Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad byder fremtiden?
Fra : Ukendt

Dato : 24-07-08 00:53

Hvordan vil dSLR udvikle sig inden for de næste fx. 10 år? Vil man bare se
bedre ergonomi, større mpix, højere fps, bedre høj-iso og lidt liveview og
længere batteritid? Eller vil der komme graverende forandringer? At det også
kan optage film på hdd, nogle billige 12-300mm objektiver der virker,
HDR-agtig teknik for bedre billedkvalitet el. andet?

Mht. SLR så skete der vel ikke det helt vilde de sidste 15 år af deres
eksistens?

Mvh Steen

Fra : Peter Holm

Dato : 24-07-08 08:44

Steen wrote:
> [...]
> billedkvalitet el. andet?
> Mht. SLR så skete der vel ikke det helt vilde de sidste 15 år af deres

bedre og hurtigere integration med PCen må være et klart mål.
mere perifert udstyr såsom indbygget trådløs signal til extern skærm osv

peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-08 13:43

>bedre og hurtigere integration med PCen må være et klart mål.

Hmm spørger du mig er det allerede nået: tage kort ud - stikke i
computer og wupti.

Eller også har jeg misset det du mener

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-07-08 13:48

"Martin Johansen [6000]"

> Hmm spørger du mig er det allerede nået: tage kort ud - stikke i
> computer og wupti.
>
> Eller også har jeg misset det du mener
>
> --
> Martin Johansen [6000]

Trådløs overførsel til dit online arkiv -- -max-

Fra : ;o\)-max-

Dato : 24-07-08 13:57

"-max-" <max@bamarzone.dk> wrote in message

> "Martin Johansen [6000]"

> Trådløs overførsel til dit online arkiv -- -max-

Hvor dit "intelligente" software, laver en grov sortering
og optimering og/eller din assistent/billedredaktør redigerer
og komunikerer med dig i real time.. -max-

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 24-07-08 14:23

>Hvor dit "intelligente" software, laver en grov sortering
>og optimering og/eller din assistent/billedredaktør redigerer
>og komunikerer med dig i real time.. -max-

Det vil ikke funke i praksis. Den ved ikke hvad jeg ønsker at gøre med
billederne - derfor vil der altid være interaktiv indblanding fra min
side

Men ja for Hr og Fru Feriefotograf kan de måske bruge det

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 25-07-08 12:11

"Martin Johansen

> [...]
> side
>
> Men ja for Hr og Fru Feriefotograf kan de måske bruge det

Ok sådan er vi forskellige, personligt ville jeg ikke
have noget imod lidt intelligent modspil ) Spøg
til side, handler det om at visse handlinger i vores
billed redigerings programmer næsten er auto
funktioner, hvorfor actions bla. findes. Der er
nu indbygget face detection i kameraer, det blir
forfinet og udbygget, ingen tvivl, så et program
der sorterer efter eks. hel, halv og no figur, smil
no smil, og software der kan genkende personer
findes allerede, hvorfor ikke bruge det til
katalogisering, skarp og no skarp etc etc, det handler
vel om at du ikke skal bruge tid på ting der ikke
kræver de store overvejelser.

Jeg ville bestemt ikke have noget imod at slippe for
at loade billeder og grov sortere i lightroom, eller
have en stak presets der automatisk blev udført
inden jeg satte mig til computeren. Moderne kameraer
har alt for mange indstillings muligheder. I gamle dage
puttede man en film i og så var det det, idag blir du
bedt om størrelse, kontrast, tone, skarpning etc etc.
Det dur ikke, hvis du skyder lidt i skygge og lidt i
sol og ind i mellem i blandingslys - så mange af os
skyder i RAW og klarer den side af sagen hjemme
foran computeren, og en del af det analyse arbejde
kunne snilt udføres automatisk via personlige presets.

En dags opgaver eller at komme hjem fra en rejse,
er sku også lidt af et projekt, med backup, synkronisering,
etc etc. ungerne skriger på mad, konen vil ha sex, vennerne
vil en tur i byen, oldemor skal ha et knus og en blomst,
men man skal jo liige nå at sikre at eens billeder overlever,
3 verdenskrig, brand og indbrud - Du tager fejl Martin,
det er ikke her og fru charter der har brug for den slags,
det er personer for hvem tiden er for kostbar til at spilde,
på simple gentagelser.. -max-

PS. flere tanker om fremtiden
www.pcphotomag.com/features/featured-articles/where-are-digital-slrs-going.html
www.shutterbug.net/pointofview/1206futuretech/
www.mhohner.de/essays/digitalfuture.php

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 25-07-08 13:31

>Ok sådan er vi forskellige, personligt ville jeg ikke
>have noget imod lidt intelligent modspil )

Jeg skulle jo nødig føle mig overgået.. lol

> [...]
>katalogisering, skarp og no skarp etc etc, det handler
>vel om at du ikke skal bruge tid på ting der ikke

Katalogisering siger du... billeder taget fx. i dag smides i en mappe
med 2008.07.25.Billeder.fra.i.dag

Jeg sorterer ikke efter det andet.. :)

>Jeg ville bestemt ikke have noget imod at slippe for
>at loade billeder og grov sortere i lightroom, eller

Jeg kunne forestille mig Lightroombrugere (og som sådan også ægte
Mac-brugere) vil elske sådan noget. Det er ihvertfald Mac filosofien..
brug iPhoto til billeder og du skal ikke tænke yderligere.. brug
iTunes til musik og du skal ikke tænke yderligere.

Enten elsker man det eller også hader man det. Jeg hader det. Jeg
smider selv mine filer i mine mapper og ingen andre. Så har jeg også
10000% styr på backup.

> [...]
>det er ikke her og fru charter der har brug for den slags,
>det er personer for hvem tiden er for kostbar til at spilde,

Jeg tager ikke fejl når jeg tager udgangspunkt i min egen hverdag. Sex
med konen må sq vente til brænderen står og knurrer med en backup

Ungerne har jeg heldigvis ikke og de får mig ikke til at skrue ret
meget ned for min hobby - derimod kan de få lov til at hjælpe mig og
være en del af det ;)

Som skrevet: det er umuligt for mig at sætte kamereat til og kort tid
efter ligger det hele på pbase.com... ene og alene fordi jeg justerer
hvert enkelt billede forskelligt og det kan intet program blive
interelligent nok til ;)

Det var såmend bare det jeg mente. Jeg har også en funktion i min
mobil der tillader mig at tage et billede og blogge det online med det
samme.. joh tak for venligheden har Mobil-producent.. jeg kan bare
ikke bruge det for inden skal jeg lige have fat i Photoshop

Jeg elsker automatik når det kan arbejde sammen med mig. Men hvis der
er mindste fnidder så undværer jeg hellere og arbejder 100% manuelt -
uanset om vi taler foto eller andet.

--
Martin Johansen [6000]
http://tuxx.dk

Fra : winddiesel

Dato : 24-07-08 07:24

Mit bud er jagten på større dynamisk område vil være på top 5 (Også
hvad jeg savner mest) men også trådløs overførsel og styring.

Fra : Per Falkjær

Dato : 24-07-08 21:55

Der er kommet en meget interessant PODcast med navnet "This week in
Photography". Kan i øvrigt varmt anbefales.

I et af de første afsnit blev netop dette emne behandlet, og Alex
Lindsay kom men en interessant spådom baseret på hans arbejde inden for
video og at Casio err kommet med et kamera, som kan tage 60 billeder i
sekundet!
Han forestilledes sig, at der inden for de næste år ville komme et
kamera, som tog 7-9 (på 1/10 sek) billeder af et motiv, og så generede
kameraet et HDR billede med fantastisk dynamisk område - eller tog et
billede med forskellige skarphedsdybder, og så kunne man efterfølgende
vælge, hvor det skulle være skarpt.

I de seneste Canon kameraer på filmbasis stillede kameraet skarpt på det
punkt, som fotografens øje fokuserede på - hvorfor er dette ikke
forlængst overført til DSLR?

Trådløs overførsel til PC eller "Flickr" vil være noget, som alle har om
et par år.

Når ovenstående er standard og når Lightroom V2 går "Golden", så er vi
tæt på at være der, hvor det ikke kan gøres bedre)

Fortsat god sommer!

mvh - Per

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-07-08 16:01

"Steen" <nothanx> wrote in message
> [...]
> HDR-agtig teknik for bedre billedkvalitet el. andet?
>
> Mht. SLR så skete der vel ikke det helt vilde de sidste 15 år af deres

Her er mine bud:
Vi er ude på den flade del af kurven nu for dslr platformen.
Mht. mpix så er vi allerede der hvor flere pixels ikke hjælper noget for
cropped sensorer. For full frame vil vi nok få lidt flere at gøre godt med
op til omkring en 30-35mp. Støjen vil blive lidt lavere men ikke dramatisk.
Det vil give bedre batterilevetid. Vi vil få noget bedre LCD'er at se på og
de vil kunne tages af og snakke med kameraet trådløst. DR vil blive lidt
bedre pga. lavere støj, men ellers ikke det store. Bedre DR kan udnyttes til
bedre komprimering af toneområdet (D-Lighting og tilsvarende) til det vi kan
på skærm og print via bedre software værktøjer både i kameraet og på PC/Mac.
Det kan godt tænkes at live view kan kombineres med filmoptagelse med
opklappet spejl. Mere intelligente auto programmer, så fotografen bedre kan
styre, hvad der skal ske, når det går stærkt. Prof. optik bliver ikke
billigere, men vi vil se hele objektivprogrammer blive opdateret til bedre
skarphed og opløsning, som kræves med de nye sensorer. Måske vil man være i
stand til at lave optik, som ikke kræver det tunge glas man har i dag, men
det er rent gætværk.
Hvis vi ser 10 år tilbage og ser hvad der er sket, så tror jeg ikke vi
kommer videre end det nævnte her og det tror jeg endda er agressivt.

--
Med venlig hilsen/Kind regards,
Hans Kruse www.hanskruse.com, http://hans-kruse.blogspot.com/

Fra : Hans Kruse

Dato : 24-07-08 16:21

Jeg glemte at nævnte at selvfølgelig vil trådløs teknologi, som allerede
findes til en del kameraer blive viderudbygget med bedre mulighed for at
styre kameraer og customisere dem fra PC'en. Samt at overføre billeder på
nye og smarte måder, men det findes jo allerede, så her tror jeg ikke på så
meget igen. Men det kunne jo godt tænkes at man kunne lave "presets"
svarende til hvad man kan i Lightroom og en efterbehandling lavet automatisk
og de færdige billeder sent til en given valgbar lokation allerede på
kameraet. Det findes jo stort set allerede i mere primitiv form. Men
kameraets computer kunne godt blive mere åben med mulighed for at download
langt flere funktioner i kameraet.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 24-07-08 20:38

Steen skrev:
> [...]
> HDR-agtig teknik for bedre billedkvalitet el. andet?
>
> Mht. SLR så skete der vel ikke det helt vilde de sidste 15 år af deres

Kameraer:

Accumulatorer erstattes sikkert af brændselsceller, så man bare
efterfylder kamera og flash fra en dåse brint eller butan. Der forskes
meget i dette, og efterhånden handler det vist mest om produktmodning..

Lidt lavpraktisk: visning af DOF i displayet - jeg har vist nævnt det
tidligere

Der kommer måske flere nye focus-metoder, f.eks. focus-tracking på ét
udvalgt objekt i søgeren uanset hvordan det bevæger sig i 3D. Eller
focus-søgning indenfor en afgrænset afstand (focuslimiter med både min-
og maxafstand).

Der kunne komme drastiske fald i priserne på medium-highlevel kameraer.
De nuværende priser er begrundet i høje udviklingsomkostninger i forhold
til et begrænset styksalg. Der er forskelle i sensorstørrelse, lukker,
AF og hus, som koster ekstra, men det begrunder ikke en faktor 8 fra
f.eks. 4000 til til 32000 fra entry til high-end/top-level. High-end
kameraer kan masseproduceres til måske det dobbelte af entry-level, hvis
der er tilstrækkelig volumen. Drømmme lidt kan man jo altid

Og der må ske noget omkring sensorstøvproblemerne, f.eks. en lille
ion-generator til at aflade statisk elektricitet, som tiltrækker støv.

Optik:

Stadigvæk bedre kvalitet til lavere priser på grund af bedre
fremstillingsmetoder og kvalitetskontrol kombineret med masseproduktion.

Stadig stigende efterspørgsel på god optik på grund af det store salg af
entry-level kameraer som trigger behovet for opgraderinger.

Bedre coating med nanoteknologi - naturligvis

Fleksible (plastiske) linseelementer som kan ændre optiske egenskaber
under zoom og focus.

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 26-07-08 17:22

Jeg "satser mine penge på" følgende:

* At lukkergardin forsvinder

* At optisk "viewfinder" forsvinder. (Endda inden for 5 år) - DSLR kameraer
vil forsvinde og blive erstattet af en fuld elektronisk søger, lidt som vi
kender det i LCD skærmen på P&S kameraer, men der kommer en funktion som
"emulerer" et DSLR kamera hvor man stadig sætter en "digital søger" op til
det ene øje. Ud over LCD skærmen selvfølgelig. Dvs. "liveview" både i den
elektroniske søger og via LCD skærmen. Dybdeskarphed og fokus udvælges i
efterbehandlingen, men stadig mulighed for manuel kontrol på
optagetidspunktet.

* Sensor chippen bliver fast indbygget i objektiverne, og kamerahuset
erstattes af noget som mest af alt kommer til at minde om en iPhone-agtig
mini PC (men med en særlig optisk søger ud over LCD skærmen, med
drejeknapper og øvrig betjening som vi kender det i dag). Trådløs overførsel
imellem "objektivsensor" og "PC-modul". (Objektiv-sensor kan holdes op i
strækt arm mens man kigger i søgeren på selve kamerahuset/PC-modulet)

* Iris baseret blænde erstates af en LCD blænde (for at kunne optage en
serie billeder med alle blænde værdier skal blænden kunne skifte størrelse
tilpas hurtigt). Blænde værdi vælges i efterbehandlingen på PC'en. Måske
endde også fokus værdi (out-of-focus bokeh emuleres i softwaren -
objektiverne kan ikke fokusere hurtigt nok).

* Zoom og fokus overlever i den manuelle form vi kender dem i dag (stadig
med ultrasonisk fokus motor og kontrast baseret AF i stedet for fase baseret
AF. Måske med motor styret zoom).

* Video kameraer og still kameraer bliver en og samme enhed.

* Indbygget trådløs integration til micro porter (trådløse mikrofoner) og
andet professionelt udstyr (sende-vogn og lign).

* Begrebet "eksponering" forsvinder da kameraet tager fx. 1000 billeder i
sekundet med forskellig blænde og ISO. En eksponering på 1/60 er derfor
1000/60 enkelte billeder. Shutterspeed for video kan emuleres i software.
Dybdeskarphed og focus kan emuleres i software. Begge ting i
efterbehandlingen.

* Mulighed for "legacy mode" hvor man efterligner et gammeldags DSLR/film
kameras funktioner. De gamle justeringsmuligheder emuleres og der lagres kun
en enkelt eksponering på kortet. Tilsvarende "classic hollywood" emulering
for videooptagelser (manuel kontrol over emuleret fokus, blænde og Zoom).

Mvh.
Anja