Havevander. antal liter pr. time?
Fra : Torben

Dato : 29-05-08 17:07

Hej,

en nyanlagt græsplæne trænger til vand, og i den forbindelse kunne jeg godt
tænke mig at vide hvor mange liter en havevander (sådan en almindelig der
sprayer fra side til side) bruger i timen.

Jeg ved at det afhænger af vandslangens længde (40 m. i dette tilfælde) samt
trykket fra vandhanen.

Kom med et bud?

mvh & på forhånd tak
Torbens

Fra : Holst

Dato : 29-05-08 17:12

Torben wrote:

> Kom med et bud?

Som barn med en far, der var matematiklærer, måtte vi jo på et tidspunkt
måle netop det. Stik den ned i en 10 l spand eller lignende og mål den
tid, det tager af fylde spanden.

Fra : Holst

Dato : 29-05-08 17:14

Torben wrote:

> Kom med et bud?

Googlede lige:

En havevander bruger ml. 600-800 liter i timen.

Fra : Kaj

Dato : 29-05-08 17:35

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> Googlede lige:
>
> En havevander bruger ml. 600-800 liter i timen.

Kan man ikke se det på vandmåleren? Vores vandmåler kan da vist vise det ret
nøjagtigt

Venlig hilsen
Kaj

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 29-05-08 18:14

On Thu, 29 May 2008 18:35:00 +0200, "Kaj" <kasenx@yahoo.dk> wrote:

>Kan man ikke se det på vandmåleren? Vores vandmåler kan da vist vise det ret
>nøjagtigt

Det kan jeg lige love for man kan!
(As in: to dage i træk har de venlige mennesker som hjælper mig med at
vande i mit lille gartneri glemt at lukke igen inden de kørte hjem.)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : F.hansen

Dato : 29-05-08 19:33

> Det kan jeg lige love for man kan!
> (As in: to dage i træk har de venlige mennesker som hjælper mig med at
> vande i mit lille gartneri glemt at lukke igen inden de kørte hjem.)

Så er det i det mindste godt at den er vandkølet, så den ikke løber varm

Føler med dig, Finn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-08 01:44

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> (As in: to dage i træk har de venlige mennesker som hjælper mig med at
> vande i mit lille gartneri glemt at lukke igen inden de kørte hjem.)

Du ville have det vandet ikke?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-08 07:22

On Fri, 30 May 2008 02:44:17 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
>
>Du ville have det vandet ikke?

Det skal jeg da også lige love for det blev
Så først for jeg lov at betale for vandet, bagefter kommer en opkrævning
for at lede vandet ud igen .....
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Keld Nygaard

Dato : 31-05-08 00:24

> Det skal jeg da også lige love for det blev
> Så først for jeg lov at betale for vandet, bagefter kommer en opkrævning
> for at lede vandet ud igen .....
> --
Er det et erhvervs gartneri? For så skulle du måske undersøge hos kommunen
om du kan blive fritaget for vandafledningsafgift og kloakbidrag for den del
af vandet du vander med...

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-05-08 21:27

On Sat, 31 May 2008 01:24:14 +0200, "Keld Nygaard"
<keld@mitefternavn.eu> wrote:

>Er det et erhvervs gartneri? For så skulle du måske undersøge hos kommunen
>om du kan blive fritaget for vandafledningsafgift og kloakbidrag for den del
>af vandet du vander med...

Lige præcis det sidder der en hos familielandbruget i hjørring og
undersøger for mig.
Jeg har spurgt mig lidt omkring, men uden at få nogle svar til noget jeg
kunne bruge. Og først nu er mit vandforbrug blevet så stort at jeg gad
gøre noget ved det.

Vandafledningsafgiften er nok den del som er nemmest at slippe for, men
også den mindste del af udgiften her. Jeg giver 50 øre/m3.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-05-08 17:35

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev >
> En havevander bruger ml. 600-800 liter i timen.

Når jeg fylder en 10 L vandkande fra slangen, tager det 30-40 sek. Det giver
op mod 1200 L i timen, så en god vander skulle nok kunne komme højere op. Er
der noget om, at en slyngende vander nærmest kører uden modstand, forstået
sådan at rotationen skulle kaste vandet ud, uden synderlig modstand?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 29-05-08 17:30

"Torben" <real_anonymous@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> der sprayer fra side til side) bruger i timen.
>
> Jeg ved at det afhænger af vandslangens længde (40 m. i dette tilfælde)

Udfra hvor lang tid det tager at fylde vores pool, giver vores have slagen
ca ½ m3 i timen

JJ

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-05-08 17:36

"Johannes Jørgensen" <johs-j@spammail.dk> skrev
> Udfra hvor lang tid det tager at fylde vores pool, giver vores have slagen
> ca ½ m3 i timen

Hvem der bare havde en slange, der var så billig i drift....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 29-05-08 21:20

> [...]
> der sprayer fra side til side) bruger i timen.
>
> Jeg ved at det afhænger af vandslangens længde (40 m. i dette tilfælde)

Sæt din regnvandsmåler ind i den i 10 minutter. Læs af. Antal mm svarer til
antal liter pr. kvm.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 30-05-08 01:46

Var der ingen bud på, om en centrifugalvander har nul modstand?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Holst

Dato : 30-05-08 07:01

Preben Riis Sørensen wrote:

> Var der ingen bud på, om en centrifugalvander har nul modstand?

Selvfølgelig må der være 'modstand'. Det er jo vandet, der yder den
energi, der skal til at få vandingsanordningen til at rotere.

Fra : Armand

Dato : 31-05-08 12:54

Holst skrev:

> Selvfølgelig må der være 'modstand'. Det er jo vandet, der yder den
> energi, der skal til at få vandingsanordningen til at rotere.

Jup!
Tænk modsat og betragt hvorledes at vandkrafts-turbiner (og vandmøller
for den sags skyld) trækker (el-)energi ud af vand ved at bruge det til
at sætte noget i omdrejninger!

--
Armand.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 01-06-08 11:45

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig må der være 'modstand'. Det er jo vandet, der yder den
> energi, der skal til at få vandingsanordningen til at rotere.

Hvis den energi modsvares eller overgås af at vandet 'suges' ud vhja
rotationen, er der en gevinst. Spørger i dk.videnskab.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 01-06-08 12:41

Preben Riis Sørensen wrote:

> Hvis den energi modsvares eller overgås af at vandet 'suges' ud vhja
> rotationen, er der en gevinst. Spørger i dk.videnskab.

Der KAN ikke være nogen gevindst.... Al energi kommer fra vandtrykket. Også
den til rotationen der bevirker centrifugalkraften. Så længe vandtrykket er
eneste energikilde, er det kun et spørgsmål om hvad den bliver omsat til.

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed... www.st-roerbaek.dk www.kokkeriet.info