Skvalder-rødder
Fra : Preben Boch

Dato : 26-05-08 17:44

Hej
Jeg har som så mange andre en masse skvalderkål - og jeg har opgivet at
aflive det.
Nu vil jeg i stedet afgrænse det og forhindre det i at brede sig til resten
af haven - eller ihvertfald gøre et forsøg.
Jeg har et langt bed, hvor der er skvalderkål i den midterste del. Nu har
jeg købt nogle acryl/plexiglas-plader, som jeg vil grave ned (lodret) på
begge sider af skvalderen.
Jeg satser på, at rødderne så vil blive indenfor deres "eget område".
Jeg har lige to spørgsmål:
Er der nogen, der ved, hvor dybt skvalder-rødder går ned? Mine plader vil gå
50 cm ned i jorden.
Er det rigtigt forstået, at skvalderkål kun breder sig via rødderne - ikke
via frøkastning?

Venlig hilsen
Preben Boch

Fra : marlene

Dato : 26-05-08 21:46

"Preben Boch" <havenisserne@havegangen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Venlig hilsen
> Preben Boch
>uden at være særlig klog på den kål, så spredes den via rødder, som ikke
er du klar over at du kan spise den, som almindelig salat?
smager fint, bland den evt. med andre salater, så har du da lidt fornøjelse
med den.
malene

Fra : edelvang@gmail.com

Dato : 26-05-08 14:51

On 26 Maj, 18:44, "Preben Boch" <havenisse...@havegangen.dk> wrote:

> Er der nogen, der ved, hvor dybt skvalder-rødder går ned? Mine plader vil gå
> 50 cm ned i jorden.

Min egen erfaring siger, at de ikke går specielt dybt, men måske en
sådan forhindring vil få dem til at gå dybere? Men du skal vide, at er
der bare en milimeters sprække i en samling/hjørne, vil de finde det.
Desuden laver de også overjordiske udløbere, og kan endda "kravle op"
ad forskellige emner, sådan er de kommet ind via et hul i min
drivhusvæg :)

> Er det rigtigt forstået, at skvalderkål kun breder sig via rødderne - ikke
> via frøkastning?

Så vidt jeg er orienteret spreder de sig også via frø, men kun, hvis
man lader dem gå i blomst, hvilket de aldrig får lov til her. Jeg har
også givet op at holde dem helt ude af et af bedene, og egentlig
fungerer det jo også som et smukt bunddække. Men anlæg til blomster
bliver prompte knipset af.

Mine svigerforældre har et enormt tæppe af skvalderkål på hele den ene
side af deres grund (en slags skovbund), og det er smadderflot.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 26-05-08 21:54

> [...]
> gå 50 cm ned i jorden.
> Er det rigtigt forstået, at skvalderkål kun breder sig via rødderne - ikke

Også frø. En hadet plante fjernes ved nidkært at bortluge ethvert blad, så
snart det viser sig.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 27-05-08 00:54

On May 26, 6:44 pm, "Preben Boch" <havenisse...@havegangen.dk> wrote:
> [...]
> Nu vil jeg i stedet afgrænse det og forhindre det i at brede sig til resten
> af haven - eller ihvertfald gøre et forsøg.

Eller pensel dem med roundup eller plænerens

--
Christian......http://www.yee-haw.dk
Hold afstand....

Fra : Tomas .

Dato : 27-05-08 12:05

> [...]
>Jeg har lige to spørgsmål:
>Er der nogen, der ved, hvor dybt
>skvalder-rødder går ned? Mine plader vil gå

Frem med greben og så løsn jorden og få rødderne med op. Det har
virket her.

--
Mvh.

Tomas

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 27-05-08 15:40

"Preben Boch" <havenisserne@havegangen.dk> skrev i meddelelsen
> Hej
> Jeg har som så mange andre en masse skvalderkål - og jeg har opgivet at
> aflive det.
> Nu

Det er da ikke det store problem. Hak det væk én gang om ugen efter få uger
er de væk.

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 27-05-08 16:19

"Preben Boch" <havenisserne@havegangen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg har som så mange andre en masse skvalderkål - og jeg har opgivet at
> aflive det.

Skvalderkål hører ikke til i en pæn, veldrevet have.
Måske nok i en vild, naturhave, hvor den kan pynte dels med sin grønne
bladvækst og de flotte blomsterskærme. En sådan foretrækkes oftest af ikke
"havemennesker" og folk, der afskyr egentlig havearbejde - vel mange gange
fordi de ikke er opvokset dermed.
Bekæmpelse af skvalderkål kræver noget så upopulært som en arbejdsmæssig
indsats. Det er dog ikke så svært alligevel, man skal bare være konsekvent.
Etablerede pålanter i et bed med skvalderkål skal muligvis graves op og have
roden undersøgt og befries for fremmede stængler.
Som tomas skriver: Frem med greben.
Mvh
Aksel