Opsamling af vand til have
Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 08:58

Hej

Jeg vil gerne samle vand til vanding af haven. Er der ikke noget med at man
ikke må samle mere end 100liter, før der er regler ? Jeg havde forestillet
mig at samle vandet i nogle tønder, og så føre en tykkere haveslange ned i
jorden, hen til det sted der er smartest og nærmest planterne.

Så, min tanke er en større tank på 1000l eller 3 opsamlingstønder fra
byggemarkederne sat i paralellt system.

Nogen der har lavet den løsning, og nogen der har ideer til hvordan jeg får
vandet under jorden til rette sted, op, og "forberedet" på endnu en slange
koblet til så man kan vande derfra ?

Mvh
Jakob

Fra : Dan Andersen

Dato : 16-05-08 09:35

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen
www.dbamott.dk

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 15:00

> --
> Med venlig hilsen - Dan Andersen
> www.dbamott.dk

Har kigget på din hjemmeside og dine links :) Det lyder spændende, men for
stort et projekt, og dyrt.

Jakob

Fra : Ivan

Dato : 17-05-08 09:07

> --
> Med venlig hilsen - Dan Andersen
> www.dbamott.dk

Du har vel fået en aut. kloakmester til at lave det wc-skyld til regnvand??

Fra : Dan Andersen

Dato : 18-05-08 17:59

Fra : Ivan

Dato : 19-05-08 17:17

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse

> "Ivan" <virker@ikke.nu> skrev i meddelelsen

> --
Fordi det er aut. arbejde

Fra : Carsten Keller

Dato : 20-05-08 07:28

"Ivan" <virker@ikke.nu> wrote in message

> Fordi det er aut. arbejde

Kan ikke helt gennemskue om der skal autorisation til, det kommer nok an på
om der er fare for at blande med drikkevand. Men det er nok under alle
omstændigheder ikke en kloakmester der skal lave vandtilslutning _til_
toilettet. Udgangen derfra kunne han derimod sagtens blive involveret i,
uanset om det oprindeligt er regn- eller vandværksvand der kom i cisternen.

Keller

Fra : Ivan

Dato : 20-05-08 17:10

Alle arbejder med ledninger og tanke i jord er et kloakarbejde og dermed et
aut. arbejde.
Over jord er det, naturligvis, et aut. arbejde for en vvsmester

Fra : CC

Dato : 20-05-08 20:22

"Ivan" skrev i en meddelelse
> Alle arbejder med ledninger og tanke i jord er et kloakarbejde og dermed
> et aut. arbejde.
> Over jord er det, naturligvis, et aut. arbejde for en vvsmester

Du har ikke helt ret, men som en tommelfinger regel er den da god nok.

Alle rør, tanke og faskiner i jord som omhandler regnvand/overfladevand er
ikke omfattet af regler om aut.
Endvidere er samme forhold gældende over jord, så længde det ikke kommer i
nærheden af brugsvandsinstallationer

Fra : Carsten Keller

Dato : 21-05-08 09:43

"CC" <cc@mail.dk> wrote in message

> [...]
> ikke omfattet af regler om aut.
> Endvidere er samme forhold gældende over jord, så længde det ikke kommer i

2 opklarende spørgsmål:

Er rør, tanke mv. til overfladevand ikke omfattet af autorisation hvis de
leder vandet til kloak?

Og er det en kloakmester der skal involveres når man skifter en
vandstikledning? Jeg havde VVS'eren til at tilslutte det i vej og hus, men
ham der gravede var da godt nok kloakmester (den blev skiftet samtidig .

Keller

Fra : Keld Nygaard

Dato : 21-05-08 12:59

> [...]
> vandstikledning? Jeg havde VVS'eren til at tilslutte det i vej og hus, men
> ham der gravede var da godt nok kloakmester (den blev skiftet samtidig

En kloakmester skal kun involveres, hvis der er tale om spildevand (Dvs. alt
hvad der kommer FRA toilet, håndvask, gulvafløb m.m.), eller regnvand der er
tilsluttet offentlig kloak, og kun så længe vi er under jordhøjde.

Alt hvad der løber til installationerne, hvad enten det kommer fra
regnvandstank, egen boring eller offentlig vand, og alt spildevandsrelateret
der er over jordhøjde (f.eks. en faldstamme) er en sag for en VVS'er.

Med venlig hilsen
Keld Nygard

www.nygaard.eu

Fra : Ivan

Dato : 21-05-08 16:23

"Keld Nygaard" <no@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der er tilsluttet offentlig kloak, og kun så længe vi er under jordhøjde.

Alt arbejde med afløbsledninger og tanke i jord og under bygning skal
udføres af en virksomhed, der har opnået aut. som kloakmester. Det gælder
både for nyanlæg og ve ændring af eksisterende systemer. Kraver om aut.
gælder både afpropninb og sløjfning af ledninger, som ikke længere skal være
i brug samt anlæg af nye ledninger og insatllation af filtre, tanke mv. i
jord, som gennesstrømmes af regnvand.

Det eneste arbejde, som ikke er omfattet af kraver om aut., er udførelse af
nedsivningsanlæg for det ikke filtrerede vand fra filtrene før tanken. Dette
arbejde skal naturligvis også udføres i overenstemmelse med gældende
lovgivning, men kan udføres af andre inklusiv aut. kloakmestere.

Fra : CC

Dato : 21-05-08 20:26

"Carsten Keller" skrev i en meddelelse >
> [...]
> vandstikledning? Jeg havde VVS'eren til at tilslutte det i vej og hus, men
> ham der gravede var da godt nok kloakmester (den blev skiftet samtidig

1. Jo - Hvis du leder regnvand/overfladevand til offentlig kloak. Hvis du
afleder på egen grund - nej.
2. Nej - Brugsvandtilslutning (hele vejen, også i jord) er VVS arbejde.
Teknisk vand (regnvand) på egen grund - nej

Fra : Ivan

Dato : 22-05-08 17:09

"CC" <cc@mail.dk> skrev i en meddelelse

> 1. Jo - Hvis du leder regnvand/overfladevand til offentlig kloak. Hvis du
> afleder på egen grund - nej.

Det afhænger lidt af hvor det vand kommer fra. Hvis det er tagvand, må du
godt lave en faskine. Men hvis det kommer fra belægning i eks. indkørsel så
må du ikke selv lede det til faskine. Vi taler her om undtagelser fra
aut.loven.
Jeg går ud fra at vi taler om et normalt parcelhus.

Fra : CC

Dato : 16-05-08 18:24

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> skrev i en meddelelse ...
> [...]
> får vandet under jorden til rette sted, op, og "forberedet" på endnu en
> slange koblet til så man kan vande derfra ?

Har 2 palletanke der er paralleforbundet via 50 mm kloakrør (de grå pvc rør)
Tilslutning til palletanken sker via tømmeventilen i bunden af tankene.
Overgang mellem palletankens studs og pvc rør sker via en stump slange
(købte 1 m i en akvaria forretning) og 2 spændebånd
Pvc røret er ført hen til nedløbet hvor opsamleren er skåret ind i samme
højde som toppen af palletanken
(Når begge tanke er fyldte løber regnvandet i kloakken, men tankene flyder
ikke over).
Ca. midt mellem tanke og nedløb er indskudt et t-stykke der er tilsluttet et
husvandværk (Harald Nyborg).
På husvandværket er tilsluttet en almindelig haveslange så slæbes rundt i
haven.

Hvis du skal have vandslange/rør rundt i have skal de graves i frostfri
dybde, have fald på for tømning eller kunne blæses vandfri med trykluft.
Ellers sørge frosten for, at rørene kun virker én sæson. Til
samlinger/skillestykker kan du jo bruge haveslangekoblinger, haner,
t-stykker, ventiler etc.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-05-08 22:19

"CC" <cc@mail.dk> skrev >
> Hvis du skal have vandslange/rør rundt i have skal de graves i frostfri
> dybde, have fald på for tømning eller kunne blæses vandfri med trykluft.
> Ellers sørge frosten for, at rørene kun virker én sæson.

Jeg har alm. vandslange liggende, let nedgravet. Det holder fint til frost.
Men diverse monterede pistoler/haner gør ikke, og skal ind ved den mindste
fare for frost.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : CC

Dato : 17-05-08 12:51

"Preben Riis Sørensen" skrev i en meddelelse

> Jeg har alm. vandslange liggende, let nedgravet. Det holder fint til
> frost. Men diverse monterede pistoler/haner gør ikke, og skal ind ved den
> mindste fare for frost.
> --

Ok - så blev jeg så klog

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 12:17

> [...]
> Ellers sørge frosten for, at rørene kun virker én sæson. Til
> samlinger/skillestykker kan du jo bruge haveslangekoblinger, haner,

Spændende. Tror ikke der komme husvandværk på, men palletankene er
interessante, borset altså for størrelsen. Min parcel synes ikke om den
størrelse. Ellers skulle man grave dem ned. Men må man overhovedet gøre det?
jakob

Fra : CC

Dato : 17-05-08 12:50

> [...]
> interessante, borset altså for størrelsen. Min parcel synes ikke om den
> størrelse. Ellers skulle man grave dem ned. Men må man overhovedet gøre
Sålænge du ikke graver tanken ned i kørearelaer, så kan jeg ikke se et
problem i at grave dem ned.
Under alle omstændigheder kan du ikke grave tanken helt ned fordi så vil
tanken flyde over når den er fyldt.
Der er dog 2 fordele ved at grave dem ned.
1: Du får meget lidt problemer med alger pga ringe sollysindfald.
2: Du kan anvende en relativ billig dykpumpe til, at tømme tanken/vande med.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 18-05-08 12:18

..:J:. wrote:
> Hej
>
> Jeg vil gerne samle vand til vanding af haven.
Jeg har noteret mig, at forårsregnvand er noget lort. Det er smækfyldt med
pollen, som spirer fuldstrændig vildt i mine nylugede bede ;-(

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Armand

Dato : 18-05-08 12:24

3140 Abildgaard skrev:

> Jeg har noteret mig, at forårsregnvand er noget lort. Det er smækfyldt med
> pollen, som spirer fuldstrændig vildt i mine nylugede bede ;-(

- - - - Eller: Det er noget lort at vande i det frugtbare forår!

Pollen er ikke plantefrø - Pollen er selve essensen i historien om bien
og blomsten, så der er et par trin fra pollenstadiet til noget der kan
spire :-|

--
Armand.

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 19-05-08 18:03

"3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg har noteret mig, at forårsregnvand er noget lort. Det er smækfyldt med
> pollen, som spirer fuldstrændig vildt i mine nylugede bede ;-(

Hehe du skulle vist have hørt lidt mere eftet i biologi hvis det fandtes da
du gik i skole.

Steen.

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 27-05-08 07:53

Steen Jakobsen wrote:
> "3140 Abildgaard" <FJERNbjorgheim@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Hehe du skulle vist have hørt lidt mere eftet i biologi hvis det
> fandtes da du gik i skole.
>
> Steen.

nånå, så er det nok frø

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-05-08 16:35

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote in

Myg, myg og myg.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 08:32

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message
> ".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote in

> Myg, myg og myg.
>

> --

Som i, at der kommer myggelarver i tønden når den er gravet ned eller ?

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 19-05-08 18:00

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote in news:48311eca$0$56790
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> "Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> wrote in message

<snip>

> Som i, at der kommer myggelarver i tønden når den er gravet ned eller ?

Som i, der kommer myg når det er stillestående vand - osse når den er
gravet ned. Så er det bare en lidt lavtliggende sø.

--
Those are my principles. If you don't like them I have others.

Fra : CC

Dato : 19-05-08 18:25

"Axel Hammerschmidt" skrev i en meddelelse
> ".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote in

> Myg, myg og myg.

Hvis du bruger en palletank, og fylder /tømmer fra bunden, så er låget
skruet på, og ingen adgang for myg.
Låget har en udligningsventil