Krig mod paderokker (rævehaler)
Fra : Keld Nygaard

Dato : 27-05-08 09:14

Hej

En ordentlig bunke paderokker har indledt en invasion i min have, og nu skal
de dø... Da en stor del vokser mellem sten, er de ikke til at luge væk, og
det virker heller ikke holdbart at forsøge at gå og hive dem op.
Round Up har ingen som helst virkning på dem.

Jeg har googlet mig frem til at de har så voldsomme rodnet, at de er næsten
umulige at bekæmpe mekanisk. Derfor vil jeg gerne høre om nogen kender et
vidundermidel, eller en vidundermetode til at komme dem til livs??

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Preben Boch

Dato : 27-05-08 11:36

Plænerens eller andet hormonmiddel
God kamp!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-05-08 05:18

On May 27, 12:36 pm, "Preben Boch" <havenisse...@havegangen.dk> wrote:
> Plænerens eller andet hormonmiddel

MCPA / plænerens kombineret med glyphosat, det skal nok tage livet af
den.
Det mest betydende aktivstof i plænerens er MCPA, det kan købes i en
landmandskoncentration (Swedane MCPA 750, med 750 g / liter aktivstof)
til 750 kr for 10 liter hos foderstoffirmaet.
Det skal bruges 2 liter / Ha højest, så en rygsprøjde tømt over ca.
100 m2 skal have 0,2 deciliter i.

Dette virker rigtigt godt på agerpadderokke, brændenælde, mælkebøtter,
tidsler, skvalderkål etc. Glyphosaten ordner græsarter og lign.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-05-08 05:21

On May 27, 10:13 am, "Keld Nygaard" <n...@spam.dk> wrote:
> [...]
> det virker heller ikke holdbart at forsøge at gå og hive dem op.
> Round Up har ingen som helst virkning på dem.

Og så lige et tillægsspørgsmål:
Hvor lang tid regner du med der går med glyphosat ?
Hos mig er der først synlig effekt efter mindst en uge.
MCPA'en er meget hurtigere.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 27-05-08 13:35

>Og så lige et tillægsspørgsmål:
>Hvor lang tid regner du med der går med glyphosat ?
>Hos mig er der først synlig effekt efter mindst en uge.
>MCPA'en er meget hurtigere.

Efter 8-10 dage er det tydeligt hvad der er ramt, og hvad der har dukket sig
/ vokset op siden. På det areal jeg nævner her, har jeg derfor kørt en
kampagne hvor jeg sprøjtede det hele, ventede 10 dage og pletsprøjtede, og
nu er der så gået 10 dage igen, og der er kun nogle enkelte grønne stritter
(foruden paderokkerne, der nyder godt af at jeg har udryddet alle deres
konkurrenter).

Men tak for tippet med MCPA. Jeg vil prøve at kigge i en
foderstofforretning.

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 27-05-08 18:26

On Tue, 27 May 2008 04:21:01 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Og så lige et tillægsspørgsmål:
>Hvor lang tid regner du med der går med glyphosat ?
>Hos mig er der først synlig effekt efter mindst en uge.

Jeg har taget padderokker med glyphosat. Dog tilsat sprede/klæbemiddel.
Og der går et par måneder inden de dør af det. Til gengæld forsvandt de
helt. og aldeles.
Jeg tror det er vigtigt ikke at fjerne toppen af planten før midlet har
gjort sin virkning.

>MCPA'en er meget hurtigere.

Tager det også roden med sig?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-05-08 00:56

On 27 Maj, 19:26, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
> helt. og aldeles.
> Jeg tror det er vigtigt ikke at fjerne toppen af planten før midlet har

Ifølge hvad jeg har læst rundt om på nettet er glyphosat ikke det
bedste til agerpadderok, der anbefales MCPA.

> Tager det også roden med sig?

Det skulle brede sig ud i rødderne, men om den dør 100% 1. år ved man
jo ikke før man har prøvet.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-05-08 01:04

On 27 Maj, 14:34, "Keld Nygaard" <n...@spam.dk> wrote:

> [...]
> (foruden paderokkerne, der nyder godt af at jeg har udryddet alle deres

Samme fremgangsmåde bruger jeg der hvor der skal rydde enten til nyt
græs, læhegn eller lign.

> Men tak for tippet med MCPA. Jeg vil prøve at kigge i en
> foderstofforretning.

Bare husk at den er meget koncentreret, så der skal ikke bruges ret
meget.
Så de 10 liter holder i rigtig lang tid, der er til 5 ha = 50.000 m2,
vel ca. 50-100 villahaver, så der er næsten til et helt liv

Fra : Keld Nygaard

Dato : 28-05-08 08:20

> [...]
>Så de 10 liter holder i rigtig lang tid, der er til 5 ha = 50.000 m2,
>vel ca. 50-100 villahaver, så der er næsten til et helt liv

Jeg købte 10 l Round Up for 8 år siden, og der er vel 8 l tilbage, så ja -
det holder lang tid sådan noget stads...

Netop fordi det er så koncentreret, kan det være svært at afmåle korrekt
dosis, da man kommer nemt til at putte 10% for meget eller for lidt i.
Derfor har jeg en 2½ l dunk, hvor jeg fortynder det koncentrerede round up
(og nu også MCPA) 1:10. Når jeg så blander en sprøjte, bliver fejlmarginen
tilsvarende reduceret med en faktor 10 ved at jeg skal tilsætte 200 ml frem
for 20 ml. Og derudover er det også nemmere at hælde fra en mindre dunk.

Hvor lang tid går der typisk før MCPA'en begynder at vise effekt?

Med venlig hilsen
Keld Nygaard

www.nygaard.eu

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-05-08 02:26

On 28 Maj, 09:19, "Keld Nygaard" <n...@spam.dk> wrote:

> Jeg købte 10 l Round Up for 8 år siden, og der er vel 8 l tilbage, så ja -
> det holder lang tid sådan noget stads...

MCPA'en endnu længere, der skal bruge endnu mindre.

> [...]
> for 20 ml. Og derudover er det også nemmere at hælde fra en mindre dunk.

Fornuftigt.
Bare husk der skal endnu mindre MCPA i.
Den glyphosat jeg har er Glyphogan 360 g / liter, og der skal 4
liter / Ha, mens MCPA skal der 2 liter / Ha.
Så jeg skal bruge dobbelt så meget gplyphosat som MCPA.

> Hvor lang tid går der typisk før MCPA'en begynder at vise effekt?

Dagen efter jeg sprøjtede halvdelen af et stort område med
brændenælder hang de med hovedet, dog havde jeg ikke anskaffet mig et
måle bæger der, så der kom måske 40 ml i sprøjten istedet for 20 ml.
Dagen efter havde jeg målebæger og brugte 20 ml, der var samme effekt.
Og nu, knap en uge efter, er de alle på vej til at dø.