Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
40D AWB
Fra : Peter Holm

Dato : 30-07-08 11:33

Hej

Mit nye 40D er helt skævt på den når den står til AWB. Slet ikke som mit 5D
der passer utrolig fint.
Kan man få dette justeret, så AWB rammer bedre?

Mvh
Peter

Fra : Hans Kruse

Dato : 30-07-08 11:51

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> wrote in message
> Hej
>
> Mit nye 40D er helt skævt på den når den står til AWB. Slet ikke som mit
> 5D der passer utrolig fint.
> Kan man få dette justeret, så AWB rammer bedre?

Nej, men hvis du kan vise det er helt ved siden af så send den ind til
Canons service. Du kunne jo vise nogle eksempler evt. sammenholdt med 5D.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Peter Holm

Dato : 30-07-08 12:34

Hans Kruse wrote:
> [...]
>>
> Nej, men hvis du kan vise det er helt ved siden af så send den ind til
> Canons service. Du kunne jo vise nogle eksempler evt. sammenholdt med

jeg kan desværre se, at det måske er ret udbredt på 40D
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=28035147&q=canon+eos+40d&qf=m

Mvh
Peter

Fra : .J.S...

Dato : 30-07-08 14:12

> [...]
> 5D der passer utrolig fint.
> Kan man få dette justeret, så AWB rammer bedre?

Er det blot en fornemmelse eller har du prøvet med kontrolleret test hvor du
tager billeder af præcis det samme med de 2 kameras ??

mvh/JS

Fra : Peter Holm

Dato : 30-07-08 20:34

..J.S... wrote:
> [...]
>>

> Er det blot en fornemmelse eller har du prøvet med kontrolleret test
> hvor du tager billeder af præcis det samme med de 2 kameras ??

Det er meget udpræget og slet ikke til at tage fejl af.
Selv i helt ensartet sollys rammer den helt forkert og laver det alt for
koldt.
Jeg troede først det var skærmen på kameraet den var gal med og tænkte den
var kalibreret alt for koldt, da den var meget blå, men da jeg fik
billederne gennem PSs RAW converter kunne jeg se at det var helt galt med
WB.

mvh
peter

Fra : aon

Dato : 30-07-08 20:46

"Peter Holm" <peterholm67@hotmail*REMOVE*.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> var kalibreret alt for koldt, da den var meget blå, men da jeg fik
> billederne gennem PSs RAW converter kunne jeg se at det var helt galt med

Jeg har konstateret at mit 40D er en smule koldere end 350D-400D i AWD, men
jeg bruger mest de forskellige manuelle indstillinger til situationen så
havde engentlig glemt det,
så om det er bevidst eller en fejl må Canon jo kunne svare på.

mvh
AON

Fra : .J.S...

Dato : 31-07-08 17:10

> [...]
> var kalibreret alt for koldt, da den var meget blå, men da jeg fik
> billederne gennem PSs RAW converter kunne jeg se at det var helt galt med

Spøjst, det kunne alligevel være sjovt at se sammenlignende eksempler med de
2 apparater.

Ser billederne ud på samme måde i Canons converter DPP ?

Skyder stort set kun udendørs og har ikke observeret problemer med min 40d.
Uden at have lavet en sammenligning synes jeg umiddelbart den virker en
smule bedre end min 20d, som kunne blive meget rødlig i solnedgang.

mvh/JS

Fra : Peter Holm

Dato : 31-07-08 21:19

> Spøjst, det kunne alligevel være sjovt at se sammenlignende eksempler
> med de 2 apparater.

ja, det er nok også en god ide før jeg smider det til service. (eller sælger
det)

> Ser billederne ud på samme måde i Canons converter DPP ?

det prog kender jeg ikke.

> [...]
> min 40d. Uden at have lavet en sammenligning synes jeg umiddelbart
> den virker en smule bedre end min 20d, som kunne blive meget rødlig i

Jeg havde aldrig problemer i den retning med mit 20D eller 300D for den sags
skyld. Begge disse ældre modeller klarede AWB til ug.
Faktisk har jeg aldrig set noget der rammer så forkert som dette 40D. Det er
helt klart sådan, at man slet ikke gider bruge kameraet.
Jeg kunne bruge de faste indstillinger, men synes bare det er forkert at
skulle tvinges til det. Jeg har lavet over 30000 skud med mit 5D på AWB og
har endnu aldrig korigeret på WB med mindre det var for effektens skyld.

Mvh
Peter

Fra : .J.S...

Dato : 31-07-08 21:50

> ja, det er nok også en god ide før jeg smider det til service. (eller
> sælger det)

> det prog kender jeg ikke.

DPP = Digital Photo Proffesional

Er på CD'en som fulgte med camera'et.

Jeg ville lige prøve Canon's software for at sikre der ikke er et problem
med import af 40d raw i det andet program.

mvh/JS

Fra : Peter Holm

Dato : 31-07-08 23:15

..J.S... wrote:
> [...]
>

> Jeg ville lige prøve Canon's software for at sikre der ikke er et
> problem med import af 40d raw i det andet program.

men når problemet allerede ses på skærmen på kameraet, så er det næppe der
den er gal.

mvh
peter

Fra : .J.S...

Dato : 31-07-08 17:35

> [...]
> var kalibreret alt for koldt, da den var meget blå, men da jeg fik
> billederne gennem PSs RAW converter kunne jeg se at det var helt galt med

En ting mere :

Der er noget AWB correction i en menu som kunne stå forkert.

Prøv evt. at resette alle parametre i menuen og se om det gør en forskel.

mvh/JS

Fra : Peter Holm

Dato : 31-07-08 21:15

> En ting mere :
>
> Der er noget AWB correction i en menu som kunne stå forkert.

det er resettet uden ænding.

mvh
peter