Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstilling af EOS 400D
Fra : Autocadster

Dato : 03-08-08 12:36

Hvordan stiller i kameraet sådan så man de flotte billeder, dem hvor
det der er fokuseret på står knivskarpt og baggrunden er sløret ?

Venligst en ivrig begynder

Nogen der kan anbefale noget læse stof, www, blade eller andet... gerne
på dansk

Autocadster / 2620

Fra : Lars

Dato : 03-08-08 12:50

On Sun, 03 Aug 2008 13:36:02 +0200, Autocadster
<autocadster@gmail.com> wrote:

>Hvordan stiller i kameraet sådan så man de flotte billeder, dem hvor
>det der er fokuseret på står knivskarpt og baggrunden er sløret ?

Det er vist noget med stor blænde og kort lukkertid... Sæt den så du
kan vælge blænde manuelt og prøv at lave nogen skud af det samme med
forskellige indtillinger, så kan du se forskellen.

Du kan også lave det efterfølgende på computeren hvor du slører
baggrunden - der findes forskellige gode programmer til
efter-redigering, bl.a. fra Adobe eller Paint Shop Pro.

Læsestof på dansk - http://www.digitalfotoonline.dk/ er let
tilgængeligt og på dansk.

hilsen Lars

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 03-08-08 13:11

"Autocadster" skrev i en meddelelse
> Hvordan stiller i kameraet sådan så man de flotte billeder, dem hvor
> det der er fokuseret på står knivskarpt og baggrunden er sløret ?

Stor blænde (= lille tal f.x. 1.4 eller 1.8)

> Nogen der kan anbefale noget læse stof, www, blade eller andet...
> gerne på dansk

En tur på biblioteket eller boghandleren efter en god begynderbog - og
den behøves ikke at være specielt ny eller om digital foto, da det er
almen foto teknik, der ikke var anderledes i "de gode gamle dage"

Jan

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-08-08 16:08

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Venligst en ivrig begynder
>
> Nogen der kan anbefale noget læse stof, www, blade eller andet... gerne på

Hej
Hvis du nu LÆSER din MANUAL igennem, for du svar på det hele og mere til.
det har du visr også fået at vide 1 gang før...

Mvh
Kurt

Fra : Sack [6630]

Dato : 03-08-08 18:45

> [...]
> Hvis du nu LÆSER din MANUAL igennem, for du svar på det hele og mere til.
> det har du visr også fået at vide 1 gang før...

Meget venlige mand, dog ikke vidre hjælpsom

Fra : Ukendt

Dato : 03-08-08 19:15

"Sack [6630]" <sacketts@gmail.c0m> skrev i meddelelsen

> Meget venlige mand, dog ikke vidre hjælpsom
Jo - det hjælper en hel del at læse manualen.

--
mvh kajo

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 03-08-08 19:18

"kajo" <- - -> wrote:

> "Sack [6630]" <sacketts@gmail.c0m> skrev i meddelelsen

> Jo - det hjælper en hel del at læse manualen.

det er også altid godt at lære selv at tilegne sig ny viden og ikke
forvente at det bare bliver serveret for én ...

/thomas

Fra : Sack [6630]

Dato : 03-08-08 20:03

> det er også altid godt at lære selv at tilegne sig ny viden og ikke
> forvente at det bare bliver serveret for én ...

ok ok, så kalder i det bare hjælpsomt, jeg kalder det noget andet

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 03-08-08 19:50

On Sun, 3 Aug 2008 19:44:36 +0200, Sack [6630] wrote:

> Meget venlige mand, dog ikke vidre hjælpsom

Yderst hjælpsom. Han får at vide hvor han kan finde en løsning på
problemet. Hvad mere er der er at forlange. Skal Kurt komme og stille
kameraet for ham og tage billedet ?

--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-08-08 20:23

"Jens Stadsgaard" <jensstadsgaaard@post.invalid> skrev i meddelelsen

> Yderst hjælpsom. Han får at vide hvor han kan finde en løsning på
> problemet. Hvad mere er der er at forlange. Skal Kurt komme og stille
> kameraet for ham og tage billedet

Det kan han godt glemme, jeg tror Autocadster tror det kører Auto ;)
Sack han spurgt flere gange i gruppen, han gider ikke engang selv at søge
efter noget
eller læse hans manual hvor det hele står. Manualen til Canon DSLR kamera er
faktisk et lille foto kursus
udover at være manual.
Så mit svar til ham er simpelt og enkelt men rigtig.... og så er den ikke
længere.

Mvh
Kurt

Fra : Autocadster

Dato : 03-08-08 20:47

Kurt Lund kom med denne ide:
> [...]
> efter noget
> eller læse hans manual hvor det hele står. Manualen til Canon DSLR kamera er

Du er også så klog (du ved havd andre har gjort eller ikke gjort) kurt,
har såmænd læst manual og søgt på google, men kan stadigvæk ikke få et
billede med den søgte kvalitet, men er åbenbart ikke så klog som dig
"kloge kurt" for du kan jo åbenbart det hele... eller er dine nedladene
svar mon ikke bare tegn på manglende viden (her er ikke tale om viden
inden for foto)

Autocadster / 2620

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 03-08-08 21:18

On Sun, 03 Aug 2008 21:46:53 +0200, Autocadster wrote:

> [...]
> "kloge kurt" for du kan jo åbenbart det hele... eller er dine nedladene
> svar mon ikke bare tegn på manglende viden (her er ikke tale om viden

I manualen under afsnittet med AV står det meget godt beskrevet hvordan
man får det. Det er i øvrigt den samme tekst og billeder med i
forklaringen til både mit 20d og 40d. Og som jeg husker var det også de
billeder og forklaring der stod til mit 300d så jeg vil tro at den samme
forklaring også står i manualen til et 400d.

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-08-08 22:18

> [...]
> "kloge kurt" for du kan jo åbenbart det hele... eller er dine nedladene
> svar mon ikke bare tegn på manglende viden (her er ikke tale om viden

Hej Autocadster
For det første er jeg ikke nedladene i mine svar, hvis du opfatter dem sådan
er det ærgeligt, for det var ikke meningen.
Og jeg er ikke klogere end andre, men jeg læsste manualen igennem trin for
trin og prøvede de forskellige ting, og har ikke probs med det du har.
Som Jens skriver står det i manualen, men okay et eks. tag en genstand evt
en blomst - stil dig ? m fra den - stil dit objektiv på 55 mm eller længste
brændevide-
så fokusere på blomsten - stil så på blænden eks F3,5 -F22.

Mvh
Kurt

Fra : Kurt Lund

Dato : 03-08-08 22:22

"Kurt Lund" <klander52@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> længste brændevide-
> så fokusere på blomsten - stil så på blænden eks F3,5 -F22.

?=? m

Fra : den rigtige fotograf

Dato : 05-08-08 21:27

> [...]
stil dit objektiv på 55 mm eller længste
> brændevidde-> så fokusere på blomsten - stil så på blænden eks F3,5 -F22.

Ahhh det er da alt for dyrt, nåhhh nej, det koster jo ikke noget mere i
forhold til et rigtigt kamera med film. Nå man så må det være tiden det
tager, der tager alt for langt tid, du ved fast blænde og skifte lukketiden
fra feks 1/1000 til 1/2 sekund, hvor mange skud er det pr blænde? 10 og hvor
mange blændetrin er der på standardobjektiv, er det 7-8 stykker, altså 80
skud. Gad vide hvor længe sådan et forsøg tager? Man kan jo så også ændre på
iso, lad os sige fra iso 100 til 1600, det er er så en faktor 5, altså 400
skud i alt, hmmm, nogen der har en ide om hvad det tager?

Per

Fra : www.tsp-photo.com

Dato : 04-08-08 06:14

"Autocadster" <autocadster@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Venligst en ivrig begynder
>
> Nogen der kan anbefale noget læse stof, www, blade eller andet... gerne på

Så lang brændvidde (antal millimeter = 55mm) så muligt, og så tæt på du kan
komme med så stor en blænde (mindste F-tal = F/5,6 på 55mm) du kan få.

MVH
Thomas

Fra : _

Dato : 04-08-08 09:50

"www.tsp-photo.com" <sass@-slet-mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan komme med så stor en blænde (mindste F-tal = F/5,6 på 55mm) du kan få.

Cadster har sat Canonen til salg.