Ned"barbering" af liguster
Fra : Lars Hansen

Dato : 23-05-08 08:00

Hejsa Allesammen

Vi har en 37 år gammel ligusterhæk ud til vejen i forhaven som (lige som
alle andre ligusterhække) er blevet større og større med årene.
Den vil vi godt have gjort en lille meters penge lavere nu, men jeg er lidt
i tvivl om årstiden for nedklipning af en sådan hæk.

Flere steder har jeg læst mig til at det bør foregå i februar, men de
begrundelser jeg kan finde er at det jo ikke ser kønt ud i højsæsonen med en
nøgen hæk.
Nu er vi rimeligt ligeglade med om den ser nøgen ud i toppen her i
højsæsonen, da vi er rimeligt trætte af at den er så høj.

Er der andre problemer end udseendet ved at klippe en meters penge af den
nu????

Mvh
Lars Hansen

Fra : Kåre

Dato : 23-05-08 08:35

"Lars Hansen" <Lars@oland.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> højsæsonen, da vi er rimeligt trætte af at den er så høj.
>
> Er der andre problemer end udseendet ved at klippe en meters penge af den

Jeg plejer at sige at den bedste tid for nedklipning af hæk, beskæring af
træer osv, er når man har tid...
Jeg har lige klippe meget kraftigt i al vores hæk, med motorsav og ind til
benet. 1 meter i toppen og 1½ meter i bredden.
Og det spirer og gror.

Nogle siger man skal beskære når saften er væk i træet, og andre siger at
det skader, fordi træet er "gået i dvale" og ikke kan lave "sår" på de
afskårne grene. Det er bedre når træet er i vækst, for så kan træet hurtigt
lukke de afskårne grene.
Alle har deres egne teorier, så du kan jo også bare lave din egen

Men der skal altså meget til for at slå skidtet ihjel.

Kåre

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-08 09:24

Har prøvet det nummer du har der, for ca 5 år siden.

En 3m høj hæk blev skåret ned til 1m og blev reduceret i tykkelsen fra 1,5m
til 0,5m, det var i juni.
Den var pæn allerede om efteråret.

Hækken har det fint og er blevet meget pænere (og lettere at klippe)
--
Venlig hilsen
Ole "Toggal" Juhl (Storefut)

Fra : Max

Dato : 23-05-08 10:51

Hej Lars

> Er der andre problemer end udseendet ved at klippe en meters penge af
> den nu????

Nej, du kan ikke klippe den ihjel. Min har overlevet alle former
for overfald på alle tidspunkter, jo mere du klipper, jo bedre
gror den.

--
Mvh Max

Fra : Erling Jensen

Dato : 24-05-08 18:05

> [...]
> højsæsonen, da vi er rimeligt trætte af at den er så høj.
>
> Er der andre problemer end udseendet ved at klippe en meters penge af den

Jeg skulle lave en mur i betonsten og den skulle stå hvor min ligusterhæk
stod
men den skulle jo plantes igen så jeg skar den ned til en halv meters højde
og gravede den op,
satte den på nogle paller med pallerammer foret med pressening men glemte
at stikke hulle så
vandet kunne løbe ud,det tog mig ca 3 mdr at sætte muren og da jeg skulle
til at sætte hækken, lugtede
jorden som gammelt mosejord (rigtigt rådent) men hækken blev sat og nu er
det 2 år siden, og i år står den fint
og flot, så man kan behandle liguster rigtigt forskammet og den gror bare,
jeg synes skisme det er lidt
imponerende.

mvh
Erling