Foto
IBM760 5420
Teil 3020
GPS, Sony, NEF files og RoboGeo
Fra : Skeptikeren

Dato : 01-08-08 13:47

Kan man få data fra Sonys GPS datalogger GPS-CS1KASP lagt i Nikons
Exif med RoboGEO v5.4? Jaf har forespurgt hos Sony hvilken protokol de
anvender; men har ikke fået svar (endnu?).
RoboGEO vil gerne have data " set to NMEA 0183".

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-08-08 16:50

"Skeptikeren" <skeptikeren@privat.dk> wrote in message
> [...]
> anvender; men har ikke fået svar (endnu?).
> RoboGEO vil gerne have data " set to NMEA 0183".

RoboGEO supproter Nikon NEF formatet, som betyder at du kan få lagt GPS
koordinater ind i NEF filen, så alle konveteringer derefter vil indenholde
GPS data. Du importerer GPS data fra Sony enheden i NMEA format og derefter
write location data to exif headers. Jeg bruger netop den metode med min
Canon CR2 filer.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Skeptikeren

Dato : 01-08-08 18:09

Jeg haqr nu fået følgende svar fra Sony HeadQuarter:
Hi,

I wish i could give you an answer, but im sorry to say i got this from
hq:

-"We are not able to supply information about which protocols is being
used for this product. The product is bundled together with PMB for
which it is meant to be used."

Mere kundeuvenligt kan det næppe gøres! en hvis Hans kan anvende denne
kombination, er den også fin til mig.

mvh

sk

Fra : Hans Kruse

Dato : 01-08-08 18:27

> [...]
> which it is meant to be used."
>

> Mere kundeuvenligt kan det næppe gøres! en hvis Hans kan anvende denne

Jo, men du har vel set mit svar til dig?

Fra : Preben Holm

Dato : 01-08-08 19:24

> Jo, men du har vel set mit svar til dig?

Jeg tror der skulle stå: "Men hvis Hans kan anvende denne kombination,
er den også fin til mig."

-- så tror det var ment som "tak for dit svar"

Fra : Skeptikeren

Dato : 01-08-08 21:07

On Fri, 01 Aug 2008 20:24:14 +0200, Preben Holm
<64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote:

>Jeg tror der skulle stå: "Men hvis Hans kan anvende denne kombination,
>er den også fin til mig."
>
>-- så tror det var ment som "tak for dit svar"

Jep, Preben har ret, der manglede et "M", og det var ment som et tak
for det hurtige svar. Og så var det et lille opstød over, at Sony ikke
kunne svare pænt på min forespørgsel om hvorvidt de anvendte NMEA
0183. RoboGEO har pænt og hurtigt svaret, at de mente at de kunne
fungere med Sonys GPS-CS1KASP; men det var jo rart at få det fra Sonys
side.
Nu har Hans fortalt, at han anvender denne kombination; d.v.s at det
fungerer, og så vil jeg med på vognen.

mvh

sk

Fra : Hans Kruse

Dato : 02-08-08 08:39

> [...]
> side.
> Nu har Hans fortalt, at han anvender denne kombination; d.v.s at det

Du har ret. Af en eller anden grund overså jeg din kommentar i bunden. Jeg
vil da også sige at det irriterede mig lidt, at Sony leverer et sådant
"halvfærdigt" produkt, som ikke supporter det man har brug for. Support for
RAW files er efter min mening helt essentielt for et sådant værktøj, men
RoboGEO (som man så må købe til) løser så problemet og hvis man bruger DNG
format, så gælder supporten dermed for alle RAW typer fra alle kameraer.