Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad byder fremtiden
Fra : comalski@hotmail.com

Dato : 24-07-08 20:55

jeg er lidt forundret over at ingen har nævnt indbygget GPS modtager,
det er en ting der står højt på min ønskeseddel.

MVH

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-07-08 20:57

<comalski@
> jeg er lidt forundret over at ingen har nævnt indbygget GPS modtager,
> det er en ting der står højt på min ønskeseddel.
>
> MVH

Bare roligt lille mand, julemanden læser også med
her i gruppen - men som billedmager er det en absurd
og håbløs uinteressant feature - men vi er jo forskellige..
-max-

Fra : Soren 'theDiver' Rei~

Dato : 24-07-08 21:58

-max- wrote:
> <comalski@

> Bare roligt lille mand, julemanden læser også med
> her i gruppen - men som billedmager er det en absurd
> og håbløs uinteressant feature - men vi er jo forskellige..

Hvorfor ?

Det er da netop en rigtig rar feature at havde, så er man aldrig i tvivl
om hvor billederne er taget. Den er da hverken absurd eller
uinteressant, tværtimod.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Søren Reinke, MSDT #505926, TDI Trimix

Fra : Jan Boegh

Dato : 26-07-08 15:23

-max- wrote:

> Bare roligt lille mand, julemanden læser også med
> her i gruppen - men som billedmager er det en absurd
> og håbløs uinteressant feature - men vi er jo forskellige..

ja, og jeg kvalificerer mig nok ikke som billedmager, men kunne godt tænke
mig indbygget GPS med tilhørende tagging af billeder.

vh
jan

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big

Fra : KsK

Dato : 26-07-08 20:26

> ja, og jeg kvalificerer mig nok ikke som billedmager, men kunne godt tænke
> mig indbygget GPS med tilhørende tagging af billeder.
>
> vh
> jan

ja folk kaldere sig billedmage ,, men i virkelighed er fotografring jo bare
en kopi af virkligheden
en billedmager er vel mere sådan en som ham her

http://picasaweb.google.dk/mbsksk/AFSKULLBOA

KsK

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 26-07-08 16:51

> jeg er lidt forundret over at ingen har nævnt indbygget GPS modtager,
> det er en ting der står højt på min ønskeseddel.

GPS duer ikke indendørs, og GPS duer heller ikke i situationer hvor hvor man
lige har tændt for strømmen.

Det ville således være nødvendigt at holde GPS chippen på "vågeblus"
(strømforbrug ca. 20mA) (og den skulle være inden for radio-dækning
uafbrudt) førend et brugbart signal ville være til stede på det tidspunkt
man fik lyst til at knipse.

I GPS situationer hvor man fx. har parkeret i en P-kælder i nogen dage, kan
man iagttage, at man er nødsaget til at vente i adskillige minutter (og kan
nå at køre flere kilometer) førend modtageren har låst sig ind på et
brugbart signal.

(Nyere GPS'er med internetadgang kan forkorte ventetiden ved at hente
satellit difference data fra internettet. Så hvis der er adgang til
internettet kan GPS modtageren låse på signalet i løbet af få sekunder ved
at hente difference signalet fra en server i stedet for at skulle hente det
fra selve GPS signalet, men det kræver at modtageren ved rimeligt præcist
hvor den befinder sig).

GPS til brug i et kamera er derfor kun interessant i tilfælde hvor der
fotograferes udendørs, og hvor modtager chippen har haft adgang til strøm og
signal i en længere periode (eller i tilfælde hvor kameraet er udstyret med
adgang til trådløst internet) og befinder sig udendørs.

Så et GPS modul hører hjemme som et "tilkøbs modul" som det ikke giver
mening at en typisk fotograf skulle være med til at betale for. Så heldigvis
slipper vi for at skulle betale for en funktionalitet som i bund og grund
kun er interessant for et fåtal af fotograferne.

Mvh.
Anja

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 27-07-08 08:42

Anja Dunning-Krüger skrev:

> [...]
> kan man iagttage, at man er nødsaget til at vente i adskillige minutter
> (og kan nå at køre flere kilometer) førend modtageren har låst sig ind

Der er en del forskel på GPS-enheder og hvilke chipsæt de er baseret på.
Hvis dine erfaringer stammer fra en bil-GPS så er forklaringen nok at de
er designet til at løse opgaven udendørs, hvilket de som regel gør
udmærket.

Nogle håndholdte GPS'er med moderne chipsæt (e.g. SiRFstar III) har
bedre følsomhed og kører stabilt indendørs men med ringere nøjagtighed.
Men de vil naturligvis komme i problemer i en betonkælder

Det samme gælder opstartstiden. Min Garmin husker hvor den var sidst og
vil kunne bekræfte denne position på kort tid. Ellers tager en blank
opstart vist ½-1 minut.

> [...]
> hente det fra selve GPS signalet, men det kræver at modtageren ved
> rimeligt præcist hvor den befinder sig).

Det mest moderne er vist en sammenbinding med mobiltelefonnetværket, så
GPS'en hurtigt kan få en idé om hvor den er. Jeg ved ikke om dette
bruges i DK og hvilket GPS'er der kan bruge det.

Når du snakker om differencedata er det måske værd at nævne at gode
GPS'er understøtter WAAS/EGNOS, som er et jordbaseret radiosignal som
indeholder et korrektionsinput ud fra faste målepunkter på landjorden.
Det giver mulighed for at opnå præcision på 2-3 meter. Men det har ikke
så meget med opstartstid og signalstyrke at gøre.

I øvrigt er der ikke plads til kompasretningen i de EXIF-tags, som nu er
defineret til geotagging. Det ville sætte prikken over i'et

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : per f andersen

Dato : 28-07-08 12:14

"Anja Dunning-Krüger" <spam@spam.invalid> skrev i
> [...]
> heldigvis slipper vi for at skulle betale for en funktionalitet som i bund
> og grund kun er interessant for et fåtal af fotograferne.

Det er jo korrekt det meste af det du skriver, og også, at et fungerende
eller særskilt 'tilkøbsmodul' ville være det bedste - uheldigvis findes der
ikke pt. mig bekendt moduler, som er uden besværligheder og kompromisser.
Næppe kan det bestrides, at det mest praktiske, hvis man vil have geotagged
sine fotos, vil være at det findes i apparatet.
Egentlig mærkelig, at du (og Max) har så travlt med at fortælle os hvad vi
har brug for.
Har jeg brug for video? Har jeg brug for 8 billeder i sekundet (til
landskaber)? Har jeg brug for LiveView? F.eks.
Faktum er at alle kameraer svines til med næsten samtlige tænkbare
funktioner, herunder også GPS, hvis nogen vil betale for det og det er
teknisk muligt.

mvh per

mvh per

Fra : Hans Kruse

Dato : 28-07-08 12:41

"per f andersen" <igenmail@notvalis.ppp> wrote in message

> [...]
> Næppe kan det bestrides, at det mest praktiske, hvis man vil have
> geotagged sine fotos, vil være at det findes i apparatet.

Jeg har en Sony GPS enhed
http://www.dpreview.com/news/0608/06080202sonygpscs1.asp, som fungerer
aldeles glimrende.
Den medfølgende software understøtter ikke Canon raw filer, så derfor måtte
jeg købe RoboGEO http://www.robogeo.com/home/, som kan opdatere CR2 filer
med GPS info.

> Egentlig mærkelig, at du (og Max) har så travlt med at fortælle os hvad vi
> har brug for.

Ja, det er sådan en stil nogen har Jeg finder GPS info unødvendigt i de
fleste tilfælde, men sætter til gengæld stor pris på det i andre, som f.eks.
når jeg er ude for at opdyrke et område, hvor jeg gerne vil kunne finde
tilbage til præcist det sted, jeg har fotograferet, hvis hukommelsen svigter
mig (og det sker da...).

> Har jeg brug for video? Har jeg brug for 8 billeder i sekundet (til
> landskaber)? Har jeg brug for LiveView? F.eks.

Nej, men her er der valgmuligheder ihvertfald på markedet nu. Live view var
en funktion jeg rynkede på næsen af før jeg fik et kamera med det. Nu sætter
jeg meget stor pris på det (også til landskaber).

> Faktum er at alle kameraer svines til med næsten samtlige tænkbare
> funktioner, herunder også GPS, hvis nogen vil betale for det og det er
> teknisk muligt.

Der vil jo altid være funktioner, som er marginale, det kan jo ikke undgås
og man kan jo ikke shoppe med tilbehørsfunktioner indbygget i kameraet,
sådan det ved visse bilmærker nærmest er gjort til et speciale
GPS indbygget ser jeg som nyttigt, hvis det kan slås til og fra på en nem
måde. Med GPS på en chip koster det jo ikke noget at lave længere (stort
set), men inden længe har alle mobiltelefoner jo indbygget GPS, så man kan
diskutere, hvor meget behov man så har for at have det i kameraet, hvis
altså man på en let måde kunne tage GPS info fra mobillen og flette det ind
i billeder (RAW/JPG).

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : per f andersen

Dato : 28-07-08 12:59

"Hans Kruse" <hans.kruse@mail.tele.dk> skrev

> [...]
> diskutere, hvor meget behov man så har for at have det i kameraet, hvis
> altså man på en let måde kunne tage GPS info fra mobillen og flette det

Ja, jeg kender godt denne form for løsning med løse gps-moduler, men jeg ved
ikke om jeg har lyst til at slæbe min mobil med til Chennai, Indien f.eks. -
her ville det være mest praktisk, hvis gps'en var indbygget.
mvh per

Fra : Henrik

Dato : 28-07-08 17:50

<comalski@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> jeg er lidt forundret over at ingen har nævnt indbygget GPS modtager,
> det er en ting der står højt på min ønskeseddel.

Til gengæld findes det modsatte. En GPS med kamerafunktion. Og den kan
faktisk det du ønsker.
"A NavPix photo carries its exact location data, which...."
http://www.navman.com/Navman/Templates/productinformation____40061.aspx
/Henrik M.