Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon zoom objektiv
Fra : Mort1s1

Dato : 27-07-08 11:48

Til mit efterhånden aldrende Canon Pellix (1966) har jeg en Canon zoom lens
FD 70 - 150 mm 1 : 4,5 - Er der nogen, som ved om dette zoom objektiv kan
bruges til et digital kamera.

Mort1

Fra : Mogens Hansen

Dato : 27-07-08 12:17

"Mort1s1" <mortensensfjern@fjernmail.dk> wrote in message
> Til mit efterhånden aldrende Canon Pellix (1966)

En sjov fætter...

> har jeg en Canon zoom lens FD 70 - 150 mm 1 : 4,5 - Er der nogen, som ved
> om dette zoom objektiv kan bruges til et digital kamera.

Det kan det ikke
Canon ændrede deres fatning fra FD til EOS..

--
Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 27-07-08 13:34

Mogens Hansen wrote:

> En sjov fætter...

> Det kan det ikke
> Canon ændrede deres fatning fra FD til EOS..

Og delvis dog... - Hvis man kan være så heldig at få fingre i en
FD->EOS adapter, kan FD optik godt bruges - ihvertfald på alm. analoge
EOS kameraer, men hvorvidt en sådan adapter kan fungere på EOSD, aner
jeg ikke...

mvh. Erik Richard

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 27-07-08 13:50

Mort1s1 wrote:
> Til mit efterhånden aldrende Canon Pellix (1966) har jeg en Canon zoom
> lens FD 70 - 150 mm 1 : 4,5 - Er der nogen, som ved om dette zoom
> objektiv kan bruges til et digital kamera.
>
> Mort1

Undskyld - men er der en særlig grund til at du ønsker at bruge dette
objektiv på et moderne digitalt SLR ? Det må dog formodes at der er sket
en smule i udviklingen indenfor objektiver over de seneste par år. Hvis
det er for at spare lidt penge er objektivet det forkerte sted at spare.
Et 50K Canon 1Ds vil med et billigt objektiv ikke tage bedre billeder
(endda dårlige) end et 3K Canon 1000D med et godt objektiv, og et 70-200
F4 fra Canon fåes for omkring 5K, og er blandt noget af det skarpeste
glas i den prisklasse. For lidt ekstra penge får du endda IS (Canon
billedstabilisering) som gør du kan få skarpe billeder håndholdt med en
lukketid ned til 1/50 (eller endda lavere). Endelig får du automatisk
lysmåling og autofokus - det ved jeg faktisk ikke om dit objektiv/kamera
har ? Vil du igang med digital SLR så stil dit gamle udstyr på hylden,
og nyd i stedet hvad du kan med nyt udstyr. Havde du haft et specielt
makro objektiv, hvor lysmåling, fokus og lign alligevel er manuelt ville
sagen være lidt anderledes - men for et 70-150 - der tror ikke du vil
opleve den store glæde. Men - alt kan lade sig gøre - det er bare ikke
alt man skal gøre.

Jørn