Maling af trykimp. brædder på klink, hvorn~
Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 08:09

Hej

Jeg har lavet et skur med brædder på klink, trykimprenerede. Skal male det
med træbeskyttelse. Men vil lige høre om det skal gøres på et særligt
tidspunkt. Tænker på om brædderne trækker sig hvis det er stegende hedt, og
så pludselig viser brædder der ikke er malet når brædderne trækker sig? Jeg
lagde alm brædder på. De trak sig nemlig en del da det var varmt i pinsen.

SÅ, skal jeg være obs på noget særligt ved maling af den slags ?

Mvh
Jakob

Fra : Michael

Dato : 16-05-08 07:29

".:J:." <MONKEYselskab-at-bigfoot.com> wrote in message
> [...]
> pinsen.
>
> SÅ, skal jeg være obs på noget særligt ved maling af den slags ?

Du skal ihvertfald aldrig male i direkte solskin - altid i skygge og gerne
om aftenen således at malingen kan trække dybt ind i træet inden solen
kommer igen. Husk iøvrigt altid rigelig med grundingsolie inden malingen
påføres. Nogen siger, at man skal vente 1 år med at male trykimprægneret
træ, da diverse overskudsstoffer skal have lov til at trække ud af træet
først. Sidste år malede jeg helt nyt trykimprægneret træ uden problemer, men
det træ kan selvfølgelig også have været tørt nok til at starte med.

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 08:45

> [...]
> først. Sidste år malede jeg helt nyt trykimprægneret træ uden problemer,
> men det træ kan selvfølgelig også have været tørt nok til at starte med.

Well, det var nogle gode råd, men stadig op til en vurdering af mig :) Jeg
er stadig i tvivl, men nu ved jeg i hvert fald at jeg ikke skal male direkte
i sol.

Et eller andet sted bør jeg vel male når det er lidt fugtigt, eller i hvert
fald ikke i stegende hede hvor træet har trukket sig sammen mest muligt?
Træet "fylder" vel mest når det ikke er knast tørt, og trækker sig i solen.
Er nemlig bange for at jeg maler, og så trækker træet sig og man kan se hvor
jeg ikke har beskyttet/malet.

Jakob

Fra : Max

Dato : 16-05-08 09:25

Hej Jakob

> mest muligt? Træet "fylder" vel mest når det ikke er knast tørt, og
> trækker sig i solen. Er nemlig bange for at jeg maler, og så trækker
> træet sig og man kan se hvor jeg ikke har beskyttet/malet.

Du skal male brædderne før du sætter dem op.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 16-05-08 15:01

"Max" <max_jens@post9.tele.dk.invalid> wrote in message
> Hej Jakob

> Du skal male brædderne før du sætter dem op.
>
> --
> Mvh Max

Det skulle du jo have sagt til mig i sidste uge ;(

Jakob

Fra : Max

Dato : 16-05-08 14:12

Hej Jakob

> Det skulle du jo have sagt til mig i sidste uge ;(

Ja, jeg kender det, jeg har selv et sort skur med
lyse striber.

Den rigtige løsning er, hvis man vil bruge dækkende maling,
at male dem med noget gennemsigtig træbeskyttelse i
samme farve som de skal have til sidst, og så sætte dem op
og male med det dækkende.

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 17-05-08 12:14

> [...]
> at male dem med noget gennemsigtig træbeskyttelse i
> samme farve som de skal have til sidst, og så sætte dem op

Kan man ikke klatmale efterfølgende og få de sorte striber dækket ?

Jakob

Fra : Max

Dato : 17-05-08 11:38

Hej Jakob

> Kan man ikke klatmale efterfølgende og få de sorte striber dækket ?

Jo, det kan man helt sikkert, men det havde været nemmer og pænere
at have malet det hele inden samlingen. Mit problem er så ekstra besværlig
da mine brædder er med not og fer, så der skal samlingerne males med
en lille cykelpensel :(

--
Mvh Max

Fra : Ukendt

Dato : 19-05-08 08:31

> [...]
> at have malet det hele inden samlingen. Mit problem er så ekstra besværlig
> da mine brædder er med not og fer, så der skal samlingerne males med

Øv surt. Hvad med spraymaling? Altså malerpistol og så din beskyttelse ?