Fordamper ammonium
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-05-08 18:13

Kom lige til at overveje om kunstgødning, med 60% af nitraten som ammonium,
ligger og fordamper hvis det ligger længe ovenpå jorden? Saltet som sådan
fordamper ikke, men måske kan fugt og varme ændre det til noget der
fordamper?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : lossen

Dato : 27-05-08 21:38

Hej
Visse ammoniumsalte kan faktisk afgive ammoniak. Det sker i de tilfælde,
hvor saltets negative ion er en base. F.eks. lugter ammoniumcarbonat
kraftigt af ammoniak. Hvis du har hjortetaksalt i husholdningen, kan du med
din næse konstatere en ammoniakafgivelse.
Jeg går ud fra, at det er en NPK-gødning, du har brugt, og i dette tilfælde
er ammoniakafgivelsen ubetydelig fra den faste gødning. Når gødningen
udsættes for fugt, kan ammoniumsaltene gå i opløsning, og i opløst tilstand
vil en del af ammoniumionerne være omdannet til ammoniak, som kan undvige på
gasform. Men ved almindelige pH-værdier i jord er omdannelsen fra ammonium
til ammoniak relativt ubetydelig.
Kort sagt: du behøver ikke frygte et tab.
Jeg forstår godt, at du spørger, for vi mangler sandelig vand her i
Vestjylland!! Min gødning ligger også og flyder ovenpå jorden.

Venlig hilsen