Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikkor Makrolinse
Fra : Steen

Dato : 28-07-08 08:48

Hej Alle,

Jeg kunne tænke mig at lege noget mere med makrofotografering. Jeg har
pt en 18-200 mm VR og en 50 mm f/1.8 til et D200 hus. Ingen af de to
linser giver mig muligheden for at komme HELT (&skarpt!) tæt på
motivet, hvorfor jeg er kommet til den konklusion at en egentlig
makrolinse må tilføjes samlingen
Så vidt jeg kan se tilbyder Nikkor tre dedikerede makrolinser: 60, 105
og 200 mm. 200 mm linsen er med sine ca. 12.000 kr nok for dyr.

Derfor står valget mellem 60mm og 105 mm som koster i omegnen af hhv.
3800 og 5800.

105 mm linsen virker nyere, og der er VR, hvilket kunne være en fordel
ved håndholdt fotografering. Men jeg er ikke sikker på hvilken
brændvidde der er mest hensigtsmæssig, og vil derfor meget gerne høre
jeres mening.

Jeg regner med at skulle bruge linsen til både opsatte fotograferinger
af f.eks. elektronik (altså forberedt&opsat i lyskasse, med masser af
tid til tweaking af setup'et) og til fotografering af insekter og
blomster, etc. hvor det mest vil være håndholdt.

Er der nogen kvalitetsmæssig forskel på de to linser? Skarpheden af
billedet er meget vigtig for mig.

-Steen

Fra : Jens Gregersen

Dato : 28-07-08 16:11

[klip]

> [...]
> og 200 mm. 200 mm linsen er med sine ca. 12.000 kr nok for dyr.
>
> Derfor står valget mellem 60mm og 105 mm som koster i omegnen af hhv.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med indsnævre valget, men blot oplyse
at du måske også burde kigge på hvad andre producenter kan tilbyde som
fx Sigma, Tamron og Tokina.

[klip]

--
Jens Gregersen [9670 Løgstør]
Fjern dyret ved henvendelse via mail.

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-07-08 16:25

"Jens Gregersen" <jens.gregersenNAESEHORN@gmail.com> wrote in message

> Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med indsnævre valget, men blot oplyse at
> du måske også burde kigge på hvad andre producenter kan tilbyde som fx
> Sigma, Tamron og Tokina.

Ja, og læse tilbage i gruppen, samt indkoeb's gruppen, tilsvarende spørgsmål
er besvaret mange gange.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Jan

Dato : 30-07-08 15:09

> er besvaret mange gange.
>
> --
> Med venlig hilsen/Kind regards,
> Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Hejsa..

Hvad hedder indkøbsgruppen helt exatly, kan ikke finde den på Cybercitys
nyhedsserver.

Mvh

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-08 19:23

"Jan" <jea"fjern"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hejsa..
>
> Hvad hedder indkøbsgruppen helt exatly, kan ikke finde den på Cybercitys
> nyhedsserver.
>
> Mvh

dk.fritid.foto
Og der er også en markedsgruppe der hedder:
dk.marked.privat.foto

mvh.
Tonni

Fra : Preben Holm

Dato : 30-07-08 19:26

> dk.fritid.foto

dk.fritid.foto.indkoeb er mere korrekt

> Og der er også en markedsgruppe der hedder:
> dk.marked.privat.foto

Ja

Fra : Per, Herringe

Dato : 30-07-08 19:28

"Tonni" <hauge*snabel*hardware*dryp*dk> skrev i meddelelsen

> "Jan" <jea"fjern"@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> dk.fritid.foto
> Og der er også en markedsgruppe der hedder:
> [...]

dk.fritid.foto.indkoeb

Med spørgsmål om hvad for et kamera man skal købe osv. osv.

MVH Per

Fra : Jens Stadsgaard

Dato : 30-07-08 19:32

On Wed, 30 Jul 2008 16:09:02 +0200, Jan wrote:

> [...]
>>

> Hejsa..
>
> Hvad hedder indkøbsgruppen helt exatly, kan ikke finde den på Cybercitys

Den hedder helt nøjagtigt dk.fritid.foto.indkoeb, men den findes ikke på
cybercitys binære server(newsbin.cybercity.dk) som du bruger. Så derfor
bliver du nødt til at skifter til news.cybercity.dk eller bruge sunsite.dk
--
Jens Stadsgaard - Skift invalid med cybercity.dk
Se mine billeder http://www.stadsgaard.com

Fra : Jan Boegh

Dato : 28-07-08 18:05

Steen wrote:

> [...]
> ved håndholdt fotografering. Men jeg er ikke sikker på hvilken
> brændvidde der er mest hensigtsmæssig, og vil derfor meget gerne høre

Du skal ikke forvente meget af VR, når du fotograferer makro - den er mest
til brug, når du bruger objektivet på længere afstand.

> Jeg regner med at skulle bruge linsen til både opsatte fotograferinger
> af f.eks. elektronik (altså forberedt&opsat i lyskasse, med masser af
> tid til tweaking af setup'et)

Her vil 60 mm. gøre fin fyldest, iflg. de anmeldelser, jeg har set, er den
drønskarp.

> og til fotografering af insekter og
> blomster, etc. hvor det mest vil være håndholdt.

Her bør du gå efter 105 mm pga. af arbejdsafstanden. Men du får næppe
fornøjelse af VR, når du makrofotograferer.

vh
jan

Fra : Steen

Dato : 28-07-08 13:30

On 28 Jul., 19:04, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere> wrote:
[...]
> Du skal ikke forvente meget af VR, når du fotograferer makro - den er mest
> til brug, når du bruger objektivet på længere afstand.

Så VR giver egentlig ikke specielt meget mening på et makroobjektiv?

> Her vil 60 mm. gøre fin fyldest, iflg. de anmeldelser, jeg har set, er den
> drønskarp.

Dét er sød musik i mine ører. De "makro-forsøg" jeg har lavet med min
50mm f/1.8 (som jo ellers er ganske skarp) lider under at jeg er ikke
kan komme sørlig tæt på motivet, og derefter er nødt til at croppe
billedet kraftigt. Resultatet er ikke tilfredsstillende.

> Her bør du gå efter 105 mm pga. af arbejdsafstanden. Men du får næppe
> fornøjelse af VR, når du makrofotograferer.

Så den eneste fordel ved en længere makro er at du kommer lidt længere
væk fra motivet?

Jeg kan se at 60'eren har en (1:1?) afstand på ca 18 cm, men kunne
ikke helt gennemskue om det er fra fokusplanet, eller fra objektivets
front.

Tallet for 105'eren kunne jeg ikke finde. Jeg er ikke vandt til at
regne på optik - kan man bare sige at 105'eren's minimum afstand er
(105/60)*18cm = 31,5 cm? Eller er der ikke en lineær sammenhæng?

Tak for svaret!

-Steen

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 28-07-08 22:53

On Mon, 28 Jul 2008 12:29:39 -0700 (PDT), Steen wrote:

>Jeg kan se at 60'eren har en (1:1?) afstand på ca 18 cm, men kunne
>ikke helt gennemskue om det er fra fokusplanet, eller fra objektivets
>front.

Det er fra fokusplanet, så du kommer sygeligt tæt på frontglasset. Så
tæt at du kan få problemer med at dit objektiv i sig selv skygger for
lyset.
Men når det er sagt, så har jeg selv den nye udgave af 60mm'eren, og
den er skarp som en i bare....

M.v.h. Mikael
--
Mikael Ejberg Pedersen
http://www.ejberg.dk

Fra : Bo Hellum

Dato : 29-07-08 06:56

"Mikael Ejberg Pedersen" <mikael@ejberg.NO_SPAM_HERE.dk> skrev i en
meddelelse news:bnfs84t5csj9ils9njahqv69ror1qu0628@ejberg.dk...

> [...]
> lyset.
> Men når det er sagt, så har jeg selv den nye udgave af 60mm'eren, og

Som andre har sagt så er VR ikke til en ret meget på et makro glas. Jeg har
selv 105'eren. Bruger den ikke meget, men når jeg gør så er det jo en helt
anden verden, end den man normalt ser igennem søgeren. Auto fokus kan du
heller ikke bruge til ret meget, det kører manuelt men ikke det store
problem. Men i det store hele så er det et rigtig godt stykke værktøj.

Hygge

Bo

Fra : ab©

Dato : 29-07-08 10:29

"Steen" <steenge@gmail.com> skrev bl.a. i en meddelelse

> [...]
> motivet, og derefter er nødt til at croppe
> billedet kraftigt. Resultatet er ikke tilfredsstillende.

Du skulle måske prøve med et sæt mellemringe - der for øvrigt er anvendelige
til stort set alle objektiver.

Vedr. 105 mm kunne det måske være en idé at prøve med et gammelt AI/S 105 mm
2.5 - det kan ofte købes brugt til kr. 2-300,- Det er et rigtigt
skarpttegnende objektiv og man skal virkelig kikke godt efter for at se
forskellen op til VR-udgaven.

ab©

Fra : Ukendt

Dato : 29-07-08 20:51

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> 2.5 - det kan ofte købes brugt til kr. 2-300,- Det er et rigtigt
> skarpttegnende objektiv og man skal virkelig kikke godt efter for at se

Nu er det ikke en makro men en portrættele...
Den har en nærgrænse på ca 0.95 meter... - Men er ellers en udemærket
optik!!!

mvh.
Tonni

Fra : ab©

Dato : 06-08-08 09:34

"Tonni" <hauge*snabel*hardware*dryp*dk> skrev i en meddelelse

> Nu er det ikke en makro men en portrættele...
> Den har en nærgrænse på ca 0.95 meter... - Men er ellers en udemærket
> optik!!!

Det er en selvfølge, at den skal sættes på en mellemring, så det er det
samme målestoksforhold, vi taler om - det er netop her, at min erfaring
siger, at der ikke er nogen (rimelig) forskel

ab©

Fra : MW

Dato : 30-07-08 11:31

"Steen" <steenge@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

kan komme sørlig tæt på motivet, og derefter er nødt til at croppe
billedet kraftigt. Resultatet er ikke tilfredsstillende.

Du kunne også overveje en bælg kombineret med objektivhoveder på 50mm, 75mm
(80mm) og 105mm (forstørrelsesobjektiver) gerne en bælg med svingbart for-
og bagstykke. I disse digitaliserede tider kan udstyret findes brugt for
meget små penge. Sidder pengene løst kan du selvfølgelig også købe nyt
http://www.novoflex.de/html_d/produkte.htm men en brugt Nikon bælg skulle
være til at løbe op for rimelige penge.

mvh/MW

Fra : Steen

Dato : 29-07-08 08:01

On 29 Jul., 11:28, " ab©" <huskFJ...@DETTEc.dk> wrote:
> [...]
> 2.5 - det kan ofte købes brugt til kr. 2-300,- Det er et rigtigt
> skarpttegnende objektiv og man skal virkelig kikke godt efter for at se

Hvor køber man brugte linser? Har kigget på Ebay/dba/... men er der
nogle gode dedikerede og lokale sider jeg bør kande til?

-Steen

Fra : KsK

Dato : 29-07-08 20:48

" ab©" <huskFJERN@DETTEc.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?AnnonceId=55534415&AlleredeKoebtAdgang=1&Parameter=%2Fasp%2Fsoegning%2Fsoegning%2Easp%3FFritekst%3Dnikon%2B105%26RubrikId%3D0%26KategoriId%3D%26SektionId%3D0%26Medbillede%3D0%26AntalDage%3D0%26Querytype%3D0%26PrisTil%3D9999999%26PrisFra%3D0%26KortSogRad%3D0%26KortSogY%3D0%26KortSogX%3D0%26radX%3D0%26radY%3D0%26KortSogNavn%3D0%26RegionId%3D0%26Forhandler%3D0%26OldNiveau%3D%26AgentNavn%3D%26SoegningId%3D0%26BilledVisning%3D0%26TotalAntalTopAnnoncer%3D0%26MatchRubrikId%3D20230%26AnnoncetypeRange%3D7%26AnnoncetypeRangeSelect%3D72%26KunKoebNuPris%3D0%26Sortering%3D3%26SortSearch%3D1%26Sorteringtype%3D1%26curpage%3D1%26Annoncetype%3D2

nå ja dba virker åbenbart ligeså godt som fotokritik
KsK

Fra : Per, Herringe

Dato : 30-07-08 17:34

"Steen" <steenge@gmail.com> skrev i meddelelsen
[...]

Hej Sten
Jeg bruger en 55mm 3,5 til 500.- , købt på ebay.
Det er manuel fokus, men blænden kobler til lysmåleren og du stiller skarpt
ved fuld blænde. Jeg har ikke prøvet autofokus på macro, så jeg ved ikke om
det kan være en fordel. Min (lille) erfaring med macro siger mig at det må
være svært at få placeret kamreaets "fokuspunkt" så skarpheden ligger
rigtigt. Det er i hvert fald hvad jeg oplever når jeg er tæt på småfuglene
med min tele og gerne vil have skarpheden til at ligge lige "i øjet". Så der
bruger jeg ofte den manuelle indstilling på min 300mm f4.
Skarphedsdybden er så lille at du ikke er i tvivl om hvad der er indstillet
på. Du får korrekte exif-oplysninger når bare du giver din D200 besked på
hvilket objektiv der er monteret.
Jeg har også mellemringe og bælg, men det bliver, efter min mening, alt for
mørkt til at det kan bruges "i felten".

Jeg har en 55 2,8 Micro Nikkor som du kan prøve for at få en ide om
brændviden.
(Befinder sig i Herringe, nær Ringe på Fyn)

Lidt billeder:

http://picasaweb.google.com/p.herholdt

Fra : Hans Henrik Pedersen

Dato : 01-08-08 22:31

On Mon, 28 Jul 2008 07:47:31 -0700 (PDT), Steen <steenge@gmail.com>
wrote:

>Hej Alle,
>
>Jeg kunne t=E6nke mig at lege noget mere med makrofotografering. Jeg har
>pt en 18-200 mm VR og en 50 mm f/1.8 til et D200 hus. ................Derfor st=E5r valget mellem 60mm og 105 mm som koster i omegnen af hhv.
>3800 og 5800............>-Steen

Hvis du mest skal fotografere ret faste opstillinger, kan en gammel
optik med manuel fokus gøre god fyldest til en brøkdel af de nævnte
priser.

Jeg har en gammel Nikkor 55/3.5 og Tamron 90/2.5 som begge giver
skarpe billeder og kan sættes på mellemringe for at komme endnu
tættere på.

De kan desuden begge bruges til generel fotografering. 90'eren har den
fordel, at du kommer lidt længere væk fra motovet ved samme
forstørrelsesesgrad, 55'eren er lidt mere kompakt.

Nogle sværger til autofokus, jeg personligt gør ikke og lever derfor
fint med at bruge min gamle optik fra Nikon F/Nikkormat dagene i
1970'erne. Jeg tvivler på, du i praksis vil få bedre skarphed ved at
vælge en nyere optik (bedømt på mine erfaringer med den udmærkede 60mm
Nikkor med AF).

Mvh. Henrik.

Fra : OJ

Dato : 06-08-08 00:39

    Hej
Jeg har selv haft de samme overvejelser med hensyn til valg af
macroobjektiv, men efter at have prøvet diverse gamle objektiver (macro
,forstørrelses- osv) med og uden bælg og mellemringe, prøvede jeg også
Nikons 105VR og AF-S 60mm.
105VR er stor og tung og VR bruges næsten aldrig til macro, men ellers er
det et fremragende objektiv der er let at arbejde med især på grund af
arbejdsafstanden.
Men, men jeg valgte Nikons AS-S 60mm.2.8, som tegner utroligt skarpt og som
er meget billigere end 105VR. Et køb jeg bestemt kun kan anbefale til andre.
At man så også kan bruge den til diaskopiering sammen med nikons bælg er
bare et ekstra plus.

Mvh Ole