Billigeste brænde til brændeovnen?
Fra : Morten

Dato : 26-05-08 18:12

Hej!

Jeg skal til at bruge brændeovn, og vil derfor høre om nogen kan anbefale
hvad den billigeste løsning er?

Jeg har både set de her briketter af træspåner man kan købe i byggemarkeder,
og man kan også ofte købe "rigtig" brænde kløvet i paller - samtidig har jeg
hørt om steder hvor man kan bestille det endnu billigere, men så skal man
til gengæld købe et helt lad-fuld af gangen...

Hvad gør I, og hvad er den billigeste løsning?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-05-08 19:32

Morten skrev:

> [...]
> til gengæld købe et helt lad-fuld af gangen...
>
> Hvad gør I, og hvad er den billigeste løsning?

Det billigste er at køre ud i skoven og stjæle det.

Billigt er det også at købe et sankekort og komme legalt til brændet.
Fordelen ved begge løsninger er at man får varmen flere gange.

Ellers varierer prisen stærkt med træsort og forarbejdningsgrad. Lige så
snart der er arbejde involveret stiger prisen.

Generelt korrelere brændværdien bedst med træets vægt, og derfor sælges
det normalt efter alle mulige andre tåbelige mål, så kunden ikke har
mulighed for at sammenligne.

Jeg køber selv færdigkløvet i ca 2m3 bure. Gider ikke mere.

--
Niels

Fra : Morten

Dato : 26-05-08 19:44

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det billigste er at køre ud i skoven og stjæle det.

Well, billigeste, ikke-kriminelle løsning :)

> Billigt er det også at købe et sankekort og komme legalt til brændet.
> Fordelen ved begge løsninger er at man får varmen flere gange.

Dette er bestemt en god løsning, dog er dette for meget arbejde til min
nuværende situation, så det skal være en eller anden løsning hvor det er
fællet på forhånd ...

> Generelt korrelere brændværdien bedst med træets vægt, og derfor sælges
> det normalt efter alle mulige andre tåbelige mål, så kunden ikke har
> mulighed for at sammenligne.

Det er netop også min erfaring - jeg har prøvet at sammenligne priser, men
opgivet forlængst - derfor søger jeg råd her ...

> Jeg køber selv færdigkløvet i ca 2m3 bure. Gider ikke mere.

Sted .. pris?...

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-05-08 22:19

Morten skrev:

> Sted .. pris?...

Jeg plejer at købe på tilbud i brugsforeningen, ca 1000 kr/m3 leveret nu:
http://www.nettorvet.dk/show_product.aspx?dept_id=599&pf%5Fid=6068753

--
Niels

Fra : Morten

Dato : 26-05-08 23:17

> Jeg plejer at købe på tilbud i brugsforeningen, ca 1000 kr/m3 leveret nu:
> http://www.nettorvet.dk/show_product.aspx?dept_id=599&pf%5Fid=6068753

Kan det betale sig? - her får du det til ca. 460,- /m3 ..

http://www.lavprisvvs.dk/shop/braende-6261c1.html

Så ved jeg godt det er noget andet træ, men til under halv pris er det vel
givet meget godt ud?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-05-08 23:34

Morten skrev:

> Kan det betale sig? - her får du det til ca. 460,- /m3 ..
>
> http://www.lavprisvvs.dk/shop/braende-6261c1.html
>
> Så ved jeg godt det er noget andet træ, men til under halv pris er det vel
> givet meget godt ud?

Tak, du har ret, det er bestemt billigere. Bedre specificeret, og jeg
har da også købt vvs med stor tilfredshed dér.

--
Niels

Fra : Torben

Dato : 27-05-08 06:36

"Morten" <REMOVE_post@simonsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> til gengæld købe et helt lad-fuld af gangen...
>
> Hvad gør I, og hvad er den billigeste løsning?

Jeg køber briketter hos HC skov i KBH, det er altid iorden, pakket i 10 kg
poser, en palle holder en vinter og så er der en kvart tilbage.

-TT

Fra : Jacob Ask

Dato : 27-05-08 07:32

Morten wrote:
> Hvad gør I, og hvad er den billigeste løsning?

Det kommer meget an på hvor du bor... I mange mindre byer er der en
"brændemand" hvor det kan lade sig gøre at købe brande til en ordentlig
pris. Sidste år gav jeg 400,- pr stablet meter af god kvalitet let
blandet løv (mest ask og eg) kløvet og levere til døren.

Hvis du selv har en trailer kan der ofte findes ret billigt brænde i DBA
og gul og gratis - men det er altid til afhentning og er somregel ikke
kløvet. Som sagt tidligere gælder det om at finde en "lokal" brændemand
i en af nabobyerne, hvor du kan lave en god handel. Jeg kender faktisk
ikke nogen (i min omgangskreds) som ikke bruger noget i samme stil, og
som alle handler brænde til omkring den pris.

Mvh
Jacob Ask

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 27-05-08 23:55

> [...]
> pris. Sidste år gav jeg 400,- pr stablet meter af god kvalitet let blandet
> løv (mest ask og eg) kløvet og levere til døren.

Som beskrevet, kommer det rigtigt meget an på hvor du bor. Jeg bor selv i
nordjylland, og tvivler meget på, at nogen heroppe er villige til at betale
400,- pr. m3. med mindre det er guldbelagt

Det billigste er naturligvis at tilbyde at fælde træet selv og alt det
der... men hvis det ikke er en mulighed, er der vel kun www.gulgratis.dk &
www.dba.dk samt byggemarkederne tilbage. Sidstnævnte tager vel mindst. 15-
1.600,- for 2 m3 brænde. Hvilket er ok til "hyggevarme", men for dyrt hvis
du forventer at "leve" af brændeovnen til vinter.

> Jacob Ask

(Morsomt navn til en tråd om brænde

Mvh

Jasper

Fra : Lazy

Dato : 28-05-08 21:14

Hej

Hvor meget skal du bruge?

Jeg køber altid en skovlastbil fuld (forvogn), 25 til 27 rummeter i 3 meter
stykker ( jeg bruger ca 20 rummeter pr år), jeg ved godt der er en del
arbejde med det (og jeg nyder det sq), men det er så sandelig også til en
helt anden pris end hvad savet og kløvet træ på en palle koster.

Hilsen Lazy

Fra : Morten

Dato : 28-05-08 23:08

"Lazy" <sjarme@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejde med det (og jeg nyder det sq), men det er så sandelig også til en
> helt anden pris end hvad savet og kløvet træ på en palle koster.

Well, det er lykkes mig at få en containerfuld (ca. 20 rummeter) helt tørre
træ-stokke (klar til brændeovnen) for 3.500,- leveret så jeg vil selv mene
at jeg der har gjort en ret god handel...

Fra : Lazy

Dato : 30-05-08 18:23

Ja det lyder som en fin handel