Udtræk på murværk
Fra : Torben Brøndum

Dato : 19-05-08 09:32

Hej igen,

Vi har fået fjernet en hoveddør og muret op istedet for. De indkøbte mursten
passer rigtig godt til (sammen med) de eksisterende. Vi fik det lavet for ca
2 mdr. siden i fint solskinsvejr.

Men men....alle de nye sten har nu et hvidt skær over sig og rundt i fugerne
ses også dette udtræk. Det skulle være salpeter?

Hvordan kan jeg få dette væk? - min murer siger det forsvinder (næsten) i
løbet af et par år, men han vil nu allogevel prøve at syre stenene af i en
svag saltsyreblanding.

Jeg er træt af det - kunne en løsning være at lave en "stærkere" blanding så
stene blivber "rene? Muren siger, at fugerne kunne gå hen og bliove lidt
grønne ved for stærk blanding......men de kunne jo så evt. blive skiftet
syntes jeg i så fald. Stenene er jo ike sådan lige til at skifte.

Hvad vi I rådgive mig til?

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 19-05-08 18:06

der må ikke komme saltsyre på salpeterudslag det tilfører salt, børstes med
tør kost