(valg af) underlag til laminatgulve...
Fra : Optimus Prime

Dato : 22-05-08 15:33

Hvad skal man vælge?

De forskellige byggemarkeder har hver deres 2-3 forskellige produkter -
alt fra tynd hvid plastic, til lidt tykkere grøn plastic, kork,
hårdtpresset træfiberplader og jeg har også set noget tæppelignende noget.

Skal lige nævnes at jeg har gulvvarme og bor i etageejendom, så
produkter med dampspærre har ikke interesse - og produkter som isolerer
meget er jo ikke hensigtsmæssigt pga. gulvvarmen.

Har set der findes nogle som angiveligt er specielt egnede til gulvvarme
(guldfolie, set i Bauhaus og XL) - disse er dog noget dyrere end de
normale produkter og spørgsmålet er som om det bare er salgsgas?

Umiddelbart hælder jeg mest til kork (set i Tæppeland), da det er et
naturmateriale og skulle dæmpe bedre end det meste andet (ifølge
sælger)... men hvad siger erfaringerne her i gruppen?

Fra : Avateren

Dato : 22-05-08 15:48

"Optimus Prime" <optimus@prime.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> naturmateriale og skulle dæmpe bedre end det meste andet (ifølge
> sælger)... men hvad siger erfaringerne her i gruppen?

Her er et sted jeg ikke ville spare!!, jeg købte det billigste mellemlag jeg
kunne kunne finde og bagefter opdager jeg at gulvet ikke er 100% lige og
hvilket medfører at gulvet knirker. Problemet er blot dét at har du lukket
gulvet er det pissedyrt at åbne det igen og repararer det, så for guds skyld
lav det perfekt inden du lukker det.

Fra : Optimus Prime

Dato : 23-05-08 07:48

Avateren skrev:
> [...]
> gulvet er det pissedyrt at åbne det igen og repararer det, så for guds skyld

Okay det lyder som et fornuftigt råd - og det bekræfter min forkærlighed
for kork. Det virker mere formstabilt end de billigere plastic underlag...

og i mit soveværelse på 16m2 bliver det jo kun ca. 200kr mere

Fra : Avataren

Dato : 23-05-08 12:43

> Okay det lyder som et fornuftigt råd - og det bekræfter min forkærlighed
> for kork. Det virker mere formstabilt end de billigere plastic underlag...
>
> og i mit soveværelse på 16m2 bliver det jo kun ca. 200kr mere

Nej nej det jeg snarere mente var at du sku investere i det bedste underlag
der kan købes, kork ved jeg ikke noget om, du skal være sikker. Check lige
det med korken med en gulvlægger først. Min pointe var jo netop at når du
lukker skal du være sikker på at du har lavet det rigtige.

Fra : CC

Dato : 24-05-08 12:36

"Optimus Prime" skrev i en meddelelse
> [...]
> naturmateriale og skulle dæmpe bedre end det meste andet (ifølge
> sælger)... men hvad siger erfaringerne her i gruppen?

Som du selv skriver har du ikke behov for dæmpspærre.
Du har behov for trindæmper, og noget der tager ujævnhederne.
Du skal vælge noget der er uorganisk - Så du ikke risikere, at få råd eller
svamp hvis der spilles på gulvet,
eller på anden måde trænger fugt i undergulvet.

I mit køkkenet har jeg anvendt "de grønne plader".

Fra : Optimus Prime

Dato : 30-05-08 10:33

Nåh efter adskillige timers arbejde er jeg da blevet lidt klogere...

De grønne plader Selitac, Izo Floor og hvad navn de ellers sælges under,
er direkte uegnede til gulvvarme ifølge producenternes hjemmesider.

Selitac laver en (grøn plade) på 2.2mm, som kan anvendes til gulvvarme
under laminatgulve op til 9mm, mens deres tykkere produkter angives som
uegnede...

Izo Floor laver en blå "thermo" version, som modsat hvad navnet antyder,
ikke isolerer så meget som deres grønne produkter, men Jem & Fix (som
forhandler IZO-Floor) har tilsyneladende ikke disse

Rullekorken, som Tæppeland anbefaler, har jeg forsøgt at følge til dørs
og har kontaktet deres leverandør i DK (Amorim Flooring Nordic A/S) - de
har desværre meldt pas da det leveres af et datterselskab og de ikke har
data om støj og termiske egenskaber.

Jeg har valgt et laminatgulv fra Parador og Parador laver et underlag
som hedder Akustik-Protect og har præcis de data jeg leder efter (rigtig
god støjdæmpning og ringe isolationsevne) - uheldigvis er Bauhus
forhandleren i DK og jeg kan ikke finde det i butikken - har ventet
forgæves på ekspedition i en halv time i butikken (efter der blev bedt
om en ekspedient til trælast) og efterfølgende en halv time på telefonen
- jeg har kontaktet Parador direkte og forsøger at få pris og forhandler
oplyst... Det lader til at være det bedste bud pt

Suk... det er ikke let at have gulvvarme i trægulv og samtidig ikke bare
købe det første og bedste