Forskel på rockwool isolering?
Fra : Morten

Dato : 27-05-08 14:58

Hej!

Jeg kan se at man f.eks. i Bauhaus kan få "Handy 37" isolering, og
"Flext-A-Batt" (mener jeg de hedder).

De har stortset de samme mål, og de har begge en lambdaværdi på 37 -
alligevel koster den ene ca. 20,- mere end den anden ...

Hvad er forskellen!?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 27-05-08 17:02

Morten skrev:

> [...]
>
> De har stortset de samme mål, og de har begge en lambdaværdi på 37 -
> alligevel koster den ene ca. 20,- mere end den anden ...

Flex-zonen, som navnet siger, der gør isoleringen mere effektiv, fordi
det er let at støde battsene effektivt sammen, så der ikke er eller
bliver åbneinger imellem dem.

--
Niels

Fra : Peter C:

Dato : 28-05-08 10:25

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> De har stortset de samme mål, og de har begge en lambdaværdi på 37 -
> alligevel koster den ene ca. 20,- mere end den anden ...

Foruden flexe-effekten i flexi-batts´ne så er Flexi meget mere ensartede og
bløde. En plade Flexi-batts ville med lidt tålmodighed/omhyggelighed kunne
bøjes omkring f.eks. stålskorsten hvorimod Handy er mere stive i det og
ville knække eller i bedste fald bare bøje en enkelt gang på midten..De er
også mere ujævne i "vævningen" eller hvad man nu skal kalde det. Der
forekommer ofte klumper af stenmateriale der ikke er "blevet til rigtig
rockwool".

Hvis man bare skal lægge den ene hele plade efter den anden på et plant
loftgulv, kan Handy være udmærket, men til arbejde med tilpasninger og små
tolerancer er flexi på alle måder bare bedre at arbejde med.

MVH Peter C:
Der har ca 60 baller Rockwool af begge typer placeret rundt omkring i huset.