Alternativ til Plastmo tagrender
Fra : Mads Madsen \(4681\)

Dato : 17-05-08 16:24

Vi har et gammelt eternittag som skal skiftes om 4-5 år. Tagrenderne skal
imidlertid skiftes nu, da de er revnede og grimme.

De nuværende tegrender er grå plast, fra Plastmo, så det nemmeste ville
selvfølgelig være bare at skifte til nye Plastmo render, da de passer i
rendejernene.Jeg ville dog gerne spare lidt og købe nogen af de meget
billige ståltagrender der er på markedet. Og her kommer vi så endelig til
spørgsmålet.

Er der nogen der kender til billige stålrender der passer i Plastmos
rendejern?

Med venlig hilsen

Mads Madsen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-05-08 17:53

On Sat, 17 May 2008 17:23:33 +0200, "Mads Madsen \(4681\)"
<post@SLETmadsmadsen.dk> wrote:

> [...]
>spørgsmålet.
>
>Er der nogen der kender til billige stålrender der passer i Plastmos

Plastmo laver også ståltagrender, mon ikke de passer i samme rendejern?
http://www.olt.dk/ har dem til priser som ikke er voldsomt dyrere end
Jem og Fix-ståltagrender.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Madsen \(4681\)

Dato : 19-05-08 18:37

> Plastmo laver også ståltagrender, mon ikke de passer i samme rendejern?
> http://www.olt.dk/ har dem til priser som ikke er voldsomt dyrere end
> Jem og Fix-ståltagrender.

Du har ret - da jeg først fik undersøgt det var Plastmos render ikke meget
dyrere end de billigste discountrender. Jeg har købt 20 meter stålrender med
endebunde, tudstykker, nedføringer mm. Pris i alt 2010,- kr.

Det er da okay for at have noget pænt at kigge på indtil hele taget skal
skiftes.

/Mads

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-05-08 19:43

On Mon, 19 May 2008 19:36:41 +0200, "Mads Madsen \(4681\)"

>Du har ret - da jeg først fik undersøgt det var Plastmos render ikke meget
>dyrere end de billigste discountrender. Jeg har købt 20 meter stålrender med
>endebunde, tudstykker, nedføringer mm. Pris i alt 2010,- kr.

Det lyder rimeligt. Hvor har du købt?

Jeg skal bruge ca. 85 meter til udhusene, dog incl. rendejern og hele
pivtøjet.

>Det er da okay for at have noget pænt at kigge på indtil hele taget skal
>skiftes.

Bestemt.
Jeg regner også med at bruge plastmos ståltagrender, i stedet for det
billige blik fra jem og fix. Jeg bryder mig ikke om at handle der.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Mads Madsen \(4681\)

Dato : 19-05-08 19:56

> Det lyder rimeligt. Hvor har du købt?

Det blev evvs.dk denne gang. Da vi byggede førstesalen om lavede vi en
aftale med dem om at de matchede de bedste priser vi kunne finde på nettet.
Det gjorde de også med tagrenderne. Der er dog ikke den store forskel i
prisen på Plastmo hos de forskellige web butikker.

> Jeg skal bruge ca. 85 meter til udhusene, dog incl. rendejern og hele
> pivtøjet.

Ja, det er en lidt større omgang.

> Jeg regner også med at bruge plastmos ståltagrender, i stedet for det
> billige blik fra jem og fix. Jeg bryder mig ikke om at handle der.

Min kæreste har forbudt mig at købe andet end egentlige mærkevarer hos
jem&fix. Alle de gange jeg har købt noget billigt noname har vi fortrudt det
efterfølgende - det er simplethen for dårlig kvalitet.

/Mads

Fra : CC

Dato : 19-05-08 18:51

"Mads Madsen (4681)" skrev i en meddelelse .

> Er der nogen der kender til billige stålrender der passer i Plastmos
> rendejern?

Nej - men brug ståltagrender + konsoller, så kan du skære rendejern over med
en vinkelsliber og fjerne resten af rendejernet, når tagete skal skiftes om
4-5 år.

Alternativt. er at fjerne nederste plade. Få isoleret ordentligt / nye
vindbrædder. Montere konsoller eller rendjern og monter eternitpladen igen.

Isoleret ordentligt er fx. en 2x2 cm liste på hver side af spærret, et
stykke 12 mm krydsfiner skrues fast på listen. Ovenpå facademuren sættes et
stykke terrænbatts som fastgøres til spør/væg og krydsfiner ved, at skumme
hele vejen rundt.

Fra : Mads Madsen \(4681\)

Dato : 19-05-08 19:47

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Nej - men brug ståltagrender + konsoller, så kan du skære rendejern over
> med en vinkelsliber og fjerne resten af rendejernet, når tagete skal
> skiftes om 4-5 år.

Det er egentlig en fin idé. Der er bare ikke noget sternbræt at fastgøre
konsoljernet til. Det kunne jeg selvfølgelig bare sætte op. Det ville i
hvert fald pynte på taget, men det er nok lidt rigeligt at gøre ud af det
når det alligevel skal skiftes. Men tak for rådet.

> Alternativt. er at fjerne nederste plade. Få isoleret ordentligt / nye
> vindbrædder. Montere konsoller eller rendjern og monter eternitpladen
> igen.

Isolering og vindbrædder er nu på plads. Det blev lavet indefra da jeg
renoverede førstesalen sidste år.

> [...]
> stykke 12 mm krydsfiner skrues fast på listen. Ovenpå facademuren sættes
> et stykke terrænbatts som fastgøres til spør/væg og krydsfiner ved, at

Enig næsten hele vejen. Jeg mener nu ikke skum har noget at gøre i hverken
tag eller facade, da det bliver fugtsugende med alderen. Vinduesmontering
med skum er også fy-fy.

/Mads

Fra : CC

Dato : 19-05-08 22:08

"Mads Madsen (4681)" skrev i en meddelelse

>Vinduesmontering med skum er også fy-fy.

Mener også det er forbudt, da vinduet falder ud hvis bygningen/skummet
brænder.