 17:56

"Martin Petersen" <usenet@[FJERN]nakskovnet.dk> skrev i en meddelelse
> "Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Prøv med mursten eller gasbeton/multiplade. Det handler jo blot om at det
> skal kunne optage og afgive vand.
>
> - Martin

Se det var en ide med noget porøst materiale der kan holde/flytte en masse
vand
Nok ikke mursten men, måske multiplade, det kender jeg ikke. Så det må
prøves.

Mange tak for ideen

Allan

Fra : Martin Petersen

Dato : 30-05-08 18:15

> [...]
> vand
> Nok ikke mursten men, måske multiplade, det kender jeg ikke. Så det må

Mursten optage temmelig meget vand også. Find et par blødstrøgne, så skal du
bare se. :) Jeg tror faktisk jeg selv vil lave et lille forsøg. Jeg har da
både multiplade og mursten liggende. :)

- Martin

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 18:56

> [...]
> du bare se. :) Jeg tror faktisk jeg selv vil lave et lille forsøg. Jeg har
> da både multiplade og mursten liggende. :)

Meld gerne tilbage her, for så er der jo ingen grund til jeg skal gentage

Mvh allan

Fra : Ukendt

Dato : 30-05-08 19:04

"Allan G" <allan_roskilde.fjern.hotmail.com> skrev i en meddelelse

Og mit lille kul forsøg virker ikke, for det var koldt vandt fra hanen, og
sent.
Så solen var ved at gå væk.
Men temp. blev da reduceret med ca 5 af skyggetemp Så det kolde vand
virkede.

Nå i morgen prøver jeg igen, jeg har fyldt en spand med vand og stillet den
i haven.
Det er så det vand der skal køle.
Så må vi se.
Mvh allan

Fra : Armand

Dato : 31-05-08 13:05

Martin Petersen skrev:

> Mursten optage temmelig meget vand også. Find et par blødstrøgne, så
> skal du bare se. :) Jeg tror faktisk jeg selv vil lave et lille forsøg.
> Jeg har da både multiplade og mursten liggende. :)

Et gammeldags drænrør af tegl, liggende i solen i en lavvandet balje er
et gammelt trick til at holde en flaske kølig; men dét rækker jo ikke
til en hel fest

Et sommerhus uden den store kølekapacitet bør have et hul i jorden ved
siden af terrassen hvori der akkurat kan stå en kassefuld øl fra dagen i
forvejen - Dét giver den korrekte kælderkolde temperatur!

Dåseøl i en termoboks med jævnlige hvæs fra en kulsyresne-slukker er en
god metode til endog hurtig nedkøling!

--
Armand.
(der ikke kan forestille sig et sommehusområde uden at det ligger i

Fra : Jakob Griffel

Dato : 31-05-08 08:11

> Det er lige sådan et princip, jeg efterlyser. Har nemlig - desværre - ikke
> mulighed for at hente is ved en havn eller lignende.

Det var ærgeligt, for det ser både rigtig godt ud - og det virker hele
aftenen!

--
Hilsen Jakob

Fra : Armand

Dato : 31-05-08 12:55

Anders Wegge Jakobsen skrev:
> .......... Hvis det skal være high-tech, kan du fylde en
> termokasse med tøris og vand, og opbevare dem der.

Tøris(!) og vand? Dét er lidt mere high-tech end du vist lige mener

--
Armand.

Fra : Max

Dato : 30-05-08 12:41

Hej Marianne

> man lave noget smart?

Man kan købe godt øl der smager bedst
når det ikke er koldt :)

--
Mvh Max

Fra : Marianne

Dato : 30-05-08 14:25

> Hej Marianne

> Man kan købe godt øl der smager bedst
> når det ikke er koldt :)
>
> --

Jae - men vi skal holde fest i vores sommerhus. Den beskedne køleskabsplads,
der er, bliver brugt til maden. Lidt koldt må øl vel godt være? Og eftersom
vejrudsigten ser strålende ud, skal øl-temperaturen i hvert fald lidt ned
under ude-temperaturen.

mvh
marianne

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 30-05-08 15:47

> [...]
> være? Og eftersom vejrudsigten ser strålende ud, skal øl-temperaturen i
> hvert fald lidt ned under ude-temperaturen.

Hvis Øllene bare skal holdes i en fornyftig temperatur, og behøves at være
iskolde, kan en span eller balje med koldt vand som står i skyggen
anbefales, denne metode brugte min svigerfar i sin kolonihave.

JJ

Fra : Marianne

Dato : 30-05-08 17:20

> Hvis Øllene bare skal holdes i en fornyftig temperatur, og behøves at være
> iskolde, kan en span eller balje med koldt vand som står i skyggen
> anbefales, denne metode brugte min svigerfar i sin kolonihave.

OK. Jeg tror, det bliver denne godt gennemprøvede metode, så.

Tak for inputtene.

mvh
Marianne

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 30-05-08 17:15

Marianne skrev:

> [...]
> mulighed for at grave, i hvert fald ikke i større stil. Kan man lave noget

Øl bør ikke være for koldt, så rådet fra Johannes om at bruge koldt vand
fra hanen, ca. 10 grader, er excellent. Og billigt.

--
Niels

Fra : Niels Munk

Dato : 30-05-08 19:59

> [...]

> ikke mulighed for at grave, i hvert fald ikke i større stil. Kan man lave

Nu ved jeg ikke hvordan adgangen til/prisen for rindende vand er, men det er
effektivt til lynkøling.
Hvis vi snakker dåseøl (tyndt alu leder varme/kulde bedre end tykt glas) kan
du køle 2-3 kasser á 24 stk. på 5minutter.

Jeg plejer at stille en trillebøre op, med haveslangen ned i, for derefter
at tømme et par kasser dåsebajere deri. Når slangen har løbet 5 minutter,
har samtlige øl samme temp som vandet.

Vand er noget nær den bedste varme/kulde-leder der findes!

/Niels Munk

Fra : Ivar

Dato : 30-05-08 20:41

Marianne skrev:

> I forbindelse med en fest, vi skal holde, har vi talt om, hvordan man bedst
> køler øl, når der ikke er et køleskab i umiddelbar nærhed.

Lej et fadøls-anlæg!

Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express? Prøv dog noget nyt !!!
MesNews er lige til at gå til.

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 01-06-08 15:51

> [...]
> ikke mulighed for at grave, i hvert fald ikke i større stil. Kan man lave

Man får fat i Fritz Helmuth et par uger før og spørger om han vil lære en at
grave "øl-huller" (fra blinkende lygter)

Stef