Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 30D - self timer og mirror lockup...
Fra : Allan Rasmussen

Dato : 31-07-08 06:50

Jeg har et problem med min Canon 30D...

Når jeg bruger 'mirror lockup' er self-timeren på 3 sekunder... Kan det
ændres til 10 sekunder, som er standard uden mirror-lockup?

I tilfælde af at det ikke kan lade sig gøre... Hvor finder jeg en
fjernbetjening, der virker - og samtidig til rimelige penge...

Mvh
Allan

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 31-07-08 07:47

Allan Rasmussen skrev:
> [...]
>
> I tilfælde af at det ikke kan lade sig gøre... Hvor finder jeg en
> fjernbetjening, der virker - og samtidig til rimelige penge...

Hvis du køber fjernudløser så bemærk at der er to forskellige stik til
Canons kameramodeller. Standarder er godt - flere standarder er endnu
bedre...

Original
<http://photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=1855&MenuItemID=160>
<http://photoshop.dk/products/productinfo.aspx?productid=2001&MenuItemID=160>
<http://kamerashop.dk/> har også disse to.

Uoriginal:
<http://www.foto-tip.pl/sklep/product_info.php?cPath=51&products_id=420>

Trådløs (også uoriginal):
<http://www.foto-tip.pl/sklep/product_info.php?cPath=51&products_id=1076>

Jeg har de to sidste og de fungerer fint. Den trådløse er har ikke
separat focus, men kameraet stiller AF før billedet tages...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 01-08-08 05:27

> [...]
>
> Jeg har de to sidste og de fungerer fint. Den trådløse er har ikke separat
> focus, men kameraet stiller AF før billedet tages...

Puha de er godt nok pebrede synes jeg...
Så ville jeg hellere have at den altid brugte mirror lockup ved brug af
'self timer'...
og at man så kunne bestemme hvor længe den skulle vente med at skyde...

Kan se at man kan få en Canon RC-1 ... Findes der noget lignende til
30D'ern..?

Mvh
Allan

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 01-08-08 08:15

Allan Rasmussen skrev:

> Puha de er godt nok pebrede synes jeg...

Den uoriginale fra Polen lander på omkring 250.- med porto. Det kan nok
ikke gøres billigere indenfor EU. Men check eventuelt på E-bay hvor der
kunne være et godt tilbud

En anden mulighed er at bygge det selv, hvis du kan lave elektronik. Der
findes adskillige do-it-yourself opskrifter på fjernudløsere på nettet
til 350D/400D, men dit 30D bruger et mere specielt stik, som nok er
svært skaffe. Hvis det kun er til et par forsøg så kan det sikkert
klares med et par stykker ledning og et ringetryk. Hvis det skal være en
stabil løsning kan det ikke betale sig at bygge selv.

> Så ville jeg hellere have at den altid brugte mirror lockup ved brug af
> 'self timer'...
> og at man så kunne bestemme hvor længe den skulle vente med at skyde...

I den engelske manual side 98 står der 2 sek uden mulighed for selv at
sætte tiden. På mit 40D er det vist valgfrit 2 eller 10 sekunder ved MLU.

> Kan se at man kan få en Canon RC-1 ... Findes der noget lignende til
> 30D'ern..?

Desværre, det er ikke indbygget i kamerahuset på 30D/40D. I manualen
side 98 nævnes kun RS-80N3 og TC-80N3.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Allan Rasmussen

Dato : 01-08-08 15:47

> [...]
>
> I den engelske manual side 98 står der 2 sek uden mulighed for selv at
> sætte tiden. På mit 40D er det vist valgfrit 2 eller 10 sekunder ved MLU.

Hvis det er rigtigt må jeg da hellere overveje at opgradere...
Det er næsten billigere end en 'original' remote

Okay - Mange tak for hjælpen...

Mvh
Allan